Jump to content

Schultz og Larsen Classic DL


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Vanlig classic har ikke løpsbytte. Classic DL har løpsbytte og minner mye om M97DL. Litt forskjell i dimensjon på kassene - du kan ikke hive en modell classic DL i en kasse beddet for M97DL. Alle modellene bruker samme pipe - også toppmodellen Victory. Avtrekk er også likt (direkte jaktavtrekk, Classic kommer ikke med trykkpunkt). Bra avtrekk - Like bra som Sauer.

 

Vanlig classic er etter min mening en sykt bra rifle. Har sett en del lett brukte i 6,5 bli solgt billig i det siste - dersom man vil ha tre og svart stål tror det det skal godt gjøres å kjøpe noe bedre for de pengene. Har en 6,5 classic med KKC som rifle til alt mulig og tror den kommer å bli brukt en god stund fremover.

 

Veldig bra presisjon, stort sett samme treffpunkt på 100m med alt jeg kommer over av patroner.

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil, er vel Classic DL mere lik Victory enn M97dL, i enkelte detaljer.

 

Har også sett fine S&L Classic (ikke DL) gå for gode priser i det siste på finn.no for litt siden. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25989790

En annen er en brukt S&L M97DL med KKC stokk til 13000 hos J&F. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25909933

 

Man kan gjøre verre ting her i verden enn å få tak i en brukt S&L.

 

Det var faktisk håndtering av en ny S&L classic, som var grunnen til at jeg kjøpte en S&L Victory. Sluttstykke gangen var bare nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Så Classic DL er ikke noe dårligere enn M97-DL?

Det virker ikke slik på de som har kjøpt de. Det er masse gods i låskassen, viktige komponenter som avtrekk, løpsinnfesting og løp er som sakt de samme, toleransene i produksjon er vel om noe blitt enda bedre. Det "nye" med Classic-modellene er vel først og fremst at kassene er litt mer kantete og ikke så elegante (iaf ifht Victory) ettersom dette sparer mye kostnader i produksjon.

 

Ja, bra sluttstykkegang på de og :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Ble det Schultz & Larsen classic DL på deg?

Hvor godt fornøyd er du så langt?

 

Heisann! Må nok skuffe deg der gitt. Var veldig i tvil, men fikk et røvertilbud på ei ny Heym rettrekker til ca samme pris som S&L med demper, så da ble det den heller. Noe som forøvrig viste seg å være for billig til å være sant, og bare problemer førte til at børsa ble levert tilbake til butikken, og det nye valget falt på ei Tikka T3 m KKC-stokk og A-tec Maxim demper. Grunnen til at jeg valgte Tikka foran S&L var KKC-stokken. Skyter litt jaktfelt, da er den digg å skyte med. Ble ca samme pris for en Classic DL som en T3 med KKC-stokk. I tillegg har jeg fått sansen for børser som ser mer "sporty" ut. Da ble valget forholdsvis enkelt, da mange anbefalte meg finsk. Og jeg angrer ikke et sekund, er veldig fornøyd. Da løpsbytte ikke var noe vits i for min del, kjører 30-06 til alt, var T3 et ypperlig valg.

 

Om jeg husker riktig, så hadde vel du T3 fra før, så da vet du hva du har. Skrytes jo mye av S&L, og om det er aktuelt å drive og bytte mellom kalibre, er sikkert Classic DL kanon. I forhold til Tikkaen er det vel ikke så mye annerledes, du får trestokk og metalldeler, samt 60 graders hevarmsløft mot Tikkaens 70.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du handler nytt, kan du få avtrekk med eller uten trykkpunkt. det bestemmer du selv. Kjøpte meg en Classic DL, og fikk med trykkpunkt, ingen problem. Du kan også få 65cm løp i noen kaliber.

Er veldig godt fornøyd. Vil ikke bytte i noe annet. Har funnet drømmekassen. Lettere vet ikke jeg om. :D

Link to comment
Share on other sites

Nei du betaler ikke ekstra for trykkpunkt. JEg gjorde i hverfall ikke. Jeg har 2 shultz dl97. Er etterhvert fornøyd. Dl97 hadde endle barenesykdommer når den kom, men da de ble rettet på ble det bra. Så både viktory og classic dl har fått orden på problemene. Børsene går veldig godt og avtrekket er av ypperste klasse.

Link to comment
Share on other sites

@8mm-06, jeg også syntes den var meget lett. Lettere enn Tikka T3en jeg har (hadde frem til nå) med laminatstokk.

 

@8mm-06 og Jamt, Jeg ringte forhandler nå, og han var ikke sikker på om den kunne leveres med trykkpunkt. Men han skulle høre med importøren.

Håper det da jeg alltid har vært glad i trykkpunktsavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med jakt og friluft.

Jeg fikk velge, og det kostet ikke noe ekstra.

Reint og presist, uten kryp. Strålende!

Det er litt av fordelen med å handle med "importør".

De sitter inne med et bedre utvalg enn forhandlere generelt.

Har bestilt løp i 6,5-284, men det er ikke kommet enno. Skal bli artig å prøve, se om det er stor forskjell mot 6,5-06.

Tungt løp med 65cm lengde. Lette kuler og elgbane??

Børsa er iallefall lett og smekker med 60cm løpet i ,30-06.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med importøren selv idag (Aaberg), og jeg kunne godt få med trykkpunktsavtrekk. Men han ville ikke anbefale det, og han mente at annenhåndsverdien av riflen ville gå kraftig ned om han byttet det?

 

Hentet uansett riflen idag, og er foreløpig veldig happy :mrgreen: Jeg skulle teste riflen med direkte avtrekk først, og så heller ringe om jeg ville bytte det til trykkpunkt. Synes det er en flott rifle, og der virkelig frem til å teste den :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, utrolig hva man kan si for å få solgt.

Det fine med trykkpunktavtrekk er at en kan justere slik at en tar opp mye vekt før trykkpunkt.

Resten blir da ganske lett. Til jaktfelt og annen baneskyting mener jeg at trykkpunkt er å foretrekke.

:forvirra:

Det er iallefall viktigest at avtrekket er fritt for kryp. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil ha 1 kg vekt, kan du f.eks ta 0,6kg før trykkpunkt, og 0,4kg på selve trykkpunktet. Mulig du må bytte en fjør?

Har ikke justert på mitt avtrekk, men fikk gjort noe i samme stilen med en Ruger varmint.

Dersom du justerer ned vekten, må du passe på at inngrepet ikke blir for lite. Da mister du kontroll med avfyringen... :oops:

Direkteavtrekk kan fort bli veldig direkte...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...