Jump to content

Belastning/ trening av valp/unghund


Melvin

Recommended Posts

Jeg har en østlaika på 6.5 mnd. som jeg har tenkt å bruke til jakt, trekk og kløv i prioritert rekkefølge. En skikkelig arbeids hund.

Prøver å jogge eller sykle med den og basset min min 4-5 ganger i uka.

Men etter hva jeg har lært skal man ikke belaste en hund noe særlig før den er 12 mnd. Og full belaste den ved 24mnd. Men bikja trekker for full maskin fra første skritt/tråkk. Virkelig går og jobber skikkelig i selen.

Og det er jo en egenskap jeg svært gjerne vil ha hos bikja.

Før båndtvangen, prøvde jeg å ha den mest mulig løs. Men det går jo ikke nå. Bruker strikk bånd, sikkelig trekksele og ingen annen belastning.

Hvor mye og hvor hardt kan en valp /unghund egentlig jobbe. Regulerer bikja det selv?

Noen erfaringer fra noen med trekkhunder.

Link to comment
Share on other sites

du kan godt gå lange ture med unghunden med sele og gjerne en strikkline,men å jogge og sykle før den er 12-14mnd kan være skummelt..vet om hunder som har tatt skade av slikt etter overdriven trening i ung alder.husk at beinbygning ikke er utviklet ennå.en pointer måtte på operasjonsbordet til slutt etter at eieren hadde hardtrent en hund på 5mnd om sommeren.han ville ha den i form til sin første jakt til kommende høst,den skulle da være 8mnd.det ble ingen jakt på den hunden den høsten..

Link to comment
Share on other sites

Unghunder er i rask vekst og hos enkelte arter skal man være forsiktig med full belastning før skjellettutviklingen er ferdig. Bein og bruskdannelsen er normalt ikke ferdig før hunden er 12-15 mnd og det tar enda 12-15 mnd før hunden har en ferdig utviklet muskulatur, eller at "kroppsformen" har satt seg. Som i forrige innlegg har jeg ville vært svært forsiktig med å sykle med hunden i bånd før neste sommer. Viljen til å dra og å følge etter eier kan være så sterk at en overbelatning kan oppstå. Det er også viktig å huske at valper skal ha overskuddsenergi. Den skal de forhåpentligvis bruke til vekst og utvikling.

 

Korte og lange turer i bånd er å anbefale. Det er ingenting i vegen for å henge en tom kløv på ryggen eller et pulkdrag bak hunden, for tilvenningens skyld. Ellers er fri leik og svømming anbefalte aktiviteter for unghunder. Hvis unghunden leiker fritt med en annen hund på samme alder i et inngjerdet område, så sørg for å avslutt leiken før hunden blir for sliten. Det er gjerne da skader oppstår. Svømming er dog den beste aktiviteten. Hvis du har tilgang på båt, la hunden svømme etter. Da vil du oppnå den aeorbe treningseffekten på en langt bedre måte for muskulaturen, uten at skjellettet blir belastet. En svømmetur på 10 min tilsvarer fort 1-1,5 t sykling.

 

Hvis du føler at hunden har mye "negativ" overskuddsenergi, er det liten vits i å "trene" den av hunden. Det eneste man oppnår er en hund som får enda mer overskudd til "faenskap". Bruk derfor båndtvangstida til jakttrening i bånd. Sporing er en glimrende aktivitet i så måte. Da får du en "kinderegghund"

 

1. Aeorob trening.

2. Mentaltrening.

3. Jakttrening.

 

Det du ønsker til jakta starter er jo sikkert ikke en hund som springer noe inni helvete fort og langt, men en hund som finner og sporer vilt. Det siste oppnår du helt sikkert ikke ved å sykle med kjøteren. Rock on :!:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du føler at hunden har mye "negativ" overskuddsenergi, er det liten vits i å "trene" den av hunden. Det eneste man oppnår er en hund som får enda mer overskudd til "faenskap". Bruk derfor båndtvangstida til jakttrening i bånd. Sporing er en glimrende aktivitet i så måte. Da får du en "kinderegghund"

 

Det er ikke i hovedsak derfor jeg løper og sykler med bikja. Men for å trene og være ute.

Liker å være ute, og vil ha ei bikje med høyt aktivitets nivå, og god kondisjon.

Har ikke kjøpet en laika for å sitte inne å se på tv.

 

Er klar over at sporing og jakt trening er mere slitsom for bikja enn rein fysisk trening.

