Jump to content

Skaft mellomlegg


sako.

Recommended Posts

Ser at noen knivmakere har skaftmellomlegg som er litt spesielle. Er dette å få tak i, eller er det et lurt triks i Ludo jeg ikke har lært enda.....

 

De har "handle spasers" her: http://www.premiumknifesupply.com/-strs ... Detail.bok" target="_blank

 

Er dette noe av det samme som er brukt her tro? http://bergedahl.com/bilder/jakt-kniv2.10.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Føler meg litt "frekk" ved å ringe. Mulig jeg sender han en mail..... Jeg farter ikke rundt på knivmesser, liker bare å lage litt kniv, men det kan jo hende det blir en tur til Lillestrøm i år. Lettere å handle blader og tilbehør på ei messe, enn online.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vet ikke om du fant noe mer ut av dette Sako.

 

Jeg har lagd noen få kniver med såkalt filework. Poenget er å montere kniven sammen uten lim slik at den kan demonteres igjen. Det er uhyre viktig at mellomleggene(metallskiver og ev. vulkanfiber) er nøye tilpasset tangen slik at de ikke kan flytte på seg eller rotere på tangen. De må sitte smakk.

Så formes kniven ferdig og pusses til ønsket korning. For å holde alt sammen mens dette gjøres er det flere muligheter. Det kan brukes en limtvinge, det har jeg prøvd, men siden jeg former skaftet på båndsliper blir tvinga i veien. Hvis skaftet formes med rasp,fil,sandpapir er dette helt ok måte. Jeg har hørt om andre som surrer knivtangen med vokset tråd og presser inn i tangehullet. Det har jeg ikke testet, men kan sikkert fungere. Jeg har kommet fram til at jeg spenner kniven sammen med en limtvinge, deretter borer jeg et 2mm hull på siden av skaftet, tvers igjenom knivtangen og ut på andre siden av skaftet. Deretter slår jeg en 2mm messingtråd igjennom hullet. Når tvinga fjernes sitter det nå som støpt, men det forutsetter nøye tilpassing av mellomlegg og tangehull.

Deretter former jeg kniven på båndsliper og pusser til ønsket korning. Banker så ut messingstiften og demonter kniven. Filer så ønsket mønster og setter alt sammen igjen, denne gang med lim.

Om man skal fylle filingen med epoxy er en smaksak. Personlig synes jeg at filingen taper seg litt når den blir fylt, men hvis det er en brukskniv er det sikkert en fordel da rusk og rask, blod,fiskeslam etc. vil legge seg i filingen.

Hvis det ikke skal fylles med epoxy er det viktig å lime sammen kniven med sentherdene epoxy slik at det er god tid til å fjerne lim som tyter ut og inn i filarbeidet. Fjernes med rødsprit, tannpirkere, q-tips, gammel tannbørste etc.

Hvis det skal fylles med epoxy er det en fordel å blande fargen i limet når kniven limes sammen, da det vil tyte ut og inn i filingen. Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Har vel forsåvidt funnet ut av hvordan det gjøres,men alltid fint med litt ekstra tips. Hva tror du om å bruke dobbeltsidig tape for å holde skaftet sammen under forming? Tenkte jeg skulle prøve det, i tillegg til tigth tilpassing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å klistre sammen de forskjellige delene med dobbeltsidig tape, på samme måte som jeg vil lime skaftet, men da kan jeg plukke fra hverandre skaftet etter utforming. Vil tro dette er med å støtter opp sammen med tilpassing til tangen, slik at ikke det vrir seg underveis. Tapen fjernes så før jeg limer sammen skaftet. Vet ikke helt hvordan tapen sitter på vulkanfiber, men tror den vil være grei å pille av der også...

Link to comment
Share on other sites

Regner med det han har brukt er tinn som han har filt mønsteret i, og så fylt områdene med svartfarget epoxy.

Funker fint med andre metaller også; sølv, nysølv, messing osv.

Om du søker på "file work" kan du nok finne hvordan man filer sånt.

 

Vet noen om et sted hvor man kan kjøpe svart epoxy?

Eller er dette bare til å blande til selv?

 

Også en ting til, hvor kjøper dere stål fra?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men tapen bygger jo litt. Når du siden fjerner den tviler jeg på om mellomlegg,skaft og frontholt stemmer overens.Hva tror du om det?

Det gjenstår jo å finne ut :) skulle ikke tro det utgjør så mye, tapen er jo ikke mange ti-dels mm tykk. Jeg tenkte uansett å ta siste finpuss etter at skaftet er limt sammen....

Link to comment
Share on other sites

Bare en måte å finne ut på - prøv.

Tror du tapen er sterk nok til å holde delene sammen, det blir jo en del belastning ved forming av skaftet og det er jo små flater tapen skal "bite" på. Du kan jo montere sammen en kniv og prøve å belaste den skikkelig før du begynner å forme for å se at det holder seg på plass.

Link to comment
Share on other sites

Tapen blir i tillegg til en tigth tilpasset tange, men jeg er ikke så dreven at jeg med sikkerhet kan si at jeg får det tigth nok. Derfor tenkte jeg litt dobbeltsidig i tillegg.

Borrer du opp ullet til tangen med et eltt større bor før du limer? Det blir jo ikke plass til noe særlig med lim når det er så tigth.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok kanskje tapen kan holde det sammen sideveis og mot ev. rotasjon, men er mer skeptisk til hva den holder i lengderetningen.

 

Nei, jeg borer ikke opp tangehullet før liming. Det vil alltids være litt rom rundt tangen her og der. Dessuten sliper jeg en en god del hakk i selve tangen slik at limet skal bite bedre på den.

 

Når det gjelder det hullet jeg får igjennom skaftet etter den midlertidige sammenføyningen så setter jeg inn en 2mm messing eller sølvtråd alt etter som hvilket metall jeg har i file-work'n. Eller jeg borer opp hullene litt og setter inn en liten mosaikkpin på hver side.

Link to comment
Share on other sites

En annen metode å holde skaftet sammen på under formingen er jo å bruke gjennomgående tange. Gjenges opp og dra til med en mutter på toppen av skaftet.Hvis man ikke ønsker dette skal være synlig kan man blende av hullet med et eller annet når kniven er ferdig limt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...