Jump to content

Hva slags kuler finnes til 222???


Tyren64

Recommended Posts

Du kan bruke nær sagt hva som helst av .224-kuler, fra 30 grs Berger (varmint) til 62 grs Norma blyspiss (rådyr). Noen 55 grs kan være sære, da riflestigningen på .222 i de fleste våpen er på 1:14. Feks går Lapua fmj og sp greit i min Brno Fox, mens Partizan og Hornady går i alle retninger, spesielt førstnevnte. Disse er bt-kuler og er litt lengre enn de andre. Bør ha raskere stigning for å få disse til å gå rett, ser det ut som.

Link to comment
Share on other sites

som dere sjønner så er jeg ny i faget...har kun brukt fabrikk ammo til nå. Men dere sier "alt innom cal224"........

Da blir jo selvsakt mitt spørsmål : er ikke dette to nr for stort???......eller er det bare lengden som er litt forsjellig??

Føler meg på skikkelig tynn is når det kommer til slikt :lol:

Link to comment
Share on other sites

som dere sjønner så er jeg ny i faget...har kun brukt fabrikk ammo til nå. Men dere sier "alt innom cal224"........

Da blir jo selvsakt mitt spørsmål : er ikke dette to nr for stort???......eller er det bare lengden som er litt forsjellig??

Føler meg på skikkelig tynn is når det kommer til slikt :lol:

 

Det gjelder nok bare å lese litt om faget, så forstår du det. 222 hører til i en "familie" som alle bruker kuler med diameter .224 (=224tusendels tomme). På Norsk blir det kulediameter 5,56mm. Det vil si at både 222,223, 22-250, 220 swift samt enda flere patroner bruker de samme kulene, men hylsene er veldig forskjellige. Så lenge du kjøper kuler med eksakt denne diameteren kan du ikke gjøre så mye feil. når det gjelder at du ser ut til å ha en tanke om å kanskje begynne å lade selv er det bare ett svar som gjelder:Kjøp Ladeboken utgave 6. Der finner du alt du trenger å vite FØR du skal kjøpe ladeutstyr og starte for deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Liten korrigering: 0,224 tommer x 2,54 cm (tomme) = 5,69 mm.

 

.222 Rem blir også benevnt som 5,56x43. 5,56 mm er diameteren på løpet (på riflebommene?) og hylselengden er 43 mm. Kulene er altså litt større enn kaliberet. Har ikke veldig greie på slik selv, men vil anta at større diameter fører til at kula blir presset mot bommene såpass mye at den tetter for kruttgassen og derfor får skyv, og skru pga riflebommene, til å komme ut av løpet. En kule med eksakt diameter (altså .222-diameter kule i løp som skal ha .224) vil dermed slippe forbi kruttgasser og vil heller ikke få samme snurr ut. Sikkert litt på jordet her, men det er nå hva jeg tror...

 

Til sammenligning har .30-kalibrene, som feks .308/.30-06 (altså 7,62 mm) mfl. .308-kuler (7,82 mm)

 

Kulene er med andre ord litt større enn man i utgangspunktet skulle tro.

 

For å gjøre forvirringen total, får man også tak i kuler i både .222 og .223-diameter. Ser ut som om man kan bruke disse i Hornet, sammen med .224 kuler også... Bla nedover i linken.

 

Link: http://www.precisionreloading.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=PRE&Category_Code=22CAL_222_224_HORN

 

Ps. Det finnes faktisk en .22-kalibret patron som bruker .228-kuler og. Den heter 5,6x52R (tidligere .22 Savage).

 

For å gjøre en lang historie kort; du skal bruke .224-kuler! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...