Jump to content

Svart, lang rekylfjærstyring, 1911


National Match

Recommended Posts

Veldig hyggelig av deg, Severin - men har bestemt facelift og andre jobber på Colt'en hos Børselars i dag, og da blir det bestilling uansett, men tusen takk for tilbud. Og helt enig - er 100% sikker på at lang pinne kun er for hjertet, og er overbevist om at den har ingen betydning hva presisjon angår. Men fordi det er for hjertet, bare kjøper jeg en. Leste en svensk test om dette - 40 skudd med lang pinne, bytta til kort, uten å fjerne pistol fra Ransom - og samlet tom. litt bedre med kort pinne. Ser litt tøft ut - tror også dét spiller inn. Petter på Børselars var en utrolig fin balanse mellom fagmann og person - så ser fram til at han gjør jobben med å blånere opp, avtrekkerjobb (Avtrekker er veldig bra, men har et ørlite knepp før hanen faller), sølv-lodde Gold Cup'ens berømte frontsikte, bytting av hovedfjærhus, flat og heter det chekkered..? Mange små tapper i metall i hvert fall.

Børster/pusser ramme for å oppnå kontrast - fortsatt blånering. Sikringsfløy og sleidestopper i samme finish som ramma - siden de hviler med størst del på denne. For med en allerede blånert pistol, er det vel bare fornikling som hadde fungert..? Nikkel bygger en del, så det ville blitt en lang og kostbar prosess med pussing av glideflatene, deretter tilbake til fornikling osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nokk bra. Bøyer meg for argumentet så lenge det kommer fra hjertet. Jeg kan igrunnen være med på den lange versjonen hvis den er laget i tungsten. Da får man litt vekt der fremme som monner. Høres ut som en ganske omfattende jobb hele veien. Kalles bare nettskjæring det på fjærhuset. Har'n tatt frontstrfappen også? Skal ikke være partypooper, men hvis det er et knepp i avtrekket så ville ike jeg ha vært fornøyd med det. Eller er det tilstand FØR han har begynt. Missforsto kanskje. Artig det du forteller, men stussa litt på sølvlodding av frontsikte. Er en kjent sak at de løsner, men det er kun dårlig klinking (staking) Skikkelig klinket med litt dremling på innsinden for godset å få feste, da sitter det for ever. Men men, flere veier til Rom.

Det blir bære lækkert :!:

Link to comment
Share on other sites

Angående frontsiktet, så var det sølv-lodding han nevnte umiddelbart - selv vet jeg for lite om dette, men det hørtes ut som han var klar over problemet. Hva han gjør etter han har lodda, vet jeg ikke - men det var et eller annet han sa der som jeg nå ikke får opp i hodet.. Leste på blindhogg hvordan man fjerner det gamle og klinker inn nytt... Angående avtrekk - så beskrev jeg dette FØR den har vært inne hos ham :) Det ørlille kneppet, det er ikke snakk om noe uønska vandring, men nok til at det forstyrrer når jeg står og sikter. Glemte å nevne også ny hane - Matchgrade, legger noen hundrelapper ekstra i litt dyrere hane, (Rund form - husker ikke betegnelsen) blankere, slik at den henter opp fargen i avtrekker. Og selvfølgelig - nettskjæring heter fjærhuset. Synes dette er heldelikat og se på - og skal ha flat utgave - ikke den ovale/buede. Håpløs den gummien som står på nå, særlig når den skal inn for ny finish. Vet ikke hva det ørlille kneppet skyldes, men ville tro en liten ujevnhet i enten hane-sporet eller utløseren (??) Hadde sett for meg sølv-pistol, med hvite skjefteplater og frese inn noe enkle symboler midt på grepsplatene - men da blir den fortsatt svart, og kjenner jeg egentlig er VELDIG glad for det. Det er et eller annet med stainless magasiner som jeg aldri har fått til å stemme visuelt sett, så dette blir spennende. Angående å frese inn ting i grepet: Dersom symbolet ikke er rundt - tror dere en gullsmed eller urmaker har verktøy/evne til å frese ut - f.eks. en bokstav? Slik at bokstaven senkes i grepsplaten?

Link to comment
Share on other sites

Det ørlille kneppet, det er ikke snakk om noe uønska vandring, men nok til at det forstyrrer når jeg står og sikter.

 

Husker ikke fra de tidligere postene dine, men hvis dette er en series 80, så har den tennstempelsikring. Hvis du har justert skruen som sitter i avtrekkeren slik at den ikke vandrer i det hele tatt etter at skuddet er gått, så kan det bli konflikt med denne sikringen, og jeg antar at du kan få en sånn effekt som du beskriver.

