Jump to content

Ballistic Tip til 7mm rem mag


Extreme

Recommended Posts

Har brukt Hornady hp,Sierra spitser,Nosler balltip ,alle i 120 grains utførese til rådyrjakt.Har skutt flest med Hornady 120 hp i en hastighet på 1030 m/sek.Bruker Vitavouri N160 krutt.

Effeken er upåklagelig effektiv,bortsett fra 3 dyr med sierra kula hvor rådyret har rasa ut noen meter (under 100m).Hornadykula er definert som ei varmintkule og oppfører seg deretter,men jeg får gjennomskyting ved skudd bak bogen.Alle nevnte kuler samler under 2,5 cm for 5 skudd på 100m med annlegg i min Tikka ss T3. 7mm Rem Mag

Av alle kalibre fra .222 til 460W,by mag som jeg har skutt rådyr med er 7mm Hornady 120 hp den mest effektive til å "ankre" dyret på skuddplassen.

Link to comment
Share on other sites

Ser tilbake med gru på den tiden jag syntes det var interessant å sprenge matvilt. Brukte 130 grains sierra ettellerannet og 130 grains nosler Bt på bever (ikke engang pelsen kunne reddes på enkelte). Disse ble sprengt på lik linje med jordrottejakt man kan se på youtube. Men dette var i kaliber .277 og ikke .284. Når jeg klarer 1000m/s (998m/s) med moderat+ ladninger med 130 grains i 270W kan jeg faktisk sammenlikne med 7mmRm i tråden her. Denne ville jeg aldri brukt på matvilt som rådyr og hjort. For å utnytte 7mm ville jeg også ha gått opp til 150 grains Bt, det fortjener den noe større hylsen. Skal man ikke spise det man skyter på kan jeg forstå valget, men skudd i noe skrå vinkel og i bein er nok ikke å foretrekke. Løsningen kan også være å snike seg vekk fra dyret slik at avstanden øker og farten på prosjektilet blir betraktlig redusert, da snakker vi 400+m på 180m var hastighetene fortsatt så høy at fremmparten på en ung bever ble separert fra bakdelen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje stein og glasshus her, men hvorfor det. Hvorfor skal nettpolitiet være så inni hampen interessert i hva alle andre gjør? Om folk hadde begynt å feie for egen dør og holde sin egen sti ren, før de begynner å interessere seg for alle andres hadde mange unødvendige poster og ikke minst støy vært borte.

 

Kan da umulig være meningen at en skal måtte ta alle forbehold i alle mulige retninger før det skal kunne postes noe som helst. Hadde blitt supre ladetråder om en skulle måtte ta med alt om settedybder, hetter, hylser, ulike våpen etc for å kunne svare på ett spørsmål. Den som spør får selv være voksen nok til å ansvaret for å sortere ut det en mener er dritt på egenhånd.

 

Kun mine 10c

 

I 7 RM er 150 Bal Tip super sak til avstander 3-4x jegerprøveboka. Til bruk på matvilt finnes det bedre løsninger, mener jeg

 

Til trådtstarter om du bruker ladebøkene til Nosler, Hornady, Sierra, Speer, Hodgdon, Alliant, IMR, Lapua, Norma og ladeboken er det rimelig lite du trenger av annen informasjon. Det beste idag er at nesten alt er tilgjengelig gratis på nett. Krever bare 10 min med ork :-)

Link to comment
Share on other sites

120 grains til hjorten? det er vel ikke helt etter lovverket...!

Hvilket lovverk?

 

 

Hvilket lovverk? Er ikke sikkert det skal brukes i Norge, vet du :sarcasm:

 

Da bør det komme frem av innlegget at det er snakk om utenlandsjakt.

 

Og hvorfor i svarte f... skal det det?

Trådstarter stilte et spørsmål som jeg svarte på. Trådstarter har heller ikke nevnt at dette gjelder kun i Norge osv...

 

Hvorfor skal du ha utgangspunkt i å tro det værste Xprez :roll: men det er helt greit, du havnet akkurat på lista over brukere som jeg har sperret for innlegg...

