Jump to content

kjøp av første rifle


VL87

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg har sitti og surfa rifler her på kammeret i en mnd'e nå, men kommer ikke fra til hva jeg burde kjøpe, ser mange er fornøyd med Tika T3 mens andre er fornøyd med sauer 202, men prisforskjelden er noget, du får jo hva du betaler for, men hva er egentelig forskjelden på dem?

 

Snakka med en hygelig kar på xxl og han mente jeg burde bygge meg en egen rifle, rem 700 kasse, hs presison stokk, luther walht løp, ja, da får jeg en feit rifle, men jeg er da også blakk før jeg kommer til stokk og løp.

Jeg har ikke tenkt til og komme meg ut på jakt, bare ligge og skyte på bane.

 

Sier takk for alle svar:)

Hilsen Lars

Link to comment
Share on other sites

Hvis det eneste du skal bruke rifla di til er å ligge å skyte på bane ville jeg gjordt som følger.

 

1. Rotet litt rundt på nettet og kjøpt meg en billig men pent brukt Mauser M67 i 6,5x55 eller 308win(7,62x51). Dette er super våpen til å ligge på banen å skyte med og du får de til 1000kr og oppover.(Med diopter.)

2. Brukt resten av pengene du hadde tenkt til å bruke på masse ammo og pusse sett.

3. Om du en gang i tiden vil ha rifle med kikkert koster det ca 1500kr i deler og arbeid å bygge om det på den mausern. Pluss kikkert da.

 

Men til å ligge på banen å skyte på runde blink er diopter mere enn godt nok å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

ja, kansje det? har prøvd og følge med daglig, men nå veit jeg at kansje ikke trenger en rigg til 30-40,000 kroner som xxl mannen sa? :lol:

 

regner med at den rifla du nettopp kom med som forslag, er god opp 2-300 meter pluss.. men hva burde man ha av kikkert?

Link to comment
Share on other sites

ja, kansje det? har prøvd og følge med daglig, men nå veit jeg at kansje ikke trenger en rigg til 30-40,000 kroner som xxl mannen sa? :lol:

 

regner med at den rifla du nettopp kom med som forslag, er god opp 2-300 meter pluss.. men hva burde man ha av kikkert?

 

Nei det trenger du ikke bruke på ett våpen om det å skyte blink er tingen :wink:

 

M67 er god på hold opptil 660meter som er det lengste jeg har skutt med den. Med diopter og god ammo og skytteren holder godt og tar gode avtrekk så skyter jeg samlinger på ca 5cm på 200meter. Med kikkert hadde det sikkert krympa mere men det holder massevis til dfs skyting og da holder det til koseskyting også 8)

 

Kikkert lurer du på....Så dyr du kan spandere på deg...Men velger du Bushnell Elite 3200 eller 4200, Zeiss kikkerter, meopta og Leupold så har du kikkerter som er i mellom prisklassen og som er gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ta feil, men jeg syns i grunn det høres kjipent ut å starte sin riflekarriere med et "byggeprosjekt", med mindre du har handyman-gener og kanskje en liten våpensmed i deg. Om jeg hadde vært deg, hadde jeg kjøpt meg en av de riflene som går igjen i "nybegynner"-trådene her på forumet. Når det gjelder kaliber, finnes det ørti-millioner tråder om akkurat samme emne, men jeg regner med at du har vurdert .222/.223, 6,5x55, .308 og 30-06. Alt til sitt bruk, hvor den ene har bedre egenskaper til en type jakt enn den andre. Kjøp det kaliberet som passer best for deg, og ikke hør på fanatikerne.

 

Jeg var i samme situasjon som deg sist høst, og for min del stod det mellom Tikka T3 Lite, Browning X- eller A-Bolt, Remington 700 eller Schultz & Larsen Classic-DL. Den ene litt dyrere enn den andre, men alle våpnene med sine spesielle egenskaper som teller for og imot. Selv var jeg så heldig, at jeg hadde kjøpt kikkert i USA og kunne derfor blåse et par lapper ekstra på kjøp av rifle. Mitt beste tips er å få ta og holde på børsene med kikkert påmontert. Kjøp det som føles riktig for deg, og ikke nødvendigvis hør på hva andre syns er best. Det finnes mange trygge og anerkjente merker som produserer gode våpen, og du må bare finne en som passer til deg og ditt bruk.

 

Fra mitt opprinnelige budsjett på 10,000kr maks, endte jeg på en noe dyrere Schultz & Larsen Classic-DL (m/løpsbytte) i 6,5x55, med en Leupold VX-II 3-9x40mm kikkert. Kjøpte også en Atec Maxim lyddemper i "< 30". Jeg blåste budsjettet mitt, men når jeg tar og føler og ikke minst skyter med børsa i ettertid - angrer jeg ikke et sekund.

 

Lykke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ta feil, men jeg syns i grunn det høres kjipent ut å starte sin riflekarriere med et "byggeprosjekt", med mindre du har handyman-gener og kanskje en liten våpensmed i deg. Om jeg hadde vært deg, hadde jeg kjøpt meg en av de riflene som går igjen i "nybegynner"-trådene her på forumet. Når det gjelder kaliber, finnes det ørti-millioner tråder om akkurat samme emne, men jeg regner med at du har vurdert .222/.223, 6,5x55, .308 og 30-06. Alt til sitt bruk, hvor den ene har bedre egenskaper til en type jakt enn den andre. Kjøp det kaliberet som passer best for deg, og ikke hør på fanatikerne.

 

Jeg var i samme situasjon som deg sist høst, og for min del stod det mellom Tikka T3 Lite, Browning X- eller A-Bolt, Remington 700 eller Schultz & Larsen Classic-DL. Den ene litt dyrere enn den andre, men alle våpnene med sine spesielle egenskaper som teller for og imot. Selv var jeg så heldig, at jeg hadde kjøpt kikkert i USA og kunne derfor blåse et par lapper ekstra på kjøp av rifle. Mitt beste tips er å få ta og holde på børsene med kikkert påmontert. Kjøp det som føles riktig for deg, og ikke nødvendigvis hør på hva andre syns er best. Det finnes mange trygge og anerkjente merker som produserer gode våpen, og du må bare finne en som passer til deg og ditt bruk.

 

Takk et veldig godt svar:) jeg tror jeg har lyst på tikka T3 med rustfrittløp, i 6,5x55 kaliber med en grom kikkert og tofot som første, også en demper like etter.. :) se hva jeg kommer over, tenkt og ta meg en tur innom ryggevåpen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...