Jump to content

Tikka T3 SV 6,5 x 55 eller 308W?


westbye

I min situasjon ville dere valgt:  

67 members have voted

  1. 1. I min situasjon ville dere valgt:

    • Tikka T3 SV 308w med demper
      22
    • Tikka T3 SV 30.06 med demper
      6
    • Tikka T3 SV 6,5 x 55 med demper
      16
    • Tikka T3 SV 6,5 x 55 med demper uten å kappe løpet
      19
    • Tikka T3 Tactical 308w med demper
      1
    • Tikka T3 Tactical 30.06 med demper
      0
    • Noe helt annet (presiser i kommentarfelt).
      3


Recommended Posts

Heisann.

 

Har lest en del tråder relatert til dette allerede, men jeg tenkte jeg skulle høre med dere ang mitt spesifikke tilfelle.

 

Jeg planlegger å kjøpe meg en ny rifle som jeg skal bruke til litt forskjellig. Rangert etter hva jeg får gjort mest av.

 

1. Treningsskyting på 100 og 200 m.

2. Elg/hjortejakt

3. Rådyrjakt

4. Toppjakt på tiur.

5. Langhold opp mot 700 m.

 

Momenter:

- På jakt sitter jeg mest stille på post, og det er ikke de verste avstandene å gå til postene heller.

- Jeg kommer ikke til å bytte stokk.

- Jeg lader ikke selv, er avhengig av å finne god kjøpeammo.

 

Jeg tenker på en Tikka T3 super Varmint (evt. tactical hvis noen kommer på noen veldig gode grunner til hvorfor jeg skal blåse av 4 lapper ekstra på den).

 

På den kommer jeg til å smelle en Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 mm.

Jeg kommer også uansett til å ha en demper. Og det er nok hensynet til demperen som blir avgjørende her.

 

Valget står (som vanlig) mellom 6,5 x 55, 308w og 30.06

 

Slik jeg forstår det så mener mange at 6,5 x 55 er den beste på lange hold på grunn av bc.

Problemet med den er at anslagsenergien kan være litt knapp på elgen. Særlig så hvis man begynner å kappe løpet for å sette på en demper. Jeg gidder ikke å gamble med dette, og vil ha en rigg som gir mer enn nok anslagsenergi til å ta livet av en diger okse, selv om skuddet kommer litt på skrå eller rett forfra. (Det er ikke slik jeg ønsker å skyte, men jeg vil være på den sikre siden.)

 

Samtidig ønsker jeg å ha best mulig egenskaper på lange hold.

 

Så spørsmålene blir som følger:

 

1. Hvordan blir det å bruke en Tikka SV 6,5 x 55 med demper uten å kappe løpet? Noen som har erfaringer? Blir den umulig å drasse rundt på?

 

2. Hvor mye påvirker det å kappe løpet på 308w og 30.06 presisjonen på lange hold?

 

3. Finnes det kjøpeammo til 6,5 x 55 som dreper elgen med god margin uten å koste skjorta?

 

4. Er det andre grunner enn vekt og håndterbarhet som gjør at man kapper løpet når man monterer demper?

 

5. Kan man kappe løpet på 30.06 like mye som man kan på 308w i forhold til kulehastighet?

Link to comment
Share on other sites

Stemte for Super Varminten i 308 win.... Det virker som et klart valg for deg. Da kan du kappe pipa ganske mye, da 308 win er kjent for å ikke bry seg så mye om det som de andre kalibrene. Og når du i tillegg virker usikker på om 6,5 er "kraftig" nok til elgen, så gjør deg selv en tjeneste og gå for 308 win eller 30-06. Da slipper du å angre i ettertid.

 

Uansett, lykke til med valget og nei, Tactial er ikke verdt de ekstra lappene. (har SV selv, men i 300 win mag)

Link to comment
Share on other sites

Liker 6,5x55, men den egner seg ikke så godt for løpskapping som de andre, derfor stemte jeg SV .308 med demper. Ukappet blir det ganske langt å dra rundt med.

 

Vær ellers obs på at ekvipasjen veier ganske mye når du tenker toppjakt. Henger du den rundt halsen i reim, ja da blir du sliten i nakken etter hvert. Børsa veier 3,6 kg, demper ligger på rundt halvkiloen, kikkerten du skal ha på runder halvkiloen, og med ringer til den, og patroner i magasinet, havner du på minst 4,7 kg.

 

Det finnes lettere alternativer enn det til toppjakt og evt reinsdyrjakt, hvor det fort blir mange timers gange i løpet av en dag.