 

Edit: Selvmoderert etter at jeg skrev tosk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7mmRM gjør alt det som 6.5x284 og 270w gjør, men med tyngere kule og mer kraft og fart. 350rm her på forumet stoppet å bruke sin, den bare virket for bra og ga få utfordringer. (fritt sitert), nå er det hans sønn som har brukt denne med over middels hell på elgjakt. Det kjedelige med en slik er at dyr legger seg ned men den helt store følelsen uteblir i motsetning fra det å bruke en 375H&H der den herlige rekylen gir deg det lille ekstra i skuddøyeblikket. For ikke å snakke om ei 150-160 grains kule opp mot 1000m/s. Det krever litt løpslengde, men det fortjener denne kreasjonen da den mates med mye mrp. At barnes har ei utrolig god tsx kule i 150 grains som burde gjøre jaktdagene lystige og gode. Det er mulig det er en ulempe for noen, men kortere pipe enn 26" gjør skam på en slik patron.

Link to comment
Share on other sites

Sendero lader nok spenstigere enn de fleste, men kan skrive under på erfaringene. Har alltid synes det er rart at verdens 4-5 vanligste patron ikke selger bedre enn den gjør i Norge. Spesielt ikke i disse langholdstider da BC, avdrift og kulebane er hotte topics

 

7 RM har rekyl omtrent som en 30-06, Skyter kuler med tversnitt til å skyte igjennom storvilt, med bra BC i god hastighet. Jeg har ikke RM selv, men bruker 280AI siden jeg er litt sær. Siden AI går så bra som den gjør er det liten grunn til å bytte og egentlig sikler jeg skikkelig på ei Nosler Custom Rifle i 280 AI. Men en Kimber Montana i samme kaliber er kanskje enda bedre som kombinert reinsdyr/høyfjells hjorte rifle.

 

Hadde vært artig med ei 2,8kg rifle som skyter flatt, langt og med tilstrekkelig punch til det meste av klauvilt. Hmm vanskelig valg dette her :D

 

Trådstarter - beklager, dette var fullstendig utenfor det du spurte om :oops:

Link to comment
Share on other sites

For å spore tilbake til sprsmålsstillingen. Jeg har skutt 1 rådyr med 7mmRM med en fabrikkladet winchester silvertip fra Federal. Kulevekt ca 160 eller 170 grains(husker ikke helt). Denne kan nok sammenlignes med Nosler BT. Skuddavstand ca 150m og skudd inn midt i bogen. Dette resulterte i at vomma føk ut av dyret i skuddet og man hadde kunn et rådyr liggende på skuddstedet med 3 bein. Bogen på utgangssiden var..ja... det hang der, men hullet (hvis man kan kalle det et hull) var stooooort. Dette er ei kule jeg aldri kommer til å bruke på normale jaktavstander på spisbart vilt.

 

Dette var på slutten av -80 og rifle Howa plastik i 7mm Remington Mangnum.

Link to comment
Share on other sites

 

Og hvorfor i svarte f... skal det det?

Trådstarter stilte et spørsmål som jeg svarte på. Trådstarter har heller ikke nevnt at dette gjelder kun i Norge osv...

 

Hvorfor skal du ha utgangspunkt i å tro det værste Xprez :roll: men det er helt greit, du havnet akkurat på lista over brukere som jeg har sperret for innlegg...

 

Edit: Selvmoderert etter at jeg skrev tosk.

 

JEG tror ikke det værste, men det finnes faktisk andre brukere av forumet som er av den yngre garde og som ikke tenker slik. Ikke er jeg moderator heller, men mener det går an å skrive slik at det ikke tolkes som ulovligheter.... Men herregud, jesus og alt det der.... for all del...

 

Sperret for innlegg? hæ? liste? Tror jeg er på de fleste listene her i landet, så ei til bekymrer meg ikke i det hele tatt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

eg burde vel kanskje sakt i starten att grunnen til att eg valgte BT`n var att det skal brukes på kobbe/sel...(innebærer hodeskudd) å da er det meget gunstig med en rask kule med voldsom ekspansjon:)

har sett flere tilfeller av små utgangshull i skallen, å da vil ofte dyret sekke i dypet! men med en BT så vil alt i hodet bli til "grus" og tette luftrøret, noe som fører til att dyret vil holde seg flytende lenger:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...