Jump to content

Kan noen si meg hvordan eg bruker sideparallaks justering?


Tacti

Recommended Posts

Hei

har kjøpt meg et Nikon Monarch MCE 2,5-10x56SF og er veldig fornøyd med den:)

men har på følelsen att eg kan utnytte den enda bedre vist eg kunne lert meg og bruke de forkjellige innstillingene riktig og lurer da på hvordan eg stiller inn og bruker sideparallaks justeringen?

 

den har en skala fra 50m til 1000m og når eg stiller på den blir "focusen" forandret merker eg men denn skal vell egentlig ikke brukes som manuell fokusering..?

 

Kan noen forklare hvrodan eg bør stille den inn og bruke den på en enkel måte? og hva det er ment for?

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag justerer in mine kikkertsikter på følgende måte.

 

Rett kikkert mot himmelen og juster på bakre okularet til trådkorset (uansett hvilken type) fremtreder med god kontrast. Lås ringen.

 

Da Du skal skyte på blink justerer Du på parallaksejusteringen inntil skiva blir skarp.

 

NB! Du kan ikke bruke parallaksejustering for avstansbedømming. Dog kjenner jag til at det brukes ved skyting med luft våpen. Da dreier det seg om avstander mindre enn 100m.

 

Hvis det er noen forskjell mellom mine kikkert med hensyn til Nikon kjenner jag ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Legg deg på et kjent hold. F. eks. 100m. Sett parallaksejusteringen på 100m. Deretter justerer du fokuset med ringen bak på kikkerten til det er sylskarpt.

 

Senere stiller du kun på parallaksejusteringen når du skifter hold til lengre eller kortere.

Håper virkelig noen arresterer meg om jeg har misforstått.

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig noen arresterer meg om jeg har misforstått.

Nei, tenker ikke å arrestere deg. Men så her står det på hjemmesiden til min kikkertleverandør:

 

To begin:

Grasp the eyepiece and rotate counter-clockwise (from the shooters perspective) until the eyepiece can move freely. The eyepiece is now free from the locking ring. Looking through the scope, pointed at the sky, you can see the reticle . When you turn the eyepiece, you will see a noticeable difference in the apparent sharpness and visual clarity of the reticle . Set the eyepiece to the best position for your vision and turn the locking ring counter-clockwise, snuggly against the eyepiece.

 

Jag gjør det på den måten beskrevet ovenfor. Så må Du gjøre hvordan Du vill. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det finns grunner til at det Scaaning refererer til er korrekt prosedyre. Med parallakse justert skarpt på f.eks 100m. vil sikting på f.eks. 500m. vise vitsen med dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve :) Avstandsbedømmelse har jeg ikke vurdert med parallaksejusteringen, andre her inne sier det kun er verdt noe på veldig kort hold, virker sansynlig på meg. Retikkelet bør justeres helst mot himmel/hvit vegg for da er det kun retikkelet som skal skarpstilles, uten å forstyrres av annet i siktebildet. Det vil da være skarpt uansett avstand. P. justeres så målet f.eks. fra 25m. til uendelig blir skarpt sammen med ret./ samme plan. P. stillt på f.eks. 100m. med sikting på 500 vil medføre mål ute av fokus, og ret. flytter seg i forhold til målet. Parallaksefeil. Viktig å ikke "stirre" for lenge under ret. justering da øyet vil tilpasse seg objekter ute av fokus.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag justerer in mine kikkertsikter på følgende måte.

Rett kikkert mot himmelen og juster på bakre okularet til trådkorset (uansett hvilken type) fremtreder med god kontrast. Lås ringen.

Da Du skal skyte på blink justerer Du på parallaksejusteringen inntil skiva blir skarp.

Fikk bekreftet denne metoden fra en annen også. Han sa også at inndelingen på justeringshjulet ikke var viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...