 

Skaff deg ordentlig riflesekk, så går det greit! :wink:

 

Direkte svar:

1: Ja, det blir langt, men en kompis har en Tikka .30-06 ukappet, med Hausken Standard. Går greit, men han bare sitter på elgpost. Til smyg- og toppjakt er det greit med kortere ekvipasje.

 

2. Hvor mye påvirker det å kappe løpet på 308w og 30.06 presisjonen på lange hold?

Du mister litt fart, men presisjonen blir ofte bedre med demper. Mer komfortabelt blir det og pga mindre rekyl.

 

3. Finnes det kjøpeammo til 6,5 x 55 som dreper elgen med god margin uten å koste skjorta?

Hvorfor tenke ammopris når du kjøper børse med kikkert og demper til tjue lapper? Da har du råd til ammo til 30,- pr stk! Du bruker ikke mer enn maks en tjuepakk med jaktammo i løpet av året! Ammopris er det siste du skal tenke på. Tenk heller på at dyret skal fortest mulig i bakken. Det er mest humant.

 

4. Er det andre grunner enn vekt og håndterbarhet som gjør at man kapper løpet når man monterer demper?

Det hevdes at presisjonen kan bli bedre med kortere løp, også uten demper.

 

5. Kan man kappe løpet på 30.06 like mye som man kan på 308w i forhold til kulehastighet?

Dette kan sikkert andre svare bedre på, men jeg leste for litt siden en artikkel om dette. .308 er et av kalibrene man kan kappe mest. Regn med å tape ca 5 m/s pr cm, uten at dette blir en fasit. Husk uansett at minimumslengde på løpet er 40 cm og minste totallengde på våpenet er 84 cm. Tenk også på at du bør skyte uten demper og, i tilfelle det skulle skje noe med demperen på jakt. Det er gjerne ganske store treffpunktendringer med og uten demper. Og tenk på at jo kortere løp, jo mer munningsflamme og munningsvipp/rekyl og ikke minst høyere smell.

Link to comment
Share on other sites

61 % av dere anbefaler at jeg kjøper 6,5 x 55. Interessant. Synes også at de to som skrev innlegg kom med gode synspunkt. Jeg regner med at dere som har anbefalt 6,5 x 55 mener at dette er mer en godt nok for elgjakt, men da uten å kappe løpet.

 

Hvor mye bedre på langhold vil en rifle med ukappet 6,5 x 55 være enn en kappet 308w med demper? Og på hvilke hold vil jeg merke denne forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte T3 SV 308w, har denne selv :D meget godt fornøyd med denne, spiser det meste av ammo å går hull i hull... Kapppet min til 48 cm, satt på en VMAC demper. Det er den eneste demperen som bygger bakover på pipa som passer, andre merker har for liten diameter innvendig. Frontmontert er jo ett alternativ. Har nå brukt den daglig i gaupe jakta som hundfører å det går helt fint med tanke på vekt, demperen kom mye i veien igjennom tett skog så tok av denne etter første dagen. Du blir garantert fornøyd :D ett par bilder..

 

o6jmub.jpg

 

20gf86b.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...en liten anelse utenfor temaet, og såframt VMAC ikke er en nyogfancy forkortelse; så stemmer det ikke at det ikke er andre dempere som bygger bakover som passer. Feks Heavy Barrel versjonen av A-tec Maxim skal passe... Hausken har vel óg tuter som passer til tykke løp...

Link to comment
Share on other sites

Atec å hausken kunne hvertfall ikke lever noe som passet i sommer når jeg skulle ha demper... prøvde maxim men den kløyp på løpet. Løpet er kont å ved å kappe 12 cm å i tillegg ha en demper 10-15 cm bak det igjen så begynner det å bli en god del mm tykkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6,5x55 med 47 cm løp og demper. Går så det griner!

 

Både tiur, rådyr og hjort har bikket rett ned. Er sikker på at elgen ikke kommer til å diskutere med oryx'n heller.. heller ikke om det kommer om så susende en 120-130 grs barnes.. Men det er en annen sak.

 

Vi diskuterer i grunn kun teori her. Praktisk skyting vil nok bevise at uansett kaliber du velger vil du bli fornøyd med rett ammo i norsk fauna.

 

Det blir som i skogen man roper.. jeg roper i allefall tilbake 6,5x55 og kappet med demper er det et nydelig våpen! 308 er alt 2 stuttfeit å stygg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...