Jump to content

Stor forskjell ved bytte av komponenter!


C.Patron

Recommended Posts

Forberedelse til årets mag 1 konkurranser: Er snart tom for det jeg hadde ladet opp til min MR 73 med 10 5/8" løp. Det jeg har brukt, er Hornady XTP 158 grs HP, Fec 100 hetter, Vith N110 og nye Starline hylser. Jeg hadde ladet 1000 stk av dette med ei ladevekt, som nok syntes noe lav, men faktisk gav 1320 fps i snitt ved flere anledninger.

Jeg var nesten tom for kulene, lite av samme krutt lot igjen. Alle hylser ble trimmet til 32,35 mm før 2 gangs ladning. Det viste seg at ladningen måtte økes med ett helt grain, for å få samme hastighet med en ggs skutte hylser og nye kuler. Mistenkte at det hadde noe med grep på kulene. Ny test ble derfor gjentatt med gjennværende kuler fra gammel lot og 14,5 grs ladningen, samtidig ladet jeg opp noen i de en ggs skutte med gammel ladningen.

Brukte bare tre skudd med hver, hastighet var jevn nok! 14,5 grs 1398 - 1399 - 1396, så 13,5 (altså akkurat hva jeg hadde ladet før) 1304 -1308 -1323, nesten identisk med hva jeg hadde fra før!

Det som helt tydelig gjør forskjellen her, er faktisk en annen lot med samme kule ( 158 HP XTP). Fortsettelsen blir med ny lot N110 (ladningene er veid, men det var ikke mye større avvik når det ble ladet direkte fra kruttmålet på 650en)

 

 

Kan jo være av interresse om andre har tilsvarende opplevelse og komponent referanse kan sikkert gi lot nr både på kule og krutt, men det viktige er å være klar over slike forskjeller, som i enkelte våpen faktisk kan være svært alvorlige!

Link to comment
Share on other sites

Mål av kulene gir vel heller ikke noe god forklaring: Snitt vekt for original lot 158,4 og ny lot 158,5. Største diameter var for begge lotter, rett under krymperille. Original lot .9063 mm til .9064 mm, som normal. Nyeste hadde større variasjon, fra .9068 mm til .9080 mm. Mulig denne forskjellen i diameter har skapt en friksjon, som har minsket hastigheten, normalt skulle det vel heller økt trykk og derved om kulene ellers er likt bygget, ha økt hastigheten noe. Heri ligger det nok noe usikkerhet, som igjen gir grunn til å opparbeide ladninger!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du tatt tennhettene med i betraktningen, eller har de vært av samme lot hele veien?

På Federal 210LR hetter har folk målt opptil 40 m/sek på forskjellige lotnummer. :shock:

Har aldrig målt, eller kjenner noen som har gjort samme tester på pistolhettene, men det skulle ikke overraske meg om det er stygge variasjoner der også.

Link to comment
Share on other sites

Hetter av samme lot. Ny ladingen ble gjort fortløpende, veide krutt og byttet mellom kule lotter. For original ladningen er jeg ikke 100 % sikker at det er samme lot hetter, men har fortsatt noen igjen fra forrige hette innkjøpet på 10.000, så det er nok rimelig sikkert at også det var fra den lotten. Alle komponent endringer gir endringer, så også hetter, men overrasket har jeg blitt. MR 73 er et svært solid våpen, så i den var/er trykket med første kule lotten og 14,5 grs ok, men jeg er betenkt over slike endringer når de kan havne i en S&W K ramme

Link to comment
Share on other sites

Fortsettelse følger: Kveldens test med ny lot krutt, men ellers samme komponenter: 14,5 grs N110 og nye kulene, fire skudd: 1378 - 1377 - 1354 -1350 fps. 13,5 grs N110 med gamle kulene, fire skudd: 1263 - 1265 - 1253 - 1273. Ikke alt for lett å trekke noen bastante sluttninger i rettning hva annen krutt lot gir. Med de nye kulene, har hastigheten økt litt, men med den eldste kule lotten har hastigheten faktisk gått ned, slik at faktor ville være 199.

Alt viser at komponent endringe, gjør hastighets endringer. For konkurranser hvor faktor er viktig, er det derfor klart at både hjemmeladet og fabrikk ammo, må sjekkes. Jeg tror ikke jeg har 158 grs kuler av annet fabrikat, ellers ville det nok vært nærliggende å gjøre test med disse også, men også der kan man regne med lot variasjoner :(

 

Uansett, start moderat og lad opp til forsvarlig trykk, om målet (faktor evt. hastighet o.a.) ikke nåes, bytt til mer egnede komponenter (eller våpen).

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har funnet resepten her, sitter skuddene slik ved tohåndsskyting gidder jeg ikke å teste fra benk 8)

Interessange observasjoner ang variasjoner av hastighet ved komponentbytte. Må nok selv gjøre samme jobben da jeg har støpt mag 1 kuler som er hardere enn forrige lot, og da sannsynligvis litt lettere(og stivere) så får man se hva dette gjør med hastighet og trykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nå ikke påstå at jeg skyter slike to hånd samlinger til vanlig, men jeg har skutt flere ned i mot den. Uansett når det går som dette, vet jeg at ladninga holder både på presisjon og faktor (siste ut av måling)

I.o.m. at revolveren p.t. har "fjær stopper" på avtrekkeren og ikke i bakkant av avtrekker bøyla, gidder jeg heller ikke stille om til S.A. avtrekk og dessuten bruker jeg ikke S.A. på felt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...