Jump to content

Blaser og langholdskyting under jakt


flanged

Recommended Posts

Tja, hva mener du med standard da? At det ikke er en magnumpatron, eller at det finnes ammo tilgjegnelig?

Om sistnevnte er din definisjon så kan vel 7mm Rem mag være aktuell? Evt 280 Remington om du skal ha standard støtbunn.

 

Riktig som du først trudde fat-dog86,- Standard kaliber og ikke magnum. Standard kaliber valgt ut fra sortimentet av tilgjengelige piper fra Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha til litt lengre hold - kjøp en magnum. 7mm RM er glimrende med lite rekyl og knall effekt. Har brukt samme resept denne sesongen, riktignok i en 280AI - men de gjør det samme. 160grs kule i 920-930m/s.

 

Til elg ville jeg hatt mer patron - men det fungerer jo uten spesielt med autoritet. 6,5x284 er det mange som prater om alltid, jeg liker den ikke personlig. Dum konstruksjon både lengde og matemessig uten at dette gjør noe i en Blaser og 6,5 kuler er etter min erfaring i minste laget. 50-60m/s ekstra i V0 gjør ikke en 6,5 så himla mye bedre.

 

7mm kaliberne er velsignet med masse kuler med bra BC, det gjelder også jaktkulene. Veldig få jaktkuler i 6,5 og 30 som har G1 - BC > .500. I 7mm er det utvalg fra alle de store fabrikantene.

 

I 7-08 bruker jeg 154 Hornady IB i 830m/s. Skyter meget flatt og godt. 150 Swift Scirocco går veldig bra i 280AI'n. Men det jeg har brukt mest i år er 160Nosler AB og 160 Nosler Partition. Partition er den det har blitt skutt mest vilt med, på tross av at langholdsegenskapene er litt dårligere. på Jakt går min personlige grense under vildstille forhold på ca 400m. Derfra og ut er det for mye som kan skje med både bevegelse og vind til at jeg kan garantere førsteskuddstreff på 20x20 blink under feltforhold. Men 400m er jævlig langt i skogen og jeg er ganske sikker på det kan bli ufint å være deg om noen ser deg da....

 

Om du snakker om maks avstand på 300m kan du jo egentlig kjøpe hva som helst. Alt duger. Kjedelig å si 308/30-06 men begge er innenfor 40cm kulefall på 300m med bra kuler. 308 min er skutt inn med 165 Interbond i 845m/s. Holder lett 50mm på 300m. Det klarer seg for alt vilt her hjemme. Vil du ha mere Oomp kan du jo bare putte samme kula i en 30-06 og få tett på 900m/s uten å krangle med trykket. Da har du BC .475 i 900m/s så kan du sammenligne det med en 6,5x284 med 140grs Accubond som er den eneste jaktkula med god BC og lovlig vekt på 140grs i 885-900m/s.. Ganske sikker på hva som gir den beste effekten i viltet av de 2 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitat : Da har du BC .475 i 900m/s så kan du sammenligne det med en 6,5x284 med 140grs Accubond som er den eneste jaktkula med god BC og lovlig vekt på 140grs i 885-900m/s.. Ganske sikker på hva som gir den beste effekten i viltet av de 2 :wink:

 

Skriver ikke så mye her inne grunnet diverse grunner

 

Men overnevnte sitat har litt feil fakta . 140 gr Berger Vld BC 0.612. Hornady Amax 140 gr BC 0.550 bare for å nevne et par.

 

Nossler Accubond 140 gr BC 0.509 som nevnt i sitat.

 

Ikke for å starte noen diskusjon , bare rette på litt fakta , bare så det er sagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ut til 300m og storvilt med standard hylsehode. Jeg ville ha gått for 3006, da har du god diameter, god tyngde og god nok fart til at det bør gjøre inntrykk på viltet du treffer. Ikke koster det alt for mye å skyte en del heller, og det er jo kjekt med litt ekstra trening når man skal skyte på 300m.

 

Ett litt mer sexy alternativ er jo 7x64 Brenneke. Der finnes det mange fine ladninger fra Norma om du ikke alltid gidder å lade selv heller.

 

PS: 280 dukker innimellom opp som råd i slike tråder. De som "oppfant" 280 må være verdens minst originale patronkonstruktører, snakker om kopi. Brenneke hadde funnet opp 7x64 i 1917, Winchester plagierte 7x64 med 270 win i 1923 og så kommer jaggu noen fjøsnisser fra Remington med 280 i 1957!!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en 270W hvis 7mmRM ikke kan brukes pga "magnum" støtbunn. Denne gjør alt en 6.5-284 gjør. Er lett å mate fra magasinet, mange gode jaktkuler til storvilt (barnes TSX 140 grains i 950m/s) Hylser ligger strødd rundt på skyterbaner men med bunnstempel 3006, fungerer med mange kruttyper.

 

Ellers er vel 7mmRM en super patron til jakt på lange avstander. (300m er ikke langhold, da alt fungerer like greit)

 

140 grains A-max er nok ikke en veldig god storviltkule uansett kaliber, ville ikke brukt accubond heller da storviltet kan komme nærmere enn 300m og da tror jeg farten man får i både 270W og 6.5-284 blir noe høy. Kulen vil sansynligvis revne.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...