Jump to content

For mange skudd i skiva - jaktfelt


jimmyp0p

Recommended Posts

Vel tilbake fra en kjempedag på Lygna prøvde jeg å finne ut mer om regelen som de har på hadelandscupen:

 

"Dersom en skytter skyter mer enn 3 skudd på en standplass mot samme skive, skal dette resultere i 0/0 på angjeldende skyting."

 

Fant ikke ut noe med google, og stiller derfor spørsmål her...

 

Hva er grunnen til regelen?

- Er det ikke normalt å trekke beste skudd?

 

Hva om noen med overlegg setter et 4.skudd i noen annens skive?

 

 

Hvordan kan regelen håndheves, når man ikke med sikkerhet kan si at det er skytteren på skive x som har et skudd for mye?

 

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

FOR MANGE SKUDD I SKIVA:

 

•Dersom en skytter har 4 skudd i sin skive, og andre har skutt på denne, får skytteren de 3 beste verdiene.

 

•Ved tilsvarende, 5 skudd, skal det foretas omskyting. Skytteren skal ikke ha dårligere verdi enn de 3 dårligste skuddene, men heller ikke bedre enn de 3 beste skuddene av de opprinnelige 5.

 

•Dersom en skytter skyter mer enn 3 skudd på en standplass mot samme skive, skal dette resultere i 0/0 på angjeldende skyting.

 

På Punkt 3 så må standplassleder se det visuelt, at man skyter flere skudd enn tillatt .

Link to comment
Share on other sites

FOR MANGE SKUDD I SKIVA:

 

På Punkt 3 så må standplassleder se det visuelt, at man skyter flere skudd enn tillatt .

 

 

Slik jeg forsto det på standplassleder i dag, var det antall skudd i skiva som telte.

 

Er det som du sier at standplassleder må telle skudd, så er det jo for så vidt greit, da blir i hvertfall rett skytter straffet.

 

Men, er regelen nødvendig? En skytter tjener jo ingenting på å skyte et ekstra skudd, så lenge det er beste treff som blir trekt.

Link to comment
Share on other sites

Det som mange gjør, er at dem skyter i feil skive. Så putter dem i ett til og skyter i sin egen. Og da er det en uskyldig som får fire skudd i skiva. Han skal da få dem tre beste treffene.

Men hvis standplassleder ser at du skyter fire skudd, da er det 0/0. Og da kan du egentlig pakke sakene dine og pelle deg hjem!!

Flere som skyter fire, når dem ser at dem har ett dårlig skudd. Dem får jo for dem tre beste, så lenge dem ikke blir sett!

Men hvis man ikke kan takle at man skyter ett dårlig skudd innimellom, da skjønner jeg ikke at dem gidder å drive med dette! Hva er stas med ett sennepsglass som du har juksa deg til;)

 

Nei, det får settes opp kamera foran hver standplass. Når det er fire skudd i ei skive, merker man laget. Og ser igjennom filmen etter stevnet. Den som blir tatt for juks.

Får navn og bilde på forsiden av Cup-sidene:) Og en liten hilsen om at han er disket ifra stevnet, og bes om å finne seg noe annet å drive med;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en utrolig vanskelig problemstilling. Jeg finnes ikke i tvil om at enkelte som deltar i jaktfeltcupene på Østlandet, faktisk slenger av gårde et fjerde skudd innimellom. Må si jeg faktisk finner det helt utrolig at noen finner glede i å jukse seg til flere poeng enn de egentlig har klart å få, men så er det faktisk slik at i enhver konkuranse vil du alltid finne noen juksemakere. Som standplassleder skal du være utrolig sikker på at en skytter faktisk HAR skutt 4 skudd før du gir han 0/0. Jeg har etterhvert annvist på en del stevner og jeg kjenner til problemet med at det er ikke i alle typer værforhold at lappene sitter skikkelig. Derfor er det innimellom mer sansynlig at det har løsnet en lapp enn at en skytter faktisk har skutt 4 skudd. Slik jeg ser det er den eneste skikkelige gode løsningen at anviserene hjelper standplassleder under skyting, slik at det står en funksjonær rett bak skytterne, slik at de som vil vurdere 4 skudd må føle det litt ukomfortabelt. Ulempen med dette er at de lovlydige skytterne fort kan føle seg overvåket også. Jeg er personlig av den oppfatning at det er bedre at 10 slipper unna med juks enn at 1 blir dømt til 0/0 uten å ha gjort noe galt. (Som følge av en dårlig lapp). Dette er gjellende rettspraksis i Norge, og vi burde vel ikke være strengere i en slik konkuranse som dette er?

