Jump to content

Forslag til kikkertsikte - 223 og rev


bjornbra

Recommended Posts

Skyter mye rev selv på det holdet, i mørket. Syns også tykt trådkors blir forstyrrende. Har imidlertid Schmidt & Bender Zenith, Night & Day 2.5-10x56 og denne er det ganske tynne tråder på. Syns dette er mye lettere, da trådene ikke forstyrrer meg i f.eks å lete etter reven med siktet i mørket. Samtidig så ser jeg de ikke noe særlig i mørket i det hele tatt, så det er bare den røde prikken og reven. Har skutt flere rever på mellom 100 og 200 meter på måneskinn og i lys av lavt skydekke på natta og kan ikke få fullrost dette siktet.

Men det koster litt da... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Billig Zeissen til XXL

 

2,5-10x50 med opplyst retikkel..

Jeg har to av disse - og klarer ikke se forskjell i de eller 3-12x56 ,med lys som jeg har i victoryserien....

Kikkerten utgjør MYE av både opplevelse/skuddsikkerhet og glede ved og jakte på natten i dårlig lys - så jeg kan trygt forsvare både kvaliteten og ikke minst prisen på den kikkerten - de tar jo jevnt 8000,00 for den - og den er verdt hver krone..

 

Jeg er alltid blitt fortalt at det er kikkerten man skal gjøre investeringen i - og det er jeg enig i fullt ut...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt rev fra "glugg" på åte i foregangne år. Den beste kikkerten fant jeg ut var Swarovskien i 2.5 - 12 x 56 (fra ca 1988, 30 mm rør).

Den gav bedre "lys" i svakt måneskinn enn min Leupolden med 3 - 9x.

Korset ("4-plex" lignende) på Swarovskien er grovt på stor forstørrelse (denne kikkerten er av den typen hvor korset forstørres med forstørrelsen), men det var derved også lett synlig i svakt lys.

 

Prøvde en Leupold 6.5 - 20, 1" rør) med trådkors og "dot". Den kunne brukes, men gav ikke så klar "målgjengivelse" som Swarovskien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...