Jump to content

Gratis 30.06 hylser på Sunnmøre


Høntersen

Recommended Posts

Hei,

 

jeg bor i Ålesundområdet og har nettopp kjøpt meg et ladesett. Skal lade 30.06.

I den sammenheng tenkte jeg at det må jo finnes en uhorvelig mengde engangsskutte 30.06 hylser rundt omkring på skytebanene. Hvorfor betale 4-5kr stk?!

 

Noen som har noen tips til hvordan man kan få kloa i disse?

Litt kjedelig å gå og grave ned i hylsetønnene på skytebanene som en anna boms liksom mens det er fullt med skyttere tilstede... :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet var det du kom fra sa du :wink:

 

For min egen del har jeg aldri plukket hylser på banen, og jeg kommer heller aldri til å gjøre det.

Jeg betaler heller noen kroner for hylser eller enda bedre ferdig Norma JM/NormaGT/Lapua Trainer, enn å risikere hylseseparasjon med en tilsynelatende blank og fin, men uslitt hylse. La gå at du kan sjekke alle hylsene innvendig, men dette er ikke noe jeg vil bruke tid på.

 

Ellers skal det sies at noen plukker hylser på banen, og er lever lykkelig med det. Men jeg har vært borti skytterlag som er kritisk til at noen plukker fra bøtta. Dette med bakgrunn i at skytterlaget får x antall kroner pr kg når de levere inn hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Når det er jegerskyting og obligatoriske skudd, så går ofte 15 + 5 hylser rett i tønna. Mange jegere som ikke lader, og som ikke ser verdien av 20 tomhylser. Men du må nok bite i deg stoltheten din. Vær kritisk, velg de blankeste hylsene uten striper og korrosjon, de er sannsynligvis engangsskutt. Velg også bare et fabrikat - blir bare rot i logistikken med flere merker. Pleier å bli skutt mye Norma Jaktmatch.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går jo en del av Norma Jaktmatch i disse oppskytningstider. Var vel i hovedsak disse hylsene jeg tenkte på...

 

Men det er snakk om noe problemer med halspressing hvis hylsene er skutt i andre våpen enn ditt eget. Vil dette si at hylser man finner på skytebanen ikke bør halspresses i det hele tatt eller kan man halspresse de etter at man har helpresset de og skutt dem i eget våpen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går jo en del av Norma Jaktmatch i disse oppskytningstider. Var vel i hovedsak disse hylsene jeg tenkte på...

 

Men det er snakk om noe problemer med halspressing hvis hylsene er skutt i andre våpen enn ditt eget. Vil dette si at hylser man finner på skytebanen ikke bør halspresses i det hele tatt eller kan man halspresse de etter at man har helpresset de og skutt dem i eget våpen?

 

Hylser du plukker på banen bør helpresses første gangen. Når du har skutt de en gang i eget våpen kan du halspresse dem på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spart på alle mine .308 hylser i tilfelle jeg får lyst til å begynne å lade... Remington UMC hylser for det meste, har ikke peiling på om de er brukendes... :lol:

 

De er gode som gull...Har skutt mye med slike hylser og de holder hvertfall 5 ganger...Har ikke rukket og lade mine flere ganger enda 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...