Jump to content

Kurs i praktisk skyting - hva konkret inneholder kurset?


Torbjørn T

Recommended Posts

Jeg har lyst til å ta et kurs i praktisk skyting i år. Hittil har jeg skutt treningsskyting mot blink på 25 meters bane, samt litt på stålmål (poppere og lignende). Jeg vil karakterisere meg selv som nybegynner, og jeg har eid 9 mm pistol i under ett år. Er dette grunnlag godt nok for å delta på kurs i praktisk skyting?

 

Jeg kan se for meg at drilling på sikkerhet, og at man skal la våpenet ligge i hylsteret hele tiden er det man fokuserer mest på. Av andre som har tatt tilsvarende kurs, har jeg latt meg fortelle at kurset, og spesielt en prøve/eksamen er svært krevende, og at det er ikke gitt at man består. Dette synes jeg høres bra ut i og for seg, men jeg er veldig nysgjerrig på hva konkret kurset består av? Jeg har søkt på forumet her uten å finne svar, derfor spør jeg om noen som har tatt kurset kunne fortelle litt om hva de har opplevd, hva man testes på, og hvordan man forbereder seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kurset består både teori og praksis. Pensumet finner du er: http://www.ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Teoriprøven er hentet ut fra pensumet. Prøven kan vel beskrives som førerkort eksamen. Flere svar alternativer. Den praktisk biten er forkjellige fra instruktør til instruktør. Men kort fortalt så begynner du enkelt med kanskje litt trekk til mer bevegelse i DITT tempo. Det vil også være praktisk prøve. Mener at du skal ha en hvis hitfaktor. Men hovedsaken er at du ikke skal bli DQ, som er rett slett betyr at du er disket fra videre deltakelse. Disk kan være alt fra brudd på sikkerhetsvinkler til usportslig oppførsel. :)

 

Har du interessen for praktisk så er det ikke noe spesielt vanskelig å gjennomføre kurset. Krever en god del lesing og at du følger med. :mrgreen:

 

Håper du hiver deg på neste kurs! Dette er gøy!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på et praktiskkurs i høst.

 

Kurset inneholdt en kveld med teori; gjennomgang av reglementet og en 'prøve' som vi fikk i forkant for utfyllelse.

 

Dag to var på skytebanen. Repetering av sikkerhetsregler. Enkel presisjonstrenging, forskjellige avstander. Trening på trekk, magasinbytte og skyting i bevegelse.

 

Dag tre var på skytebanen. Repetering av dag 2, og mer skytestillinger (liggende, kne, dårligste hånd, mm), og trening på et par stager. Deretter et avsluttende internstevne over 5 stager. Tviler på at det var noe hitfactor som telte der. Var mer at du skjønte og kunne følge reglene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...