Jump to content

Sauer 303, igjen


911

Recommended Posts

Har spurt før og spør igjen:

Da jeg anser en halvauto som konstruert for skudd 2,3 og 4 er det en fordel at siktebilde ikke flytter seg "flere meter" pga rekyl.

Så spørsmålet blir; vil en smurf på 1740mm takle rekylen i en 9,3-62 og "beholde" siktebilde fra nevnte våpen?

 

Gjerne svar fra dere som har prøvd kanonen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har ikke erfaring fra nevnte våpen. Men jeg har hatt en Bar i 338 Winmag. Det blir jo vesentlig mindre rekyl enn i et boltvåpen i samme kaliber, men hvis målet er å "følge" viltet mens man klemmer flere ganger i avtrekkeren tror jeg det vil funke bedre med feks 308. Min 338 hoppet såpass at man måtte ta sikte på nytt.

 

Men som sagt, har ikke skutt med 303. Det er jo ting som vekt, skjefteform osv som avgjør. God kinnkontakt er og en fordel ved fluktskyting med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Legger til;

Hadde egentlig bestemt meg for 9,3, men tidligere vurdert 8-57IS.

Vil rekyl forskjellen oppleves som stor mellom disse kaliberene?

Og er det stor forskjell på ammo. pris, ferdigrullet og egenprodusert?

Og er det jaktområder i "verden" som foretrekker det ene fremfor det andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke særlig erfaring med halvautorifler, men kan si noe om ulike kalibre i boltrifler:

8x57IS er lik 3006 rekylmessig - oftest litt tyngre kuler, men litt mindre hastighet og kruttladning. Jeg kan ikke avgjøre hvem som er hvem, hvis jeg skyter dem i like rifler.

Får jeg en tilsvarende rifle med en 9,3x62, vet jeg straks hvem jeg har hilst på! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en benelli Argo i 308W. Funker veldig bra mhp rekyl og det er jo litt av vitsen med en halvauto å kunne holde siktepunkt. Et annet poeng er billig ammo. Det fyker fort unna 100 skudd på en runde med trening. Moro med serier på 10 skudd etter bevegelig mål.

Veldig bra åpne sikter på Argo også og det er et "måste" når det skal gå litt fort unna. Har kjøpt inn et Zeiss Compact Point men ikke testet det ennå.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har det vært handlet.

 

Har tenkt/drømt om dette våpenet siden det kom på markede, men siden Sauer hadde problemer med førsteutgaven, ble det "lagt på is", men nå da feilen (slik jeg forsto) ble rettet med å la sluttstykket gå fra 90 grader låsing til 60 grader forsvant problemene med omlading.

Gikk for 8-57, suverent. Rekylen er forsvinnende liten, ikke noe problem å opprettholde siktebilde.

Vel og merke med normas helmantlede fugl ammo. på 120 grain

Sikkerheten er total, i den grad at avsikring skjer som spenning av fjær. Det betyr at skudd i kammer er sikkert, uansett.

Det er noe uvant det som fysisk skjer etter at man har trekt av, men det er jo en stund siden sist en skjøt med halv/hel auto. Men det venner man seg til.

Så da kan bare drivjakta med hund komme. ho ho

(kanskje noe trening trengs :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...