Jump to content

Browning BLR


Bård 308

Recommended Posts

har nå fått slengt inn en søknad på rifle i kaliber 308 :D , og har veldig lyst på ei Leveraction rifle, kom over Browning BLR som finnes i 308, finnes det noen her på forumet som vet hvor de er å få kjøpt og har erfaring angående denne rifla, eller om det er noen som kan anbefale meg andre bøylerifler i kaliber 308, vet det ikke finnes så mange bøylerifler i kaliber 308 men. :roll:

 

riflene kan ikke ovestige prisen 11.000kr :!:

Link to comment
Share on other sites

Den rifla du nevner har, etter min erfaring, veldig dårlig avtrekk. Avtrekket sitter fast i "bøyla" hvis du skjønner hva jeg mener. Ellers har del løst magasin, noe som ikke er altfor vanlig etter det jeg vet.

 

Spørsmålet er hva du skal bruke den til. Hvis den bare skal bli brukt til rådyr og mindre, er vel kanskje .44 magnum i ei hendig bøylerifle like greit. Men kulebanen er vel som på den berømte "potatiskastaren".

 

Anbefaler å klå på børser til du finner den DU liker.

Link to comment
Share on other sites

Børsa selges også som Miroku MLR - samme fabrikk, samme produkt. Ser ikke ulempen med at avtrekkeren blir med, betyr jo at man slipper å bli klemt/spiddet på avtrekkeren når man repeterer raskt. Dessuten innovativt med tannhjulmanipulering av sluttstykket. Boksmagasinet er bare en fordel; trenger ikke ta hensyn til hvorvidt kula er spiss eller ikke.

 

Fått tilpasset et ag-magasin til denne, så kunne den utfordret remingtonpumpa i praktisk rifle.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fått tilpasset et ag-magasin til denne, så kunne den utfordret remingtonpumpa i praktisk rifle.

 

- Øivind

 

Rapper tråden til Bård...

OIH: Vet du om dette kan gjøres / Har blitt gjort???

 

Nei, det vet jeg ikke. Tanken bare slo meg.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fått tilpasset et ag-magasin til denne, så kunne den utfordret remingtonpumpa i praktisk rifle.

 

- Øivind

 

Rapper tråden til Bård...

OIH: Vet du om dette kan gjøres / Har blitt gjort???

 

Nei, det vet jeg ikke. Tanken bare slo meg.

 

- Øivind

 

 

Slemme, slemme mannen! Sette griller i hodet på meg på den måten....

Link to comment
Share on other sites

det ble så jeg gikk for Browning abolt (boltrifle) vi har ei leveraction-rifle fra før som aldri blir brukt så jeg bruker denne i stedet, tanken var å bruke det på rådyrjakt, men siden vi har ei fra før så ble det boltrifle.

 

Det gjorde du helt rett i. Jeg har hatt en Browning BLR i nettopp kaliber 308W. Ikke bare at kulebanen som rifla leverer er som på en gris som prøver å hoppe over et strømgjerde. Rifla var meget nøye på hvilken amunisjon den likte. Flere typer patroner som jeg prøvde satt tomhylsa godt fast i kammeret, og man måtte virkelig ta i for å bryte ned ladearmen slik at hylsa kom ut. Værst var det når jeg prøvde nato amunisjon som jeg kun prøvde en gang. Det holdt for meg. Kan jo nevne at Norma sin Elite også var ille å få ut av kammeret. Men med Norma Nosler og Lapua Mega ladet rifla helt greit. Noe vanskelig og pludrete var det også for å ta ut sluttstykket for rengjøring. Du har nok fått deg et mye bedre og brukervennlig våpen i A-bolten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Browning BLR i nettopp kaliber 308W. Ikke bare at kulebanen som rifla leverer er som på en gris som prøver å hoppe over et strømgjerde.

 

Dette høres veldig ulogisk ut... Sier ikke at det er galt, men kan ikke forstå hvordan mekanismen på børsa skal kunne påvirke kulebanen til en patron? Kan du utdype?

 

(jeg har skutt en del med 30-30 på 200 meter, og vant minst langholdskonkuranse med den, så jeg har "litt" peiling på grov kalibrede leveraction rifler)

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen på rifla var faktis meget god men kulebanen var krum ja. Jeg hadde ingen problemer med å skyte flotte samlinger på 100 meteren med våpnet. Rifla er jo lita og nett og har et meget kort løp. Så jeg mener at det korte løpet som rifla har vil gi lavere utgangshastighet på kula og dermed en noe mere krum kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen på rifla var faktis meget god men kulebanen var krum ja. Jeg hadde ingen problemer med å skyte flotte samlinger på 100 meteren med våpnet. Rifla er jo lita og nett og har et meget kort løp. Så jeg mener at det korte løpet som rifla har vil gi lavere utgangshastighet på kula og dermed en noe mere krum kulebane.

 

Kort løpslengde med medførende lavere utgangshastighet fører nok til en noe krummere bane ja. Men en en .308 har nok betydlig bedre balistikk en den slappe og butte 170gr kula fra 30-30 8)

 

Det har liksom blitt en myte dette at LA rifler har så skrekkelig krum bane, og den liker jeg å krangel i mot. :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...