Jump to content

Sammenligne Norma MRP med Norma N-15-lot


Lynx

Recommended Posts

Har noen kg med N-15 som jeg skal bruke i stedet for MRP, siden det er vesentlig billigere.

 

Har sammenlignet følgende ladedata:

 

MRP: Norma ladebok, kal 6,5x55, 130 grains Golden Target, 61 cm løp.

N-15: På boksen, kal 6,5x55, 130 grains Diamond Line (moly), 74 cm løp.

 

Legger inn begge kurver på et millimeterark, og det ser da slik ut:

 

IMG_2421.jpg

 

Siden MRP-ladningen har blanke kuler, vil den sannsynligvis ha lavere hastighet med moly-kuler. Men - MRP-ladningen er skutt gjennom ei vesentlig kortere pipe, 13 cm kortere ~ 25-40 m/s forskjell i utgangshastighet. Disse faktorene vil derfor (delvis) oppveie hverandre. Jeg vil tro at pipelengde har mer å si for utgangshastigheten enn moly vs blank.

 

Ut fra det - kan jeg da konkludere med at denne loten jeg har med N-15 krever ca 2 - 2,5 grain mer krutt ift MRP?

 

Kanskje unødvendig å si at jeg selvsagt kommer til å teste det over en kronograf for å se, men det er da greit å tenke litt teoretisk først... :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at svarte kuler gir 30 msek mindre enn tilsvarende blanke kuler om alt annet er likt. Altså vil samme ladning gi feks 800 msek med svarte og 830 med blanke. Du kan derimot gå høyere i maxladning med svarte og dermed få litt mer hastighet enn om du hadde brukt de blanke kulene. I tillegg har du kortere løp inn i regnestykket ditt.

 

Om maxladningen for 140grs kuler på N15 loten din ligger på 48,5 grs (+/- 0,5 grs) så er den nok ganske så lik MRP.

Link to comment
Share on other sites

Ja, forsiktighet utvises til en viss grad i hvertfall. Men det er litt spennende da jeg som regel tar utgangspunkt i minimumsladning med MRP når jeg starter med ei ny kule jeg aldri har ladda tidligere, og med en treig N-15-lot så havner man plutselig en del under minimumsladning. Ut fra den loten som vises på bildet over, så kan det jo se ut som jeg burde lagt på minst 2 grains for å komme opp på MRP-nivå. Men de prosentene har neppe så mye å si ift hylsehold i kammeret.

Det viktigste er jo praksis... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg testet utgangshastigheten på MRP vs N-15 lot nr 95154.

 

Blaser R93, 300 Weatherby Magnum, pipelengde 65 cm, Lapua Scenar 185 grs, COL 92 mm. A-Tec Maxim titan demper.

 

81,5 grs MRP

V0 med demper = 901 m/s

V0 uten demper = 893 m/s

 

81,5 grs N-15 95154

V0 med demper = 908 m/s

V0 uten demper = 910 m/s

 

Jeg konkluderer derfor med at denne loten (#95154) er bittebittelitt kvassere enn, men veldig nærme MRP. Jeg har i bakhodet at boksen med MRP har vært tatt fra med ujevne mellomrom siden i fjor høst, og dermed kan være litt tørr (gir kjappere hastigheter). Jeg vil derfor sannsynligvis nå maksladning på lavere kruttmengde med N-15-loten enn med MRP.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...