Jump to content

Kalibervalg


ingen87

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av ei Tikka T3 Lite, men så kommer det gyldne spørsmålet: hvilket kaliber?

 

Denne rifla blir å betrakte som ei småviltrifle. Fra før har jeg Tikka M55 i 308win.

 

Jeg står vel egentlig mellom to kaliber: 223rem og 6,5 x 55, og jeg har søkt litt på forumet og ser at dette er en eviglang diskusjon.

Grunnen til at jeg lager en ny tråd, er at jeg har denne 308win fra før, og dermed har jeg egentlig ikke bruk for et kaliber som jeg også kan bruke til storvilt, altså kan kjøpe et reint småviltkaliber.

 

Likevel føler jeg at 6,5 x 55 kanskje kan være riktig valg, da dette kaliberet virker mer robust med hensyn til vind, og jeg jakter mye i fjellet på plasser der det blåser relativt kraftig ganske ofte..

 

Hva tror folk om dette?

 

I tillegg kan jeg slenge ut spørsmål om kikkert, har sett på Meopta MeoPro 4-12x50 til 3499,-. Som student føler jeg at denne prisklassen er overkommelig, og da kan jeg oppgradere kikkert når jeg en gang (forhåpentligvis) kommer ut i fast jobb, og heller sette Meopta'en over på 308 våpenet..

 

Håper på noen konstruktive svar, da jeg ikke har all verden av erfaring og kunnskaper om kulegevær.

 

Inge

Link to comment
Share on other sites

Begge kaliber som du nevner vil gjøre jobben både på rype og revejakt. Vil kanskje påstå at .223 lager mindre søl på skogsfugl enn 6,5x55 med rett ammunisjon (?) Det som ble det avgjørende for min avgjørelse, var at jeg ikke i teori og praksis har lov til å skyte sel/storvilt med .223 - og endte derfor på 6,5x55 (selv om noen mener dette også er dårlig egnet storviltkaliber)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...