Jump to content

Problemer med røyting og tissing.


KnutH

Recommended Posts

Hei.

Har en neg på 11 uker som er begynt å røyte noe, pluss at det er blitt litt flass i pelsen. Hva kan dette skyldes? Er dette normalt?

Vi forer med eukanuba, matlysten er sånn passe. Dårlig tidlig på dagen, men blir bedre utover.

 

En annen ting er at jeg syns han tisser ofte om dagene. 1-2 ganger i timen. Men han holder seg om natta. Er dette normalt? Har tenkt tanken på urinveisinfeksjon, men da skulle hab\n vel ikke holdt seg om natta.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar..

Odin har ikke endret kosthold eller aktivitet. Ser no at utpå dagen, så spiser han.

 

Begynner de i 11 ukers aldren å skifte pels?

 

Vi har no prøvd å lære han at han skal tisse når han kommer ut. I dag er det andre dagen som han har vært "stueren". Han går på døra når han vil noe, og som er ganske ofte. Minst en gang i timen.

Skal jeg begynne å holde han litt lengre inne for hver gang? Som kansje vil resultere i et og annet uhell.

Link to comment
Share on other sites

Ja han er jo bare 11 uker stakker :) Er mye som er rart og unormalt i de første ukene.. Alltid helt ulikt fra hund til hund :)

 

Flassing og sånnt har jeg sett noen ganger selv, helt normalt. Trenger ikke bety noe som helst, men du kan jo bare legge merke til om han klør seg unormalt mye.

 

Han skal nok ikke kvitte seg med valpepelsen riktig enda, syns nå det hørtes veldig tidlig ut.. Kjenner ikke rasen så godt da men..

Link to comment
Share on other sites

Om du har bur, ville jeg hatt den der. Du kan forsøke å ikke slippe ham ut hver gang han går til døra og vil ut. Som regel ser du raskt om den er tissetrengt og holder på å gjøre fra seg inne. Jeg synes 1 gang i timen er litt i overkant mye og det kan fort bli en vane. Prøv deg litt frem.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi får vel bare prøve oss fram i tiden fremover..

 

Ser ikke ut som det er noe som plager han med tanke på røyting/flass. klør seg sjelden.

 

Å begynne å holde han litt inne etter han har vært på døra, vil vel å jobbe seg tilbake. Har no strevd i noen uker for å få han til å gå på døra. Får tro/håpe det går seg til etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Valper kan flasse av pelsen - det er normalt. Men at en valp på 11 uker røyter - har jeg aldrig opplevd. At de mister noen hår er normalt, men det er forskjell på det og røyting. Undersøk pelsen, og se om det er områder med mindre behåring, og at hudfargen er lik. Unormal hudfarge kan tyde på en irritasjon. Irritasjonen kan være så mangt, så ta den med til en veterinær. Men hvis den flasser mye så kan du tilføre litt matolje i maten til valpen, eller annet fett. Ofte er det for lite fett som KAN være årsaken til flassing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...