Jump to content

Innkjøp av første rifle, trenger erfarne jegeres hjelp.


Vulpicide

Recommended Posts

Jeg er ny jeger. Tok jegerprøva nylig, er 25 år og bitt av basillen!

Har skutt en del med salong oppover åra, samt luft.

 

Jeg skal kjøpe ei god og treffsikker rifle som skal vare i mange år. BRUKSOMRÅDE: Jakt på rev og opp til rådyrbukk. Men vil ha mulighet til å jakte elg også. Og MYE baneskyting.

 

Har sett på Winchester mod 70, Tikka T3, og Browning A-bolt. Jeg har forelsket meg i alle tre...

 

 

Kan dere mer erfarne jegere enn meg fortelle meg gode og dårlige sider med disse tre? JA, jeg har lest på andre sider her om disse riflene, men er ikke fornøyd. Vil ha mer info fra dere som har disse selv.

 

Er kaliberet 6.5x55 riktig for meg?

Link to comment
Share on other sites

BRUKSOMRÅDE: Jakt på rev og opp til rådyrbukk. Men vil ha mulighet til å jakte elg også. Og MYE baneskyting.

 

Da ville jeg gått for ei rifle med en litt tyngre pipe, siden du skriver MYE banetrening vil ei vanlig jaktpipe bli fort varm, mye venting mindre skyting.

Kalibret MÅ bli 6,5x55 !

Av optikk bør du gå for kvalitet, både rådyr bukk og revejakt foregår som oftest i skumring. En Zeiss, Schmidt&Bender, Swarovski, Kahles, Meopta vil fungere godt, jeg ville valgt en 2,5-10x50, har du råd med lys.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fin informasjon om kikkertsikte :D Takker for alle saklige svar....

 

Grunnen til at jeg ikke er hos en børsemaker eller på en våpenbutikk(det du mente?) er at jeg ikke får kjøpt rifle før i juni. Feriepenger! :D Så jeg er for tiden ute etter informasjon fra dere erfarne jegere som har disse riflene selv. Og som jeg skrev, jeg har brukt søkefunksjonen. Har funnet også, men vi ha mer info. Og gjerne på grunnlag av MINE bruksområder :)

Takk for gode svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 i .308 ingenting i veien med den børsa! Meget bra presisjon, men den gir naturligvis plastikkfølelsen.

6.5x55 er et nydelig kaliber, en vakker patron og en meget god all-arounder! Definitivt ditt førstevalg!

 

Optikk, tja, tjo... Legg så mye penger som mulig i dette, kjøp heller brukt å få kvalitet.

 

 

Lykke til med shoppingen! :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle til å anbefale Winchester Featherweight, siden jeg har en slik selv. Men, denne er lett og har relativt slank løpsprofil. Ikke spesielt egnet til mengdeskyting. Selve mekanismen og låskassen er bra. Finner du en annen modell med normalt løp, er dette noe jeg kan anbefale.

Jeg bruker mi til utmarksrifle på hjort:

DSCn02029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...