Jump to content

"Tilbud" på Tikka T3 Lite 6,5x55+kikkert.


wabbit

Recommended Posts

Hei.

Ble rådet fra XXL å kjøpe meg en Tikka T3 Lite, i 6,5x55, med en kikkert til 5.500,-.

Husker ikke hvilken kikkert dette var, men det ble hevdet at skal man først kjøpe seg et så bra våpen,

så mente han at optikken burde minst oppi den prisen.

 

Er Dere her inne av samme oppfatning? Riflen skal hovedsaklig brukes til småvilt (tror ikke vi snakker avstander over 200 meter for å si det sånn). Poenget mitt er bare at det ikke er aktuelt med det første å skyte på noe på 500 meters avstand.

Har Dere noen tips i forhold til optikk her? Kan jeg komme meg billigere unna? Er det "verdt" det å knipe inn litt på optikken?

Jeg har tatt jegerprøven, og som alle andre har jeg også fått beskjed om å bruke mest grunker på optikk,

men jeg vil ha en Tikka nå, og ønsker ikke å bruke opptil 14.000,-. Om jeg _kan_ komme meg ut av det med en billigere kikkert - men samtidig ikke boss-kikkert - så vil jeg svært gjerne ha tips fra Dere.

 

-J.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mye solide kikkerter til rundt 2000 kroner, som disse:http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004

 

Selv har jeg en Nikko Nighteater, og er godt fornoyd. Det funker som smoer. Og en Simmons kikkert paa salongrifla mi. Den koster vel et par hundrelapper, og har ikke all verden av optikk, men rypen detter alikevel. :) Jeg passer bare alltid paa at rifla er innskutt foer enn jeg drar paa jakt. Og hvis rifla faar seg en kakk, saa sender jeg i vei et skudd for aa forsikre meg om at den er i senter.

 

Saa kjoep deg en rimelig kikkert naa, den vil sikkert duge i mange aar. Ogsaa naar du har bedre raad, og har skutt mer og blitt mer kresen saa kan en invistere i en dyrere kikkert. Da vet en nok hva en faktisk har lyst paa i en kikkert ogsaa. Because it's a freakin jungle out there....

Link to comment
Share on other sites

Ett godt tips er å tenke over hva som gjør at du ser viltet. Det er optikken.

 

Beste rådet jeg kan gi deg er å bruke så mye som mulig på optikken og så lite som mulig på rifla om du skal handle rimelig. Enkelt og greit egentlig fordi alle nye rifler idag er mer presise enn 99% av jegerne og samtidig er det slik at det du ikke ser får du heller ikke livet av.

 

Har du 12 000,- til rådighet - bruk minst halvparten på kikkert og utstyr og resten ser du hva du får tak i for.

Link to comment
Share on other sites

Ett godt tips er å tenke over hva som gjør at du ser viltet. Det er optikken.

 

På småviltjakt kan det være optikken i håndkikkerten og ikke kikkertsiktet som er nøkkelen til suksess. Jeg fikk meg en skikkelig aha-opplevelse på vinterjakt i år med min nyervervede Leica Ultravid 8x20 kjøpt til røverpris på japan photo: http://www.japanphoto.no/product/kikkerter/leica-kikkerter/leica-kikkert-ultravid-8x20-bl-sort/

Jeg fant fjellrypa mye lettere med denne enn jeg har gjort med min Nikon Monarch 8x32 tidligere. Nikonen er ikke så ille den heller, men Leicaen var overlegen for dette formålet.

 

Når det gjelde kikkertsikte så er min påstand at på småviltjakt på "normale" hold under 200 meter så fungere et mellomklassesikte som f.eks. Nikon Monarch 3-9x40 greit nok om en ikke bedriver utstrakt skumringsjakt. Har hatt et slik et noen år og det fungerte fint på vinterrypa. Har oppgradert til en IOR 2.5-10x42 FFP for året, men det var mest for å få utvendige tårn og mildot. IOR'en er skarpere, men Nikon-siktet er i min oppfatning mer enn bra nok. Noe særlig lengre enn 200 meter kan du ikke skyte smått småvilt fø mange standardrifler sin egenpresisjon begynner å gi deg små marginer for gode treff. Og uten en skikkelig handkikkkert så finner du ikke viltet på avstander over dette likevel :wink:

 

Jeg ville heller kjøpt rifla jeg har lyst på og spart inn litt på optikken(men ikke kjøpt jallakikkert heller) om budsjettet kniper.

Link to comment
Share on other sites

PÅ xxl så får du en tikka med Nikon 1,5-6x42 til ca 12000,- da kommer du til å bli veldig fornøyd. men hadde jeg vært du så ville jeg kikket på et annen merke å heller lakt pengene i kikkert. Jørund Lien kåra weatherby vanguard med zeiss 1,5-6x42 til årets rifle kjøp under 10000 å legger du til 3000 så får du med demper også.

Link to comment
Share on other sites

weatherby vanguarden er sikkert et greit bruks våpen, men ikke noe mer. Har en kammerat som kjøpte seg en slik en. Ble ikke avfyrt et eneste skudd med den. Var så missfornøyd med den. Gå for tilbudet ditt du.

 

Espen

 

Nå har jeg skutt med og skrudd en del på overnevnte våpen.

Kan ikke finne noe galt med de.

Men smaken er jo som baken den.

 

Men Orginal innlegget er der jeg hadde havnet.

Link to comment
Share on other sites

weatherby vanguarden er sikkert et greit bruks våpen, men ikke noe mer. Har en kammerat som kjøpte seg en slik en. Ble ikke avfyrt et eneste skudd med den. Var så missfornøyd med den. Gå for tilbudet ditt du.

 

Espen

 

Nå har jeg skutt med og skrudd en del på overnevnte våpen.

Kan ikke finne noe galt med de.

Men smaken er jo som baken den.

 

Men Orginal innlegget er der jeg hadde havnet.

 

 

Som eg skrev er det et greit bruksvåpen, men ikke noe mer.

Det er ikke noe flott våpen å se på, var dårligt avtrekk på den eg så på, og den ga ikke noe bra inntrykk.

Men det er minn mening.

 

Mener at en tikka t3, er et flottere våpen, med minst like godt presisjon vanligvis selv om det er litt for mye plast på de.

 

Ruger da?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Av disse som blir nemt her, kjøp T3!

Har èn selv da :wink:

Uansett, personlig mening: Kjempeavtrekk, glatt sluttsykkegange, god presisjon og ellesrs ingen ting som taler mot Tikka (som vanlig)!! Kjempebørse, eneste konkurrent i ditt prissjikte er S&L!

Men husk: ha fortsatt kroner til en Zesis C, det har du igjen for :wink:

 

Mvh

Slash

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...