Begynner å med blodpor rett rundt hjørnet. Kunne tenkt meg litt regnvær før jeg legger. Litt for tørt i skogen for en valp.

 

Får slutte med syklingen og heller holde meg til jogging med lavt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Man skal også huske på at en unghund er i en mental utvikling. Å påføre hunden så store belastninger at skjelettet tar skade er en ting, men samtidig går det ofte ned et par rullgardiner under topplokket på det unge håpet.

 

Vår jobb med unghunder er å gi dem positive og gode opplevelser. Blir det kaldt, slitsomt, tungt osv., så avbryter vi økta. Vi skal fylle på med positiv energi i hundehjernen, slit og krav venter vi med til hunden er ferdig utvokst kroppslig og mentalt.

 

Kroneksemplet på feilslått trening er De som tar med unghunden på vinterfjellet for å herde den og venne den til snø og kulde. Mange har overdrevet dette, og sitter med en hund som kun forbinder vinterfjellet med ukomfortabelt slit. Det gjelder å gi seg mens leken er god.

 

Jeg har ingen problemer å sette trekkseler på en unghund, men allt skal skje på hundens premisser. Det er en fin måte å bli kjent med individet på. Jeg vet om folk som lar unghunden ligge hjemme når De er på skitur, helt misforstått spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

 

Jeg har ingen problemer å sette trekkseler på en unghund, men allt skal skje på hundens premisser. Det er en fin måte å bli kjent med individet på. Jeg vet om folk som lar unghunden ligge hjemme når De er på skitur, helt misforstått spør du meg.

 

Ja, det er her jeg lurer litt.

Jeg har vokst opp med hunder, og har hatt flere hunder selv, men de har stort sett vært dachshunder og da har ikke dette vært så aktuellt tema. Først nå har jeg gått til anskaffelse av en "litt" større type hund; en jämthund hanne, døpt "Rocco".

Han har nå passert 5 mnd og begynner å blir stoooor.... :D , men er bare en liten gutt inni hodet sitt ennå (nesten som far).

Jeg prøver jo å holde meg selv litt i aktivitet, og da er spørsmålet; HVA kan jeg ta han med på?

Jeg jogger ikke, av div årsaker, men jeg prøver meg litt på ski og på sommeren går det mye i fort gange og sykling i motbakker.

Jeg tok med gutten på en skitur her om dagen, mest for at han skal lære litt om å gå i line og passe seg for skituppene mine. Det ble MYE surr :lol: , og far ble lettere rød i toppen, men telte til 10 og pulsen senket seg igjen.

Jeg kan ikke ha ham løs nå, da det er andre folk i løypene OG ekstraordinær båndtvang er innført i området, av meget forståelige grunner.

Men da til problemet; hvor går grensen for hvor mye han kan være med på. Det er jo klart at jeg ønsker å bli litt svett på ryggtavla når jeg først er ute, så jeg eri tvil om jeg skal la bikkja være hjemme. Ikke det at jeg er veldig sprek altså, bare så det er sagt, men det blir fort litt løping på ham da han skal holde følge med meg, spesiellt i utforbakkene.

Kan han løpe en del, fritt, eller skal jeg være forsiktig med dette?

 

Jeg har også liknende planer som trådstarter her, ettersom han blir moden; jakt, linekjøring/sykling, spor, og kløv.

 

Og selvfølgelig Nordisk dobbeltchampion! :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd!

 

Jeg er selv en aktiv person, og når jeg gikk til anskaffelse av jakthund hadde jeg de samme tanker som Buster og Melvin - bikkja skal også være tur- og treningskamerat. Planen er at han skal få bære sin egen mat på diverse friluftsturer - bære kløv, samt være med på jogge- og skiturer.

 

Planen min for å ikke slite ut ungbikkja og demotivere den er følgende:

 

Når Birk ble 11mnd begynte vi med lette joggeturer på ca 40min 3-4 ganger i uka. Dette går svært bra og jeg har med meg mange godbiter og er flink med rosen slik at han skal trives best mulig. Han har vært med å trent i ca. tre uker nå. Å jogge 40min med en 11mnd valp ser jeg ikke noen problemer med. Når bikkja er i skauen driver jo han hardere selv.

 

Når Birk har passert året og det begynner å bli varmere i været skal jeg begynne med tilvenning av kløv - selvfølgelig tom. Birk skal aldri bære tungt i sin kløv, og vekta på kløva vil bevege seg sakt oppover til han er 2 år mars 2010.

