Jump to content

Hvilke dempere har M18x1.5 gjenger?


Recommended Posts

Har blitt bitt av demper basillen... :D Kjempefornøyd med BR T8 på min 30-06. Men nå står Tikka`n for tur, den som er en 300 Win Mag er det greit å få dempet smellen på synes jeg. Har ikke bestemt meg for demper merke, men ettersom pipa er 22mm er det vel M18x1.5 som er mest nærliggende. Er det noen som vet om dette er en kurant dimensjon i flere dempermerker, evt hvilke? . Hadde ikke tenkt å kappe løpet ettersom den kan bli brukt noe uten demper, da bør det være en forholdsvis lett teleskopdemper...

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at hvis jeg gjenger rifla med M18x1.5 så passer alle demper fabrikater som har M18x1.5. ?? :?

 

Nei, det er ingen standard utover det at gjengene er M18X1,5. Hva som trengs av brystning/anleggsflate etcetera er individuellt fra fabrikant til fabrikant.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor M18x1,5 og ikke M18x1 som er standard for fabrikkgjenger på Tikka og Sako?

Mener løpet på min T3 Tactical er 22mm, og samme også på TRG 22. Så med M18x1 skal jo alle dempere som passer disse to også passe rifla di. BR Reflex T8 fås i den gjengingen, kjempefornøyd med min.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe bestemt anng. gjengetype/dempervalg ennå. Er bare ute for å sanke info, det er en T3 Super Varmint det dreier seg om så løpet er nok det samme ja.. Er veldig godt fornøyd med BR Reflex T8 som jeg har nevnt, men tror Tikka`n kan bli litt i overkant framtung med en såpass tung demper. Har vel du erfaring med kanskje? Men det bør jo også være en solid demper med såpass munningsblåst.. :) Så valget er ikke enkelt synes jeg. Har en kompis med Hausken Titan på 375H&H og den fungerer bra. Mye bra å velge i.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tror ihvertfall det kan gjøre det litt enklere å finne en som passer, de aller fleste produsenter lager vel demper som passer til TRG.

For min del fungerer den fint, synes ikke den er altfor framtung. Men så skal det sies at jeg ikke løper rundt noe særlig i skogen med den, holder meg som regel på skytebanen hvor det ikke spiller noen rolle. Demperen er litt tyngre enn mange andre ja, men det utlignes nok en del på en teleskopisk demper i forhold til en vanlig da mesteparten av vekten er bak munningen. Ihvertfall til en viss grad.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe forsøk på å kuppe tråden dette da jeg tror vi er på utkikk etter noe noenlunde samme produkt.

Funderer på å kjøpe kompakt demper til min T3 Tactical i 300 Win Mag. Skal brukes med anlegg eller tofot så at den er litt framtung spiller egentlig ikke så stor rolle.

Ser Ase Utra reklamerer med et par forskjellige slike kompakte dempere som kan brukes på kaliber opp til 300 Win Mag på sin hjemmeside (til og med montert på Tikka).Disse leveres med blandt andre 18x1 gjenge.

Schou reklamerer med at de fører disse.

Er det noen som har brukererfaring? (ut over det som stod i testen i VL og Vapen)

Noen som vet hvem som har beste pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det ble M18x1.5 på meg og en Hausken Medium Titan, så langt fornøyd.. :) Demper brukbart og tar mye av rekylen. Ble lite tyngdepunkt-forflytting ettersom den er såpass lett. Blir nok en forlenger på den etterhvert som blir brukt på post og på banen. Snakket med en som hadde valgt denne løsningen(medium og forlenger) og han syntes den var topp. Liten kort demper som han gikk med på rifla hele tiden og en forlenger som ble satt på da han satt på post. Ikke den billigste løsningen kanskje men... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...