Jump to content

Laks 08


Jespen

Recommended Posts

Da er årets "vakreste" eventyr i gang. Lakseseongen 08.

 

Avslappet stemning før det bryter løst:

 

normal_laks_006_%28Small%29.jpg

 

"Knall" til venstre gleder seg nok mere til Hjortejakta enn Laksefiske.

 

Utstyret er rigga og klart

 

normal_laks_002_%28Small%29.jpg

 

Kl 0020 kjente jeg draget i stanga, en fin hannlaks på 8 kg ble landet 27 spente minutter etterpå!! Lykke.

Ingenting kan måle seg med "taket" til en brukbar laks.

 

laks_009_%28Small%29.jpg

 

Hvordan har det gått med resten av Kammerets laksefiskere?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg kaster inn en brannfakkel her nå, men gjennom media og forvaltning, har iallefall jeg fått det inntrykk, at den nordatlantiske laksen er utryddningstruet.

 

Det er da jeg ikke finner rasjonale i å tillate fisking overhodet?

 

Noe tilsvarende hadde vel neppe skjedd på jaktbare arter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde atlanterhavslaksen vært så trua som enkelte hever ville regjeringa ikke tillat noen form for fiske med faststående redskap i hverken sjø eller elv. Nå er det jo politikere vi snakker om da, så alt kan jo fortsatt skje. Samene klarte jo og få vridd seg unna de reguleringene sjøfisket etter laks blei utsatt for sør for Finnmark og når man da tenker på at tilstanden til Tanalaksen er på et lavmål virker jo det litt bakvendt. Men som sagt det er Norge vi snakker om, og i tillegg hadde politikerne siste ord i saken, så da blei det sånn.

 

 

Om du skal ha flere enn 1 fisk om dagen som det vel er i alle Trøndelags elvene så er jo Drammenselva et godt alternativ. Der er det fortsatt fri flyt. Ellers er det fortsatt 5 fisk om dagen i Bjerkreimselva, untatt i juni da det kun er 2 fisk om dagen. Er usikker på kvotene i Sørlandselvene. Ellers er det vel ikke kvoter i Etneelva tror jeg. Er usikker på om det ble innført kvoter i Nummedalslågen, men det ble i hvert fall kortere sesong der på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...