Jump to content

Harejakt på Rolvsøy


Tyren64

Recommended Posts

Satt i kveld å kikket på "ut i naturen" på NRK. Dem hadde en reportasje om harejakt på Rolvsøy i finnmark. Er det noen her på forum som har vært der på jakt?

Søkte i fjordvår litt på nett for å finne litt ut om jakt muligheter der, å kom i kontakt med en som drev en campingplass på øya. Han skulle sende meg all info jeg trengte, men ble bare med praten på han. Er derfor interesert i om noen vet noen man kan hendvende seg der som er seriøse ?

Link to comment
Share on other sites

Satt i kveld å kikket på "ut i naturen" på NRK. Dem hadde en reportasje om harejakt på Rolvsøy i finnmark. Er det noen her på forum som har vært der på jakt?

Søkte i fjordvår litt på nett for å finne litt ut om jakt muligheter der, å kom i kontakt med en som drev en campingplass på øya. Han skulle sende meg all info jeg trengte, men ble bare med praten på han. Er derfor interesert i om noen vet noen man kan hendvende seg der som er seriøse ?

 

Hei. Du kan jo lete litt på hjemmesia te kommunen - http://www.masoy.kommune.no/index.php?id=102233 Har vært der for en del år sia, og det va mye hare ja - og en fantastisk natur. Anbefales på det stærkeste :)

Link to comment
Share on other sites

Helt greit med hara her ja, men det er ingen campingplass.

 

 

46351_1517347785880_1600051205_1207752_1320797_n.jpg

Men ville glatt bytta ut en langbeina med en kortjager her, her Viggo med en flott tripple :D

Men far er god å skyte oxo da, alle med riflepipa.

 

33764_1517350785955_1600051205_1207768_6913466_n.jpg

en vanlig dagsfangst med terrieren, 10 stk på 2-3 timer

 

9522_1172569246632_1600051205_434206_1873921_n.jpg

En annen dagsfangst, 14 stk :shock:

 

Ellers er det enkelt her ute, kjøp Finnmarks kort/Måsøy komune, gå på jakt, enkelt :wink:

Ikke skyt rundt husene på Gunnarnes eller i Tufjord, ellers lite med restriksjoner.

Haren sitter i steinurene, jo seinere på høsten, jo lavere ved vannet. Ved los, går det rett opp, så du må ha ei bikkje som søker i ur, og lavere enn deg i terrenget.

Bikkkjer som henger på lenge, går stort sett ensomme på fjellet, etter den en haren de fant.

Derfor hele programmet blei patetisk i mine øyne, harajakt her oppe er action, og ikke en gammal gubbe, som er redd vær og fysisk fostring.

Hadde de venta i 2 dager, så hadde jeg og Viggo vært med,og da skulle dere sett fall da :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skryter til tider, men blir smågutt i forhold til deg Makkigutt! :shock::roll:

 

Ellers så må jeg si at meg enig i mye av det du sier; det er ikke noe sted å slippe en støver/harehund på. Har mest hørt negative betraktninger om Rolvsøya sånn sett. Det blir mest tull for bikkjene, man må ikke innbille seg at det blir los som går som i skauen hjemme nei.

 

Litt skuffa over TV-programmet, selv om HCP viste en grei jegermoral utad. Han har ikke kustus på bikkja som stakk iallfall! :lol: Hva gjør man forresten med alle harene man kan skyte på en dag der ute? Spiser alt sammen?

Link to comment
Share on other sites

Må skryte litt vet du :mrgreen:

Men det er hvertfall bildedokumentert, så løgn er det ikke.

Vi eter all haren, og ja, det finns mere enn bare haragryte.......

Velsmakende kjøtt, til både pasta og pizza, i karry og gryte, bare å slippe løs fantasien, når en kan høste i disse mengdene.

 

Men det finns ikke skog her, og haren sitter bare i bratte fjellsider. Har jaga med langjagere jeg, men man MÅ skyte i uttaket, ellers er det støkkjakt resten av dagen. Som på sin side er like effektivt, eller kanskje mere.

Hadde jeg skulle valgt ett våpen, så ville det falle på rifle, fremfor hagle, derfor går jeg med kombi, der riflepipa står for 70% av fangsten.

 

Men nå er det nok, etter 4 år i jaktmekka, er jeg klar for andre jobber, men er helt sikker på, at årlig tur til øya mi, det er bankers.

Link to comment
Share on other sites

Mackieboy trenger ikke lyge på seg noen ting :twisted: det spruta hare ut overalt da jeg var der for 8år siden.

Vi hadde ikke trengt å ta med drevern nei, men fikk det til å funke på sitt vis. Vi var tre jegere og to gikk litt i høyden mens jeg gikk nede langs sjøen med bikkja. På den måten fikk de skuddsjanser både på losharen og bi-løpere.

...og biløpere var det nok av! Det kunne krysse både to og tre mellom losharen og bikkja før det var gått 3 minutter los :lol: . Dette medførte for vår del en hakkete los ettersom hunden fulgte på individlukt, og måtte sjekke hver og ett annet (og ofte ferskere) kryssende spor.

Hvis du har en hund som har tendenser til å bytte losdyr så IKKE ta den med til Rolfsøy! :twisted: Der får den fristelser på løpende bånd. Ofte skvetter det harer forbi i synsfeltet til hunden, og da kan du fort få en switcher.

Vi brukte både hagle og rifle alle mann. Gutta i høyden kunne koble dersom de ikke fikk skutt losharen, og så tok jeg med meg hunden ned til sjøkanten igjen.

