Jump to content

Ekstra løp til rifle = 1 våpen i "garderoben"???


Mr Lasse

Recommended Posts

Var innom tante blå og fikk en søknadsblankett i dag. Spurte samtidig om framgangsmåten da jeg har funnet en låskasse jeg vil bygge på, men løpet som står i den ikke er kaliberet jeg ønsker. Løpet er imidlertid neppe skutt mange smellene med og kaliberet er forsåvidt kurant nok om man skulle finne på å reise f.eks "over there" på jakt, så det kunne jeg tenke meg å ha liggende. Fikk da til svar at dette ville bli registrert som våpendel og dermed tellende som 1 våpen i jaktgarderoben. Hun påstod videre at det fantes retningslinjer for hva som betegnes som systemvåpen og ikke, og at hadde det vært et systemvåpen ville det stilt seg annerledes. Dette var kommet i forbindelse med 6-våpen-limiten, men hadde ingen tilbakevirkende kraft var svaret jeg fikk, da jeg nevnte at jeg hadde sjekket litt rundt i noen nettforum der det virket som enkelte hadde flere løp til samme kassen. Tonen var forsåvidt god nok og damen virket ikke av den skråsikre typen heller, så jeg kunne tenkt meg en oppklaring i hvilke forskrifter og rundskriv som anvendes for slikt?

 

Ekstraspørsmålet er om det er praktisk mulig med forskjellige bruksområder til samme låskasse. Altså låskassen registrert som konkuranse/treningsvåpen, men med ei ekstra pipe til evt utenlandsjakt?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra PODs rundsrkiv 2009/009 side 21

 

Den alminnelige jeger synes å ha gode muligheter til å erverve det antallet jaktvåpen han

ønsker innenfor den oppstilte kvoten. I denne sammenheng kan det vises til at

jaktvåpengarderoben gjelder for inntil 6 komplette jaktvåpen. Det vil si at om en

eller flere av disse våpnene er systemrifler, vil man kunne erverve ekstra pipe i nytt

kaliber til disse uten at pipene regnes som våpen i jaktvåpengarderoben. Bakgrunnen

for dette er at pipe defineres som våpendel. En systemrifle er en rifle hvor jegeren

enkelt kan bytte kaliber slik at riflen kan benyttes til flere formål. Som nevnt over er

det opp til jegeren selv å velge hvilke 6 våpen vedkommende ønsker å erverve

innefor jaktvåpengarderoben.

 

Systemrifle er ett vidt begrep. Alle rifler kan man bytte løp på. Min børse er en Mauser 98 med løpsbyttehylse siden jeg ikke gidder å stå med pipestikke og låsekassenøkkel hver gang jeg skal bytte pipe, men for noen er jo dette igjen en "enkel" måt å bytte løp på :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ vepr-lasse.

 

Hvorfor ikke fortelle henne at det er pisspreik når det faktisk er det det er?

Er vel ikke for mye og forlange at hun kan jobben sin?

Det er vel også hennes oppgave og henvise til rundskriv og paragrafer, ikke din.

 

Jeg regner også med at du har tenkt å bygge det om til det som defineres som en systemrifle, altså et våpen der du enkelt kan skifte løp og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ett hvert våpen der en selv kan bytte løpet på er ett systemvåpen (hvordan løpet byttes har ikke noe med saken å gjøre), kan man ha så mange løp og kaliber man ønsker til. Det er låsekassene som telles som våpen, ikke vanlige piper/våpendel.

 

Derimot er det litt tvil om hvorvidt ekstra piper som er registrert som våpendeler, skal ha innslått eget nummer.

Link to comment
Share on other sites

@ vepr-lasse.

 

Hvorfor ikke fortelle henne at det er pisspreik når det faktisk er det det er?

Er vel ikke for mye og forlange at hun kan jobben sin?

Det er vel også hennes oppgave og henvise til rundskriv og paragrafer, ikke din.

 

Jeg regner også med at du har tenkt å bygge det om til det som defineres som en systemrifle, altså et våpen der du enkelt kan skifte løp og kaliber.

 

Joda, det er vel så, men sånn generelt er det lettere å få ting ordnet om man holder en god tone og kan argumentere saklig fremfor å komme ilsint inn og kalle saksbehandleren idiot. Jeg har til en viss grad forståelse for at det kan være mye å holde styr på for en som ikke deler vår interresse. Selvfølgelig med forbehold om at det er praktisk mulig å prate fornuft med vedkommende. Det vil sannsynligvis også være lettere å argumentere litt på forhånd enn å få politiet til å innrømme feil tolkning/saksbehandling i ettertid.

 

Nå har jeg i utgangspunktet ikke tenkt å bygge som systemrifle. Det var mest det at jeg kunne tenkt meg å ha 375 RUM-løpet liggende da det neppe har gått mange skuddene.

 

Derimot er det litt tvil om hvorvidt ekstra piper som er registrert som våpendeler, skal ha innslått eget nummer.

 

Enkelte våpenprodusenter har de senere årene kommet på markedet med

våpenkonstruksjoner hvor det er mulig å ha flere løpsett i samme våpen eller forskjellige

kalibre til ett og samme våpen, på samme måte som enkelte konkurransevåpen. Løpene lar

seg montere og demontere ved forholdsvis enkle håndgrep. For ervervstillatelse av løp til

slike våpen, er det en forutsetning at hvert enkelt løp er påført sitt spesifikke våpennummer.

 

Fant det i samme forskrift :)

Link to comment
Share on other sites

I og med at garderoben er ment for å begrense antall våpen i samfunnet, som det så fint heter, bør det at det ikke er enkelt og rett frem å bytte løp etter min mening være en særdeles formildende omstendighet i forhold til antall våpen i garderoben.

Det betyr jo at om våpenet kommer på avveie, må det ekstra arbeid til for å "lage" et nytt våpen istedenfor "plug and play".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...