Jump to content

Varme skisko, hva bør jeg kjøpe?


famousGrouse

Recommended Posts

Har innsett at jeg må investere i nye skisko. Type: 75mm binding. Bruksområde: bortoverski på fjellet og i skogen, blir noe jakting på ski også. Overnatter en del ute om vinteren. Ser ikke akkurat "alpint" egenskapene som viktig.

Det som derimot er viktig er at skoene er varme, da jeg har forfrosset føttene 2 ganger.

 

Har sett litt på følgende:

- Varg Polar (skal visstnok være varme....men koster en del:-/)

- Alfa Grønland (virker ok, grei pris, masse beskyttelse mot slitasje)

- Crispi Sydpolen (virker ok, men koster nesten det samme som Varg polar)

 

De skoene jeg har nå (Merell goretex/lær) er veldig stive i sålen. Mister fort følelsen i fotsåle og tær, noe som har ødelagt et par turer.

Er det verdt å gå for Varg polar til 3500, eller vil et par litt romslige Alfa Grønland til 2500 med ull såler og ull lester gjøre jobben?

 

Alle innspill mottas med takk da jeg har lite peiling på slikt utstyr :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Crispi Sydpolen og synes de er knallgode. Jeg ville heller fokusert på å få et par sko som passer foten din bra enn at de skal være kjempevarme og ikke passe. Bare pass på at du har plass i støvlene til skikkelig tykke knestrømper. Varg og Crispi har ganske forskjellig fasong på støvlene sine. Alfa har jeg ikke prøvd.

 

Sov ute i helga ved ved Reiten opp mot Røros og hadde ca minus 30 når vi la oss den natta. Jeg hadde ingen problemer med å holde meg varm på beina før vi krøyp i posen.

 

Prisen synes jeg er uvestentlig siden du har støvlene i en 10-50 år om du tar vare på de.

Link to comment
Share on other sites

Rufus: du har nok evig rett i at det er pausen som er problemet. Fotposer en noe å tenke på....

Barskekarsten: Passform og størrelse er nok det viktigste. Trange sko er kalde sko. Etter litt ettertanke er ikke pris nøvendigvis det viktigste nei. Har jo et par lærsko flere titalls år med godt vedlikehold....dessuten er det tross alt billigere å kjøpe et par gode sko enn å måtte fryse av seg et par tær :wink:

 

Tenker litt på oppbygningen på Polar, og tross alt sverget jo "gamlekara i skogen" til lærsko med innersko i ullfilt. Er sikkert en grunn til det?

 

Tror jeg må stikke ned på et par av butikkene igjen og sjekke videre.....

Link to comment
Share on other sites

Det med gamlekara tror jeg ikke du skal bry deg så mye om. Jeg mistenker at de gjorde det sånn fordi det er en grei produksjonsprosess.

 

Det du kansje kan dra nytte av med to lag støvler er at du kan bruke bare innerstøvvelen i fotposer når en har stoppet for dagen og du kan kroppsvarme innestøvelen i posen før du tar på deg skoa i teltet om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det jeg gikk for Varg Polar. Virker som en solid sko, og den passer foten min utmerket. Fikk en liten tur oppe i marka med de i går, og ved -7 grader var de nesten utrivelig varme. Skal på en lengre tur om 2 uker, regner med å legge inn noen ord om de etter det.

 

Synes forslaget fra barskekarsten om bruk av fotposer sammen med innersko kan være en veldig god ide, spesielt på revlokking i januar:)

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått testet Varg Polar på et par mindre turer, og så langt så innfrir de alle forventninger. Trodde skoene skulle bli forferdelig tunge, men jeg kan ikke si jeg føler meg begrenset i så måte og i praksis har høy vekt lite å si. Sålen har en fin stivhet som gjør at frasparket på flatmark blir effektivt, men samtidig føler jeg at de er stive nok til å gi veldig god kontroll i utforkjøringene. Filtskoen er veldig praktisk, varm, og polstret på steder der de glir mot lærskoen. Faktisk har produsenten tatt et par tilbakemeldinger jeg har sett i andre tester på nettet og gjort en rekke forbedringer. Blant annet har de forstørret "halsen" på skoene slik at du kan ta på filtskoene først og lærskoen etterpå. Veldig solide snørehemper på skoene, men bland annet et "kulelager" på de nederste slik at du minsker slitasje på skosnørene. I tilegg har filtsko og lærsko praktiske hemper for å ta skoene på.

 

Skoene er UTROLIG varme. Jeg har ikke fått testet i ekstrem temperaturer ennå, men mot -10 var de nesten ubehagelig varme med vanige hjemmestrikkede raggsokker:)

 

Bruker skoene sammen med Åsnes Amundsen ski og vanlige 75mm rottefella. Fungerer veldig bra etter min smak:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...