 

Jeg tok ut tennstempelsikringsdelene på min GC. Disse delene finnes ikke på series 70, og jeg tror det fleste "nye" 1911-produsentene (S&W, Kimber, STI) også har valgt bort denne advokat-leamikken.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei OIH, Gold Cup'en min er en 70-serie! Jeg har bare hørt om tennstempelsikring, men vet ikke hva det er. Noe som er sikkert, er at avtrekker-stopper-skruen på min er skrudd inn til maks; fins ikke vandring i det hele tatt etter hanen er falt, men da kan det ikke være dette som er årsaken til det lille kneppet heller, hvis jeg forsto deg rett..? Så forresten et tips på Blindhogg.com om avtrekk-skruen. Å holde avtrekker inne, og føre hanen opp og ned - (MED magasinutløseren på plassen sin, da det er denne avtrekk-skruen stanger mot) Og: Dersom man kjente det "subba" inntil halvspenn-sporet på hanen, var avtrekk-skruen satt for dypt.. Nå forstår jeg ikke dette helt, da jeg ikke ser sammenhengen mellom at halvspenns-sporet på hanen har noe som helst med avtrekkstopp-skruen og gjøre..? Fint med forklaring her ! Er i utlandet, så har ikke våpenet foran meg) Også fint med forklaring på hva en tennstift-sikring vil si på en 1911.)

 

Annet tips jeg så der, som virket bra - selv om det for mange her kanskje er litt opplagt: Demontere våpenet helt, tusje utsiden av avtrekker-skoen/buen, dytte avtrekkeren inn motsatt vei i våpenet og file bort der tusjen evt. har berørt. En i klubben opplevde at avtrekkeren ble stående inne etter skudd i Ransom rest - feilfunk. pga. for tight mellom rammens innside og skoen - antageligvis. Det går vel den andre veien også - at avtrekkerskoen er klemt for hardt, slik at innsiden av skoen får konflikt med magasinet. Leste tipsene på blindhogg som sagt - så har det derfra :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå forstår jeg ikke dette helt, da jeg ikke ser sammenhengen mellom at halvspenns-sporet på hanen har noe som helst med avtrekkstopp-skruen og gjøre..?

Hvis avtrekksstoppen er skrudd for langt inn og halvspennsporet i hanen stikker lenger ut enn helspenn, så vil halvspennsporet ta bortii utløseren på veien. Litt tilbake emd avtrekksstoppen, så skyver du utløseren den nødvendige ekstra brøkdels millimeteren.

 

Også fint med forklaring på hva en tennstift-sikring vil si på en 1911.

Tennstiftsikringen består av en fjærbelastet blokk i sleiden som glir vertikalt inn og ut av låsing med tennstiften. Det finnes to varianter av denne: Schwartz-sikringen som ble levert på ca. 3.000 pistoler i .38 Super på slutten av 30-tallet, og Series 80 løsningen.

Schwartz-sikringen var aktivert av grepssikringen, slik at den ikke påvirket avtrekket. Den hadde altså effekten at tennstiften var låst til sleiden inntil du klemte inn grepssikringen.

Series 80-sikringen er aktivert av avtrekket og introduserer et lite kryp. Den fungerer slik at avtrekkerens bevegelse bakover vipper opp en arm i rammen som skyver opp låseblokken i sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bra info, takk. Også uten en eneste flis da, Highpower - føler du deg ikke bra? :mrgreen::mrgreen: ("Du ser syk ut, er du blek?") Høres litt uvant komplisert ut for det ellers genialt enkle 1911-konseptet.. Tennstiften er jo helt kon, vil det da si at i de pistolene med tennstift-sikring er det frest ut et slags spor i tenn-nåla som sikringen kan gå inn og blokkere, eller stenger den nåla med den formen nåla har? Fader, hvor mange sikringer trenger man på en 1911 da?! Skulle tro den var produsert etter EU-krav jo :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du har gitt altfor få åpninger for flisespikking i denne tråden :?

Men observasjonen din om tennstiftene er korrekt. Og ad:

Fader, hvor mange sikringer trenger man på en 1911 da?! Skulle tro den var produsert etter EU-krav jo

Her er litt trivia: EU-krav kan være byråkratiske, men amerikanske advokater spesialisert på erstatningsrett er en helt egen verden. Og den saken som dannet presedensen rammet nettopp Colt. Alle har vel hørt om at Colt 1873 Single Action Army burde bæres i hylster med et tomt kammer under hanen fordi tennstiften lå an mot hetten. Dette anså Colt som så allment kjent at de ikke ga noen skriftlig info om det ved kjøp av ny revolver. Så var det en luring som fikk en "god ide" på femtitallet en gang: Han klarte å skyte seg i beinet med en SAA, og siden han ikke kunne bevises å ha blitt informert om faremomentet var det jo innlysende at det var Colt sin skyld. Dette sa retten seg enig i, og erstatningsrett har aldri vært det samme siden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne er jo gærne ift. lovbokstaver. Tror jeg lærte en gang at norske lover er langt mer - var det Uttømmende ordet var..? Altså når det står en definisjon av en grense, påbud etc. - så menes og betyr det samtidig og automatisk at det motsatte er forbudt. TROR at i USA så er ikke lovbokstaven uttømmende på samme måte, derfor et ekstremt krav til å måtte ordlegge og lovpålegge i alle retninger, utfall og tenkte situasjoner. Men dette er helt sikkert unøyaktig og feil - men tok et år med jus for lenge siden, og mener foreleseren sa noe i den retningen. (Var sikkert fyllesyk - jeg, altså). Men flott med så mye jeg lærer om 1911 av noen nå mer kjente navn som Highpower, Evert, Severin og mange fler - det hjelper på når man sitter i Afrika fram til sommeren uten å kunne BARE TA PÅ Colt'en og FAS'en :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...