Jump to content

Gaupejakt krav ?


rotteræser

Recommended Posts

Om det er kvotejakt holder det med vanlig jegeravgift, som må betales hvert år. (samt storviltprøven og løst jaktkort, selvsagt) Om du skal jakte med hagle trenger du ikke storviltprøven. Kvotejakt gjøres etter fastsatte kvoter hvert år.

 

I tillegg hender det at det er noen lisensfellinger på gaupe.

På lisensjakta må du i tillegg registrere deg som lisensjeger, det kan du gjøre online via Brønnøysundregistrene.

Link to comment
Share on other sites

Om du har mistet jegeravgiften må du bestille en duplikat, det koster 60kr såvidt jeg husker. Som delevis profesjonellt surrehode er jeg ikke fremmed med å måtte gjøre dette en til to ganger i sesongen, så ender gjerne opp med to tre jegeravgifter ut i februar/mars. Spesielt ugunstig om man har oppskytninga nedskrevet og stemplet på Jegeravgiftskortet har jeg merket. Har måttet ta oppskytning på nytt ett år, pga dette.

Så om du er lur, blir bedre til å ta vare på sånne papirer enn jeg er. ;) Sparer deg mye bryderi, og noen kroner.

Link to comment
Share on other sites

er akk det jeg ikke husker, jegernr og pass.

 

Følg linken som er lagt ut. Du kan logge på med fødsels og personnummer også. Der ifra ser du status på betaling, og du kan betale og få tilsendt kort, eller bestille duplikat om du allerede har betalt. Du får kvittering tilsendt på mail, som er gyldig som jegeravgiftskort i ti dager. Denne kan printes ut, og brukes fram til du får kortet.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppsummering.

For å være med på gaupejakt må du:

 

1. Ha betalt jegeravgift og ha med deg jegeravgiftskortet.

2. Ha skutt opp til storviltprøven hvis du jakter med rifle.

3. Være over 18 år.

4. Ha avtale med grunneier eller delta på et jaktlag som har det.

 

Untak fra dette:

 

1. Å bli sendt hjem, evt. også få bot, for ikke å ha betalt jegeravgift eller glemt igjen jegeravgiftskortet.

2. Jakte med hagle, da trenger man ikke ha skutt noen prøve.

3. Sitte sammen med en jeger som har alle papirer i orden og har jaktet i minimum 3 år.

4. Gifte deg med datter til grunneier.

 

Under vanlig kvotejakt trenger du ikke noe mer, hvis det er snakk om lisensjakt så må du registrere deg på Brønnøysundregisteret.

 

En stor fordel om du enten er sporty og flink til å gå etter spor, eller like flink til å sitte helt stille og fryse uten å klage/daue.

 

Foruten dette er det VIKTIG at du sjekker at det er kvote igjen i området :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...