Link to comment
Share on other sites

En ting som i alle fall er klinkende klart, er at jeg reiser rett hjem hvis jeg dømmes til 0/0 pga en lapp som detter av, og/eller at noen andre skyter i skiva mi. Og det er ikke så sikkert at jeg får lyst til å skyte igjen med første heller.

Dette synes jeg er en helt på trynet måte å løse dette problemet på. Klistrelapper sitter som regel dårlig i kaldt vær, og det kan bli sludd og regn.

Dette må ganske enkelt løses på en annen måte!! :?

 

Juksere skal taes, helt klart, men da må de ikke legge opp til et så klønete system. Da får de heller sjekke at alle tar kun tre patroner ut av esken feks, og sette esken bak seg så den sees av standplasslederen. Om noen da velger å gå med en ekstra patron i lomma er deres sak, men det vil bli oppdaget at man tukler for mye i lomma etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke mangler hull i noen skiver, og det ikke kan skilles på kaliber, skal den som har 4 el. 6 treff trekkes beste treff. Mangler det hull i andre skiver er det jo greit hvis kaliber passer skiver med for lite, og for mye. Da trekkes dårligste. Hvis det ikke passer trekkes feil kaliber treff. Blir det observert lading av flere patroner enn regelen sier bør vel vedkommende diskvalifiseres. Står godt forklart i boka. Finns noen som jukser i kabal også har jeg hørt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke mangler hull i noen skiver, og det ikke kan skilles på kaliber, skal den som har 4 el. 6 treff trekkes beste treff. Mangler det hull i andre skiver er det jo greit hvis kaliber passer skiver med for lite, og for mye. Da trekkes dårligste. Hvis det ikke passer trekkes feil kaliber treff. Blir det observert lading av flere patroner enn regelen sier bør vel vedkommende diskvalifiseres. Står godt forklart i boka. Finns noen som jukser i kabal også har jeg hørt.

 

Reglene i Hadeland/land cupen

FOR MANGE SKUDD I SKIVA:

 

Dersom en skytter har 4 skudd i sin skive, og andre har skutt på denne, får skytteren de 3 beste verdiene.

Ved tilsvarende, 5 skudd, skal det foretas omskyting. Skytteren skal ikke ha dårligere verdi enn de 3 dårligste skuddene, men heller ikke bedre enn de 3 beste skuddene av de opprinnelige 5.

Dersom det tydelig kan skilles ut at det er skutt på skiva med annet kaliber en det skytteren skyter med kan standplassleder bestemme at omskyting slippes.

Dersom en skytter skyter mer enn 3 skudd på en standplass mot samme skive, skal dette resultere i 0/0 på angjeldende skyting.

Skudd før ILD og etter STANS trekkes med den beste verdi på det antall avgitte skudd før/etter.

 

Altså, hvis en skytter har fire skudd i skiva, får han de tre beste. Det er det eneste riktige og, for det kan være naboen som har skutt ett skudd der, men som har ladet med en til, og skutt i sin egen.

Link to comment
Share on other sites

ja om noen er så sugene på og vinne at dem må legge i flere skudd da er dem jaggu smålige.om jeg må jukse for og vinne da er jeg heller hjemme. om standplassleder ser at en legger i et skudd til etter 3 er avfyrt så kan han bortvise deltageren og retten til og delta neste år bortfaller. hjelper med og dømme den som må jukse så slipper vi kjedelige episoder slik som blir nevnt lenger opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Dette burde ikke være noe problem. Uten at standplassleder ser at en skytter skyter 4 skudd kan han ikke diske noen. Bevis må være at han har sett det, og er helt sikker, eller at beviset av 4 hylser ligger i snøen.

 

Som sagt tidligere, lapper detter fort av i kulda men de fleste seriøse vil ikke ha noe av juks! En muliget er at alle må vise ladde magasiner før skyting for å utelukke for mange skudd. Graving i lommer og ammobokser oppdages jo fort.....

 

Jeg har alt skutt 2 serier på gal skive i år så det kan skje de og uten at det var planen. Er ikke så gavemild av meg at det er greit, men det er kjedelig nok om man ikke skal ødelegge for andre også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...