Jump to content

Lade data til Oryx 10,1g


Joggen

Recommended Posts

Har ikke brukt vihtavuori til denne kula, men om du er opptatt av pris kan du like så godt benytte deg av Norma-15, som er til forveksling likt Norma MRP. Har ladet denne kula med 46 grs n-15, men det var med MIN lott i MIN rifle. Jeg vil anbefale deg å begynne på 43 grs og bygge deg oppover.

Jeg satte col til 76mm.

Link to comment
Share on other sites

Vith krutt(Bruker alltid det, for det er like godt som Norma, og bare halve prisen).

Skytterlagskrutt, ofte enda billigere enn vihtavuori, og like bra som alt annet krutt (til 6,5X55 står det tilogmed ladedata for nesten alle kulevekter på boksen ;) )

Norma 15/RA 15 er som påpekt over her "veldig likt" MRP og til under halve prisen ;)

 

Jeg bruker RA15 til 156grs norma oryx i 6,5X55, med MRP data (funker fint med min lot, men garanterer ikke det med andre lot'er)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader denne kula med Raufoss RA 15, eller Norma 15. Patronlengde= 76mm.

Har tidligere brukt Norma MRP krutt.

Min ladning med disse kruttypene har vert med samme ladevekta, og jeg bruker 47 grain i mitt våpen.

Starter du på 45 grain med ett av disse burde det gå bra. (Ikke start med mer enn 45 grain)

 

Skal du ha tilsvarende i Vihtavuori krutt må du vel på 165, men dette er dyrere enn skytterlagskrutta. (har ikke brukt dette)

 

I mitt våpen gjør denne kula 800m/s v0. med denne ladninga.

Og ja, dette er min gulladning! :)

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk en boks med NC96 krutt igjen i kjelleren, men har ikke noe lade data på kuler bortsett fra Sierra kuler. Aner ikke åssen det kruttet er til å skyve frem ei relativt tung kule til 6,5 som 10,1g er. Men jeg skal nå greie å betale for en boks med vith el Norma krutt og da, men det beste er jo å bruke skyterlagskrutt. Der jeg får ei TØNNE! for prisen jeg må betale for ei lita LERKE! med Norma krutt. Skal ihvertfall bytte til Oryx å se åssen den går, er godt fornøyd med Woodleighen og. Har tatt noen hjort med den.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mistanke om det, så jeg hadde igrunnen ikke tenkt å bruke det på anna en disse Sierra kulene mine det. Får se hva han lokale våpensjappa her har av krutt som kan passe til disse Oryx kulene. Har god tid å forske & teste dette ut på banen nå som det er vinter.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk en boks med NC96 krutt igjen i kjelleren

Nei, det passer ikke. Verken NC96 eller NC96M passer til 156 grains kule, det er for hurtig.

Ikke bruk raskere krutt enn RA 15 - Norma 15 - eller MRP.

Ikke for å kverulere, men her er jeg ikke unisont enig med deg. RANO/Raufoss NC96 er (var, det forsvant fra markedet ca i 1994) et krutt som faktisk var godt egnet til tunge kuler i 6,5X55. Kruttet hadde ofte brennhastighet i samme området som feks N160-N19-N204-Norma4-RA4-N560-RA10. NC96 varierte tildels voldsomt i oppgitte ladevekter, så hvilket krutt det var i samme område som kunne variere en god del. Men disse krutt kan være godt egnet til å lade 156grs kuler i 6,5X55(ikke nødvendigvis optimalt, men godt egnet)

 

Vil understreke, det jeg skrev om NC96 gjelder kun NC96, det gjelder ikke NC96M-(NT) som er et helt annet krutt!

Link to comment
Share on other sites

Høggern!

Selvsagt kan en bruke NC96. til tyngre kuler, men hvis du lader den kula det her er snakk om, altså 156 grains oryx, mener jeg dette kruttet ikke passer særlig godt da det er raskere enn mrp og de som ligger der.

Skal en greie kravet til godkjent ammo til storvilt, det er det jeg mener!

 

VV N160 og tilsvarende er for raske og du må opp i maks med disse for å komme i land til storvilt, ikke optimalt som du selv sier.

Derfor mener jeg dette kruttet ikke bør anbefales, det finnes bedre alternativer.

 

Skal en lade med NC96 til bane eller småvilt er det selvsagt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at N19 gir samme hastighet med 156 grs ORYX som det N15 (omtrent MRP lik lot) i min pipe.

Og det med samme trykkring. Og N19 er sannsynligvis kjappere enn de fleste NC96 loter.

At MRP/N15 i mine bedre er et bedre valg i de fleste tilfeller gjør ikke de kruttene jeg nevnte "uegnet", de vil nok funke fint i de fleste tilfeller

Link to comment
Share on other sites

Høggern!

Var en tur på laderommet å sjekka boksen min med NC96.

Ladevekt med 9,1 og 9,3 grams kule til 800 ladning er 2,83 gram.

Er ikke det en smule raskere enn mrp? (har ikke bibelen her nå)

Dette ligger vel rundt N4.

Men jeg gir meg glatt hvis det gamle nc kruttet ligger opp mot mrp, da er det klart det går fint å bruke.

Lottene var jo meget variabel, så en får passe på hva en driver med her. :wink:

 

Men joggen kan jo bare skrive hva som står på boksen sin, da får vi se om det er ok... Sant! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Det kruttet jeg har 1 KG av i kjelleren er Raufoss NC96 M parti nr 94170. Har ikke satt meg så nøye inn i skytterlags kruttets fakta verden, men før så var det stortsett det de brukte i mitt lag. Trodde det var et sakte brennede krutt som gikk til sikre rekruttladninger jeg?.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, må vel kjøpe noe dyrt Norma krutt, siden det er der jeg må få mine lade data fra. Dette blir jaktamo, å da holder en boks lenge. Har masse jakt, så utgifter må en regne med. Men det er alltid morro å finne alternativer, å få til å fungere likegodt som orginalen.

Link to comment
Share on other sites

Høggern!

Var en tur på laderommet å sjekka boksen min med NC96.

Ladevekt med 9,1 og 9,3 grams kule til 800 ladning er 2,83 gram.

Er ikke det en smule raskere enn mrp? (har ikke bibelen her nå)

Dette ligger vel rundt N4.

Men jeg gir meg glatt hvis det gamle nc kruttet ligger opp mot mrp, da er det klart det går fint å bruke.

Lottene var jo meget variabel, så en får passe på hva en driver med her. :wink:

 

Men joggen kan jo bare skrive hva som står på boksen sin, da får vi se om det er ok... Sant! :idea:

 

Jeg har tidligere fortalt ca hvor NC96 kunne ligge.

.

RANO/Raufoss NC96 er (var, det forsvant fra markedet ca i 1994) et krutt som faktisk var godt egnet til tunge kuler i 6,5X55. Kruttet hadde ofte brennhastighet i samme området som feks N160-N19-N204-Norma4-RA4-N560-RA10. NC96 varierte tildels voldsomt i oppgitte ladevekter, så hvilket krutt det var i samme område som kunne variere en god del. Men disse krutt kan være godt egnet til å lade 156grs kuler i 6,5X55(ikke nødvendigvis optimalt, men godt egnet)

 

N4 er tilnærmet likt N204, som norma oppgir ladedata for til 156grs oryx (om jeg ikke husker helt feil). Om norma publiserer ladedata for 204 kruttet til 156 grs kuler må man vel regne med at kruttet er egnet? Om NC96 boksen din er "relativt lik" N4, så er den og relativt lik 204.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...