Jump to content

Gaupejakt på nyhetene på TV2 om få minutter


fox one

Recommended Posts

er vel bare tegn på at bestanden desverre er større enn noen gang også!! Er ikke i tvil om at den er enda større enn myndighetene vil ha det til heller....desverre.... er jo snart ikke rådyr å se her i telemark vertfall (i allefall radikalt mindre enn før)....

Link to comment
Share on other sites

rart ikke myndighetene synes det er viktig at rådyrbestanden holdes på ett normalt nivå da...er nok desverre en jeger på fire bein, ikke oss på to, som tar mesteparten av rådyra..... er nok ikke for stor avskytning som er problemet...ikke her jeg holder til iallefall...

Link to comment
Share on other sites

Når disse "uvitenhetene" spaserer i fast rute over tunet her med jevne mellomrom, samtidig som andre folk ser dyr/ferskspor på andre kanten av regionen samtidig, så konkluderer jeg med at det er mer av sorten her enn autoritetene påstår.

 

Når det gjelder gaupe så er det jo ganske snodig at vi år etter år presterer å skyte individer som "ikke eksisterer" på papiret...

Link to comment
Share on other sites

At det er mye mer rovdyr en forskerene sier er jeg ikke sikker på. Det er tross alt ikke bare idioter som forsker på disse dyra. Konspirasjonsteorien om at regjeringen øker og holder en større bestand av rovdyr en det som tåler dagens lys tror jeg ingen ting på.

 

Alle bestandsanslag forskerne publiserer er minimumsestimat. Dermed ligger det i kortene at det alltid vil være mer rovdyr enn det forskerne sier. Det som må legges til på minimumsestimat, er dyr man ikke har fått dokumentasjon på, pluss den andelen som forsvinner som sikkerhetsmargin i de ulike anslagsmetodikkene.

 

Spørsmålet er altså ikke om det er mer rovdyr enn forskerne sier, men hvor mye mer den reelle bestanden er kontra bestandsestimat.

 

Et eksempel på dette fikk vi når tradisjonell bestandstelling på bjørn ble erstattet (eller komplementert) med DNA-registrering, og minimumsestimatet gikk opp fra 25 til 126 individer over natta. Altså en femdobling (uten at disse to tallene nødvendigvis er 100% sammenlignbare). Så stor er forskjellen nødvendigvis ikke på de andre rovdyra, men når forskerne skal fremvise hvor sikker dokumentasjonen på familiegrupper er, trekkes ofte frem eksempler fra merkeprosjekter der hhv 1 av 4 og 1 av 7 merkede familiegrupper ble "misset" i registreringen. Dette grove eksemplet tilsier at 15-25% av familiegruppene ikke blir registrert, og er eksempler fra innlandet. Hvordan det er i kyststrøk med betydelig dårligere snøforhold, kan en kanskje tenke seg...

 

Så nei, jeg heller nok mest mot at det er en god del mer rovdyr enn det offisielle bestandsestimat tilsier, selv om jeg nødvendigvis ikke opplever det som noen konspirasjon. Bevisst feil i metodikk, er vel nærmere sannheten...

Link to comment
Share on other sites

At det er mye mer rovdyr en forskerene sier er jeg ikke sikker på. Det er tross alt ikke bare idioter som forsker på disse dyra. Konspirasjonsteorien om at regjeringen øker og holder en større bestand av rovdyr en det som tåler dagens lys tror jeg ingen ting på.

 

Alle bestandsanslag forskerne publiserer er minimumsestimat. Dermed ligger det i kortene at det alltid vil være mer rovdyr enn det forskerne sier. Det som må legges til på minimumsestimat, er dyr man ikke har fått dokumentasjon på, pluss den andelen som forsvinner som sikkerhetsmargin i de ulike anslagsmetodikkene.

 

Spørsmålet er altså ikke om det er mer rovdyr enn forskerne sier, men hvor mye mer den reelle bestanden er kontra bestandsestimat.

 

Et eksempel på dette fikk vi når tradisjonell bestandstelling på bjørn ble erstattet (eller komplementert) med DNA-registrering, og minimumsestimatet gikk opp fra 25 til 126 individer over natta.

 

Nå er jo DNA tatt i bruk som et verktøy nettopp for å kunne bedømme bestandsstørrelsen best mulig.

Hvis den offentlige forvaltningen ville skjule den riktige bestandstørrelsen ville ikke slike virkemidler blitt tatt i bruk.

Jeg har mer tillit til forskere som har stor kunnskap om dyrene og jobber med dette på en profesjonell måte, en til hvermansen når det gjelder å bedømme en bestandstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

At det er ein stor, og ikkje minst voksende gaupebestand i Norge hersker det vel liten tvil om...

Og gaupejakt er digg!!! så dette er bra!!!

For at gaupebestanden skal kunne vokse slik den gjer så skulle ein tru at det ikkje stend så dårleg til med

rådyrbestanden som mange jegere hevder....

Jakter stort sett bare rådyr, og har fortsatt ikkje problemer med å fylle kvoten. men færre dyr har det blitt, dog ikkje urovekkende lite

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo DNA tatt i bruk som et verktøy nettopp for å kunne bedømme bestandsstørrelsen best mulig.

Hvis den offentlige forvaltningen ville skjule den riktige bestandstørrelsen ville ikke slike virkemidler blitt tatt i bruk.

Jeg har mer tillit til forskere som har stor kunnskap om dyrene og jobber med dette på en profesjonell måte, en til hvermansen når det gjelder å bedømme en bestandstørrelse.

 

 

Hvis du gjør som Jibrag (og tildels meg før jeg begynte å rive meg i håret i frustrasjon) og setter deg inn i de instrukser og regler som gjelder bestandsestimering av gaupe, så vil du få en Aha-opplevelse.

Som Jibrag har skrevet, bestandstallene er et minimumsestimat, og malen for beregning av bestandsstørrelse har innlagt et system som gjør at ikke bare er dobbeltregistrering umulig, men det er også rom for at opptil flere familiegrupper kan bli gående uregistrert ettersom regelverket ikke tar høyde for at bestanden kan øke utover normen.

 

Minimumsavstand mellom familiegrupper i vårt område er 15 km. og det er slett ikke uvanlig å finne mer enn en familiegruppe innenfor den radien.

Eksempelet fra Leksvik den siste uken er klassisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...