Jump to content

Valget er vanskelig


Skogsturken

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg skal gå til innkjøp av ei salongrifle for å forbedre skyteferdighetene mine til senere jobb.

Men etter alt jeg har lest er det utrolig vanskelig å bestemme seg.

Isåfall har jeg kommet fram til at jeg vil ha en bolt action rifle, med kikkertmontasje og lyddemper. Kunne også ha tenkt meg tofot på den, men det kan jeg vel fikse senere? Derfor hadde det vært gunstig med en komplett pakke. Hadde funket med en semi-automatisk rifle hvis den faller i smak. Salongen skal bli brukt først og fremst til trening, men kan også bruke den til jakt på småfugl. Det er et pluss hvis rifla kan treffe blinker på over 100 meter hold. Har ikke så mye erfaring med våpen med kikkert men har skutt en del med AG3 og HK 416. Kommer senere til å gå til innkjøp av et større kaliber for lengre skuddhold.

 

Har sett på disse, men vet ikke helt hvordan presisjon osv er på de:

 

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 29&uid=142"

Usikker på denne accu trigger mekanismen.

 

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 29&uid=142"

 

Kriterier:

- Under 5000 kr (komplett pakke)

- 22lr

- Nei, ikke en ruger.

- Ikke lagd av tre.

 

Håper på positive og seriøse svar, takk på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Kommer senere til å gå til innkjøp av et større kaliber for lengre skuddhold.

 

Hva med å kjøpe .17hmr? Da kan du skyte på litt lengre hold også :P

Men tilbake til 22lr. Savage riflene får mye skryt i USA vet jeg.. Hvis du ser på denne linken her; http://weewoostorage.com/katalog2011/

Så blar du deg frem til side 15/16, så får du opp den Savage Mark II F 22lr med 3-9x40 kikkert og lyddemper til 3790,-.

Legger du i 600kr til så får du med rustfritt stål..

Presisjonen vet jeg ikke noe om, men det er nok med et google søk: http://www.huntingbc.ca/forum/showthread.php?t=35484

Får tro det var til hjelp..

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft selger cz rifler som er verdt å kjenne på går bra og føles som ei ordentli børrse, mange gode tillbud, lyddemper til salong trenger ikke koste meir enn 1200 kr ink gjenger,det er og masse brukt som dukker opp, man kan gjøre ein god handel,første ein bør skaffe seg er ein godkjenning da er man klar til ein rask handel

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Dette så lovende ut!

Har hørt at .17hmr har mye dyrere ammunisjon?

Anbefaler du å spytte inn litt mere for å få bedre kikkert og lyddemper? Vet det er bedre, men er det verdt pengene?

 

Vet ikke om det er nødvendig med så dyr kikkert til en salong? Har ikke så mye peiling på det der, men har lest i timesvis om disse kalibrene og valg til div bruksområder osv osv osv....

Men ang. pris på 17hmr ammo, koster vel 3kr pr. smell tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

CZ lager en utgave i synt stokk som jeg ville tatt en titt på. Billige savager har ikke et helt godt rykte... Ang pris på ammo så er 17hmr 10 ganger så dyrt som 22lr. (disse koster rundt 30 øre smellen). Ville valgt 22lr fordi det er et kaliber man uansett bør ha i mine øyne 8) Billig trening og mulig for helt lydløs jakt! Trenger ikke en veldig dyr kikkert, men skal du bruke den i skumringen er det jo greit å feks ha en bushnell eller leupold. Det med å bruke dyr kikkert på salong kommer helt ann på hvor mye du bruker den. Jeg har den billigste kikkerten av alle riflene på salongen, en Bushnell Elite 3200 3-9x50 firefly. Helt greit til salongen, men ville ikke hatt den på noen annen pga lite synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

cz har en modell som heter 452, her har du en utgave som heter varmint og en som heter american, begge er fine rifler, jeg falt for varmint.

cz leverer også en modell som heter 455, denne skal man også etterhvert få i varmint/american, det fine med denne er at man kan med enkle grep bytte løp/kaliber selv etter hva man trenger. Jeg har ikke gått på den smellen enda da jeg ikke ser noe grunn for det, alt er egentlig for minivilt ikke småfugl, 22lr er fint siden du med lyddemper kun får klasket i kråka.

Ruger er sikkert morro, men man går fort lei.

Link to comment
Share on other sites

CZ (eller Brno) er et trygt valg, solid og presis. Tror den er mest solgt i Norge.

 

Vil anbefale cal 22lr fremfor .17 eller .22magnum pga pris og ytelse er helt OK til det bruk du forteller om.

Til mengdetrening kan en med fordel benytte jernsiktene er nå min mening, kikkert er ikke nødvendig før til jakt på feks vinterryper.

Lyddemper trenger en vel strengt tatt bare for jakt på kråker etc, eller for ikke å forstyrre naboer. Men bruk for all del hørselvern.

To-fot er bare plunder på en salong, en skyter vel på frihånd på relativt korte hold opptil 100m, og blir god til det..

 

Her er en outsider:

http://www.browning.com/products/catalog/images/images-by-title-name/Semi-Auto-22-Grade-II-Octagon-MID-021010-l.jpg

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...