Bestanden var nok på sitt høyeste for en 10 år års tid siden (etter hva jeg har forstått), og det gikk rykter om at en gjeng fra folkehøyskolen i Alta dro med seg nærmere 200 harer hjem etter ei langhelg på øya :mrgreen:

 

PS! Piggtrådhælvetet regjerer på øya!

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke hund med oss om vi blir å dra dit. Hvor henvende du deg for å få noen plass å bo der oppe?

Hva slags tid i sesongen var dere der?

å hvor lang tid i forveien måtte dere booke dere inn der oppe ??.......regner med at dersom ingen styrer antall jegere som kommer dit, blir det vel like mange jegere som harer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ungår første uka, så har du alle 89 km2 for deg sjøl, du kan gå til sekken bllir så tunng, at du ikke gidder mere, ikke noe folke rush her nei.

Men det oppdager du, når du ser rutetabellen til Kobbøy (lokalbåten her), ikke så lett å komme til å fra nei, og påregn en ukes opphold hvis du først skal ut, hvertfall hvis du skal fly til Hammerfest.

 

Rutetabell for Købbøy her:

http://www.veolia-transport.no/ruter/005-havoeysund-maasoey-rolvsoey-ingoey-hammerfest-article1437-341.html

 

Link til butikkmannen, og han skaffer dere bopel:

http://www.izzanova.no/

 

Hils Jan Magne, og si dere skal ha en god pris, for det har Inge sakt :D

 

Beste tiden (syns jeg) er midt til slutt av oktober, haren er begyndt å bli kvit, og trykker helt anderledels. Men ikke noe pes, hare får dere hele sessongen.

Første uka, kan det være noen jegere her, men skjeldent mere enn 20-30 stk, så ingen behøver å gå i kø.........

 

Sjitt jakt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

Kanskje lit OF men lurte på en ting, det er jo om harejakt da! Når jeg ser på jaktfilmer om hara og de får los, så kommer ja haran inntil 3-5 meter på jegeren og dette skjer jo mange ganger og den stopper jo ganske lenge og bare sitter der, så hvorfor skyter man ikke når man får så mange sjanser? tenkte at det kanskje hadde noe med at hunden skulle lære seg å finne/lukte seg fram til haren? men er jammen ikke sikker, er det noen her som kan si meg hvorfor man gjør det sånn?

Link to comment
Share on other sites

Harejakt er noe man begynner med, når man har felt 100 talls fugl,80-90 rådyr, samt 50-60 elg. Da har gjerne blodtørsten lagt seg for de fleste :wink: Og man skyter da ikke pus'n, da er jo jakta over, det er losen som er jakta :lol:

Satt litt på spissen dette, men det er mange harejegere som ikke skyter hare ofte. Bare en gang i blant for bikkjas del.

Link to comment
Share on other sites

har mye med hunden å gjøre ja. Nå for tiden har jeg desverre ikke harehund, men før brukte jeg bare hund. Om hunden får los på haren, kan du være nesten 100% sikker på at den kommer tilbake til uttaket etter en runde. Denne runden kan variere fra noen minutter til laaaaang tid. Kommer an på hvor fort hunden jager(om den er lang eller kort i beina)

men så fremt ikke haren går inn i ura eller under steiner, så kommer den tilbake til uttaket. Å er jo dette som gjør harejakten så herlig........

Tenk å sette seg ned, lage bål med kaffe å middag mens du hører losen som en sang i ørene :D

Så egentlige grunnen til at du ikke bør skyte med en gang, er at hunden skal forstå at han skal jage.

Spessielt er dette viktig med unghunder at dem ikke bare blir stående å vente på at du skal legge ned haren.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, gjett om jeg gleder meg til høsten? Har en Beagletispe som runder året 29 mars, og jeg sjøt den første pus'n for henne i januar :twisted: .

Det var mange timer ved 'varmen' i høst, mens hu rota med sitt, og rett før Jul kom den første losen. Så forventningene er der nå, og håper hu skal jage rådyr og rev også, selv om jeg nesten syns harejakta er toppen :wink: Interressen for spor er der i allfall... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

vi hadde også ei beagle tispe i mange år, men ulempen med henne var at hun var så lita at hun gikk inn etter haren. Var mange ganger jeg måtte krype så langt jeg kunne inn for å prøve å lirke henne ut :lol: men ingenting å si på temperamentet....vill som et uvær når hun hadde hare i nesen, å snill som et lam hjemme.

Men som det ble spurt etter her, så funker det veldig fint å jakte både hare å fugl uten hund. Bare at da får du din sjanse når du tar den ut. Å bommer du da, ja da får du sjelden flere sjanser på den haren. Samme med fugl, er bare å gå til du går på dem for så å skyte.

Vi kommer til å dra til Rolvsøy i høst uten hund. Hører dem sier at det er så mye hare at det er vanskelig med hund der.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem å jakte hare uten hund på Rolfsøya, eller Ingøya. Er så mye hare at er det 2-3 som går i lag jager man dem opp. Flere bruker kun rifle på harejakt der.

Telt er greit å bruke, hvis en liker det. Ingen problem å sette det opp litt utafor bebyggelsen. Men kan være problem med vann, der er det greit å høre med noen av de fastboende. Snille folk :-)

Link to comment
Share on other sites

har vært i kontakt med kjøpmannen på stedet å hørt om han hadde losji. Fikk beskjed om at han skulle ta kontakt,men ikke hørt mere siden

Om du skal bruke rifle.....hva slags caliber å hva slags kule å krutt?

Regner med at vi også blir å ha med haglen. Bruke denne når vi går, så heller bruke riflen på langt hold

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...