 

Når det kommer til skigåing vil jeg vente med dette til nyåret 2010. Nå vil han bare fly i veien for meg og i værste fall skade seg i skiene mine, men han vil jo aldri bli brukt til spesielt hard trekking eller trekking i det hele tatt.

 

Om noen har andre tanker rundt planen min eller syns jeg gjør noe feil vennligst si i fra!

 

Til slutt: Birk er en Basset Fauve de Bretagne 8)

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg syns opplegget ditt er fint, Peacemaker.

Har sett endel skader på unghunder p.g.a. hard og for tidlig morsjon. Dette er både psykiske og fysiske skader.

En valp skal aldri mosjoneres, det klarer den sjøl. Bruk heller tiden på lystbetont lydighetstrening, spor o.l. Det blir den sliten av.

Sykling og hard jogging må vente til den er et år. Trekk, tung kløv, snørekjøring o.s.v. bør ikke skje før hunden er to år. Det er først da "kroppen" er ferdig utviklet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart veldig viktig å ikke overbelaste unghunden. Nå er jo hunder også veldig ulike mtp. hva de tåler. Selv den beste hundemannen kan risikere å få senskader på hunden sin. Bare noe så banalt som at valpen sklir på en islagt vannpytt, kan resultere i kirurgisk inngrep 5 år senere.

 

Selv er jeg glad i å gå på ski. Samtlige av mine hunder har vært noen råskinn i trekksela, og ingen har tatt skade av overbelastning. Jeg vil fortelle hvordan jeg gjør dette:

 

Kløv og pulkdrag er uaktuellt før fyllte 2 år. Men trekksela synes jeg er fint å bruke på unghunden, den må være 8-9 mnd. før dette er aktuellt og grunndressuren skal sitter godt. Grunnen til at jeg vil at dressuren skal være på plass er å forvisse meg om at hunden er mentalt moden for en ny utfordring. Når jeg tar med unghunden ut på snørekjøring så har jeg alltid med en voksen og erfaren trekkhund. Den voksne hundens trekkline fester jeg i hoftebeltet, trekklina til unghunden holder jeg i hånden. Når vi setter avgårde så ligger den voksne hunden først. Siden jeg har trekklina til unghunden i hånda kan jeg regulere hvor jeg vil ha denne. Jeg passer på at unghunden ligger i ræva på den voksne. På den måten har jeg hele tiden kontroll på hvor mye belastning unghunden får. Skulle unghunden finne på å bråstoppe eller trekke ut til siden er det bare å slippe den. Dette funker for meg. Det fryktelig gøy, og unghunden lærer veldig mye mer av dette enn å ligge hjemme på sofaen å vente på oss. Men selvsagt: Allt skjer på unghundens premisser.

 

 

Buster skrev:

Jeg tok med gutten på en skitur her om dagen, mest for at han skal lære litt om å gå i line og passe seg for skituppene mine. Det ble MYE surr , og far ble lettere rød i toppen, men telte til 10 og pulsen senket seg igjen

Det er helt etter oppskriften at det blir helvete første gangen. Cluet er å holde hodet kaldt, og gjøre dette til en positiv opplevelse for hunden. Dette er ikke noe man begir seg ut på dersom lunta er kort og kruttet knusktørt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trener til maraton, ville jeg ikke tatt valpen med. Men jeg har selv jogget fra 6 måneders alder med min ene elghund, men nå har jeg jo korte bein :) , så det dreier seg jo ikke om allverdens verken i lengde eller tempo :lol: Jeg hadde dessuten med gammelhunden, så det gikk i relativt rolig tempo, ca 30 minutter, 2 ganger i uken. Tid til både tiss og lukt (jogge på stedet, hehe). Tror folk klarer å vurdere det selv. Skal du ta en langtur, kan jo hunden bli hjemme da. Den hunden hadde i allefall en utrolig grunnkondisjon og løpskapasitet på jakt. Ikke noe dårligere som jakthund av den grunn.

 

Tilvenning til sykkel har jeg gjort fra ca 1 års alder. Men også her, alt med måte og vett.

 

Vanlige, korte familieskiturer (med barn) er hundene med på også. Det er jo ikke snakk om noe hardkjør her som ung.

 

Nei, vet du, tror man har mest igjen for å ha hunden med på de vanlige aktivitetene man bedriver. Det er som å ha barn med på tur, bare å tilpasse og bruke sunn fornuft, så går det stort sett bra, tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...