Jump to content

Spørsmål rundt fargemerking 9mm


petter0105

Recommended Posts

Kom i dag over en samling som ble donert til meg av en eldre kar. :D

Var en del jeg hadde fra før men også mye som jeg ikke hadde.

 

Det jeg lurte på er hva er dette, og hvorfor denne merkingen av 9mm.

 

9mmbilde1.JPG

 

Prosjektile til den røde virker som den er i plast men er ikke sikker. Står 5 og 8 på hver side, samt 26 nede.

På patronen i midten står tallene 7 og 1 på hver side samt 070 nede.

Patronen til høyre ser ut som den er svart på bilde men den er mer mørkblå. Bunnmerkingen er F.M"SL" oppe og 58-9 nede.

 

Bunn

 

9mmbilde2.JPG

 

Noe dårlig bilde av bunnmerkingen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den i midten er til 9mm innleggssystem til M72. Det er en redusert sporlyspatron som er beregnet til trening på skyting med M72, redusert for å få samme kulebane som raketten.

Det er en Svensk patron, produsert i 1971 av FFV.

 

Den som er merket 26 er iallefall hylsa produsert av A.B. Svenska Metallverken i 1958

Link to comment
Share on other sites

Den i midten er til 9mm innleggssystem til M72. Det er en redusert sporlyspatron som er beregnet til trening på skyting med M72, redusert for å få samme kulebane som raketten.

Det er en Svensk patron, produsert i 1971 av FFV.

 

Den som er merket 26 er iallefall hylsa produsert av A.B. Svenska Metallverken i 1958

 

Samme type patroner er brukt på samme måte i svenske pskott86 (pansarskott modell 86).

 

Den røde til venstre i bild, plastikk nevnes, muligens er den laget i backelit og brukes som "løsammo", ("rødfis" er vel det dere kaller det i Norge). Bakkelitkulen splittres i løpet eller aller senest i løsskjutingsanordningen som er montert ved pipemynningen. Løsskjutningsanordningen brukes sammen med en egen pipe kun for dette foremålet til CG M45 kulsprutepistol/maskinpistol.

 

http://www.soldf.com/kpist45.html" target="_blank

 

Patronen til høyre aner jeg ikke, men normalt har svensk ammo brukt i Sverige merket med svart vart AP ammo, dvs armour percing/panserbrytende. Men noen sånn har jeg aldrig sett i 9mm. m39b skall ha god penetrering og jeg har faktisk aldrig hørt om bruk av svartmerket AP ammo i 9x19 i Sverige. Men nå er jeg kun en våpenintressert sergant i HV og dem forteller jo ikke meg allt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den røde til venstre i bild, plastikk nevnes, muligens er den laget i backelit og brukes som "løsammo", ("rødfis" er vel det dere kaller det i Norge). Bakkelitkulen splittres i løpet eller aller senest i løsskjutingsanordningen som er montert ved pipemynningen. Løsskjutningsanordningen brukes sammen med en egen pipe kun for dette foremålet til CG M45 kulsprutepistol/maskinpistol.

 

http://www.soldf.com/kpist45.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Takker for alle svar.

Det kan nok stemme at det er bakelitt. Har aldri sett det før. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...