Jump to content

Frakte ammunisjon med SAS


ivarmask

Recommended Posts

Da jeg ringte SAS for å melde at jeg kom til å reise med våpen før helgen gjorde hun jeg pratet med meg oppmerksom på at all ammunisjon måtte fraktes i uåpnet orginalemballasje. Dette er nytt for meg, og stemmer heller ikke med hva de oppgir på sine egne hjemmesider. Hun presiserte til og med at overflødig ammunisjon etter jakta av samme grunn derfor ikke kan bli med på returen. Noen som har hørt noe tilsvarende? Dette høres umerkelig rart og ikke mist dyrt ut da Jaktmatchen jeg skal bruke på toppjakta kun selges i 50 pk hos min forhandler. Min mening er dessuten at orginalembalasjen er uegnet til flytransport. Jeg skal fly innenlands om det betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. I dag fikk jeg ringt SAS opp igjen og da jeg ba om utdyping av reglementet jeg ble forklart på fredag tok hun kontakt med de som definerer det. Opplysningene fra fredag var gale og jeg skulle ikke forholde meg til det som står på nettsidene, altså pakke ammoen ned i dertil egnet (uorginal) emballasje. Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Mens jeg pakket for å reise til Danmark og Nordisk PR Rifle i morgen så får jeg vite av medreisende at jeg må pakke ammunisjon i metall eller trekasse.

Finner så dette på siden til SAS:

 

Ammunisjon (våpenpatroner) til sportsbruk. Håndvåpenammunisjon til privat bruk må være forsvarlig pakket i fiber-, tre- eller metallbokser eller annen emballasje spesielt utformet for å frakte små mengder ammunisjon. Mengden må ikke overskride 5 kg bruttovekt per person for vedkommendes private bruk.

 

Noen som har en bedre ide en min om å ta den i en gammel kasse for 40mm granater?? (12,7 kasse merket med 40mm granater)

Denne kassen alene er jo 2 kg....

Link to comment
Share on other sites

Min første (og eneste) rypejakt i 2004, var vi 4 stk som reiste med SAS hjem fra jakta.

Vi ble alle sammen tatt inn på bakrommet og måtte pakke ut av ALT utstyret vårt.

Vi fikk streng beskjed om at ammoen skulle være i originalpakke!

(Bardufoss flyplass)

 

Problemet var jo at jeg hadde ikke en eneste orginalpakke med meg, da de fleste skudda satt i patronbeltet.

Så hadde jeg en gammel plastmatboks hvor jeg hadde rundt 20 ekstra skudd i.

Etter veldig mye frem og tilbake, ble sekken pakket slik som den var, og sendt med på flyet med streng beskjed om at dette må ikke gjennta seg. :lol:

 

Tviler på at reglene er noe løsere i dag, men jeg tror det kan komme ann på hvem som "toller" sekken, og om han/henne følger det de har lært om slike varer fra gammelt av.

Mener da selv at så lenge ammoen er i godkjent ammoboks kjøpt uoriginalt eller ei, så bør det ikke være noe problem.

 

Men som sagt, treffer du feil person, må du tømme hele sekken....

 

EDIT: jo, forresten jeg husker gutta måtte tape igjen orginal haglepatroneskene før de kunne pakke de ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være mulig å kontakte SAS på ledernivå og utbe en forklaring hvorfor i huleste de har slike regler og hva de mener de skal oppnå ved dette?? Det er nok snakk om noen som ikke aner hva de driver med og som "for sikkerhets skyld" finner på en tåpelig regel som de tror skal gjøre saker og ting tryggere!

 

Nå vet jo alle at skytevåpen har en stygg tendens til å krype ut av den embalasjen de sendes i for så å lade seg selv med tilgjengelig ammo hvoretter de begynner å skyte vilt rundt seg! Selv innskrenkede skyttere må jo forstå at slikt kan være farlig ombord i en flymaskin!! Tilgjengelig informasjon fra USA viser imidlertid at de fleste skytevåpen, spesiellt jaktvåpen sliter ganske mye med å åpne gjennteipede esker, derfor kravet om tape..... Noen følger bare ikke med på tilgjengelig informasjon altså !! Konkuransevåpen og da i hovedsak pistoler og revolvere har tilsvarende problem med å åpne matbokser av plast og metall, det burde dere ha lært på sikkerhetskurset håndvåpenskyttere !!

 

Det som burde bekymre både politi, flyselskaper, flyplassoperatører og oss skyttere er at all bagasjen gjennomlyses etter innsjekk. De som driver med denne sjekken kan da både lett og fort se hvor våpenet ligger OG i hvilken bagasje sluttsykker ligger. Dette er bekymringsfullt med tanke på at moderne kofferter kan åpnes med en håndfull universalnøkler og man VET at det stjeles i enormt omfang fra innsjekket bagasje. Man vet også at det er de som gjennomlyser bagasjen sammen med stuere på flyplassene som står bak disse tyveriene ! Heatrow i UK er en av verstingene på dette området. Og mine venner DETTE ER IKKE IRONI !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...