Jump to content

Kuler og krutt 6,5x55


tjadder

Recommended Posts

Hei

 

Skal lade meg noen patroner til revejakta. Jeg ønsker en myk og lett kule, og en noenlunde flat kulebane. Jeg prøver å ta vare på revepelsene, så hvis noen har erfaringer med ladninger som ikke får gjennomslag er det gromt!?

Jeg har en Tikka T3 i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Tror du kjem te å få gjenomslag samma åssen ladning du har(med normale/vanlige kuler og vekt) i 6,5, som greier å få kula ut løpet(på en liten rev). Da er det bedre å gå ned i kaliber(22-250,222 el 223) om du ikke vil ha gjenomslag. Ikke helt bra å lade for/ufarlig svakt/lite heller. Bør ha utgangs hastighet som er innenfor normalen for kaliberet.

 

Men mulig du får kuler som ikke du får gjenomslag så lett med?. Dette har jeg ikke så mye greie på, det med varmit kuler. Men særlig amerikanske produsenter har hatt et stort marked på hjemmebane ang Varmint kuler(skadedyr/pelsdyr). DVS kuler med meget tynn mantel, som nesten alltid går i stykker inn i skinnet, og ikke går igjenom, å dreper momentant siden kuler går i biter å ødelegger alt innvendig. Skinnet er så inntakt som det kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Varmint kuler (i varmint hastighet) i 6.5 er ingen god ide til rev nei..sprengt rev er ikke så gøy,når målet er å spare pels... Da er det bedre å gå ned i kaliber som nevnt over...men finn deg ei helmantelkule som er litt butt istedet. Funker i 6,5. treffer du i maskinrommet så dør den oppreist,åsså sparer du pels:) Et alternativ kan være å bruke ei hard/tregekspanderende blyspisskule ladet ned i hastighet. Pleier å gå greit så lenge du ikke treffer grove bein. Jeg brukte for noen år siden Norma vulkan som jeg lada ned. Ble bare et femkrone-hull så lenge skuddet satt bak bogen. Masse variabler som kan funke her,du får eksprimentere litt og finne di kule:)

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt ovenfor så har jeg ikke så mye greie på varmit kuler og jakt for å beholde pels. Leste engang i et Amerikansk magasin ang varmint kuler at det var noen produsenter som laget varmint kuler spesielt laget for å bevare pels. Mmm?, tror det var Hornady som hadde en serie laget for eks beverjakt med amerikanske kaliber nogenlunde i klasse med 6,5, som hadde veldig tynn mantel som skulle gå inn uten gjenomslag, å gå i stykker uten å gå ut på andre siden. Men det er sikkert mange her på forumet som har bedre greie på dette enn meg, og har mer erfaring med rev og pelsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja til bever er det vel kanskje mulig å lade 6,5 med varmintkule og bare få ett hull. Den er jo endel mer massiv enn en tynn revefant.Men er du pelsjeger så er det vel mere egna å bruke et mindre kaliber,eller skyte med helmantel. Fins forresten ei kule som heter Impala. Helmantel homogen kule med utvendige riller.Disse skal etter hva jeg har hørt gi god effekt i rev uten for mye pelsødeleggelse. Kanskje noen her inne som har prøvd den i 6,5? Lapua har jo ei butt helmantel som er fin å bruke på fugl,funker sikkert på rev også. Blir ikke så flat kulebane,men det spiller vel ikke så stor rolle på revejakt,egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Den letteste kula, som kanskje kan virke til ditt formål, er 95 grains Hornady V-max. Vi bruker den hele tiden i 6,5x55...... I Tikka T3.....

 

Men det er sjelden vi klarer å skåne skinnet på en rev med den medisinen. Det er mulig du kan klare å berge skinnet, dersom du skyte i bogen eller hodet, men du skal ha litt flaks på en så liten skrott som rev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...