Jump to content

Trenger råd om felt-ladninger i 45 ACP !


National Match

Recommended Posts

Heisann folkens. Jeg har funnet drømmeladning til Gold Cup'en med 200 grs kuler og normal rekylfjær, men ønsker å finne en felt-ladning i tillegg. Teorien min er som følger: Kjøpe inn 155 grs. Bly-SWC og skifte rekylfjær ned til tja - 10 pund? Hva er deres erfaringer med 155 grs kuler fra enten Klette eller Grossisten - funker det bra? Også trenger jeg tips om ladninger til 155-kulene i N 310. Vithawouri-eller-hvordan-det-skrives opererer ikke med 310-krutt i tabellene sine for 155 grs. kuler. Er det trygt/funksjonelt å sammenlikne med N 320 i de andre kule-vektene, beregne differansen og komme ut med en ca minimum- og maksimum-ladning? Og finnes det enda lettere kuler enn 155 grs å få tak i? Og funker disse ift. pressisjon og funksjonering?

Link to comment
Share on other sites

En eller annen skriver under innleggene sine med at teori ikke lager hull i skiva. Det er sikkert så sant som det er sagt og det er en fristende analogi å bruke her også.

 

Mange 155grainere er veldig spiss-neset. Har du tenkt på hvordan de vil mate? Hvis du bruker en veldig svak rekylfjær og veldig svak ladning så kan det også blir for liten energi i bevegelsen til sleiden fremover til å smelle patronen inn i kammeret.

 

Og lengden på patronen kan bli mindre enn ønskelig - det kan også gå utover matingen.

 

Det er mulig at du kan fikse saken litt ved å forandre helningen på laderampen (slakere), men da kan du risikere at hylsene blåser ut når du bruker normale ladninger.

 

Det finnes et alternativ som er 160grs - husker ikke fabrikatet / leverandøren, men de er noe mer rund i nasen.

 

Men kanskje du kan vise at teori lager hull i skiva.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at Kulegrossistens SWC 155 grs. er identiske i formen som f.eks. 200 og 230 grs. hans... Jeg trenger ikke absolutt å presse ladningene ned til at de såvidt funksjonerer; poenget er først og fremst å gå ned i kulevekt for merkbart mindre rekyl. Så fremt det funksjonerer, har jeg til nå latt være å endre kule-isetter-dien. Synes jo 45-kaliberet er utrolig medgjørlig hva gjelder funksjon. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med at lengden på patronene kunne bli mindre enn ønskelig..? Takk for innspill, forresten !

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at Kulegrossistens SWC 155 grs. er identiske i formen som f.eks. 200 og 230 grs. hans.....

 

OK, isåfall kan du ignorere min kommentar om det. Jeg har bare sett noen spisse greier.

 

.......Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med at lengden på patronene kunne bli mindre enn ønskelig..? ....

 

Hvis patronen er for kort vil kulen duppe ned idet den strippes fra magasinet og skal føres inn i kammeret. Da får du forkiling. Derfor er det en grei regel (og min egen erfaring) at lengden på patronen ikke er for kort. Sjekk ladeboken alltid, men jeg mener kurant lengde for 200grs er 32.0mm.

 

Jeg er ellers helt enig i at veien å gå er å gjøre egne erfaringer. Hvis du har tro på konseptet så forsøk, og gi heller oss andre her en melding etterpå om du f.eks. har klart å skyte 1000 skudd uten forkilinger. Det forteller oss at det er mulig (det går i ditt våpen) og vi kan du utprøve det i våre våpen - det er ikke dermed sagt at din patron vil mate i min Gold-Cup men jeg kan iallefall forsøke hvis jeg vil.

Link to comment
Share on other sites

Det er en rar greie med 160gr og 200gr SWC i .45 acp. Med lettere kule så må du jo ha mer krutt, og min opplevelse av dette er at det føles prikk likt uansett om man bruker 160 eller 200gr.

 

I følge ladeboka så gir også 4,5gr N310 så godt som identisk hastighet, (894 og 895fps) uansett om man bruker 160 eller 200gr kule, merkelig?

 

Jeg vil tro at 4gr N310 burde være ganske slapt med en 155gr kule(ladeboken oppgir 4,5gr til en 160gr kule), men personlig så syntes jeg at om man går under 4gr så begynner det å bli for mye luft i hylsa(i alle fall i min stutte 1911), selv om jeg ser at VV har en 3,7gr N310 bak en 200gr kule i sine ladedata.

 

Personlig så tror jeg kanskje en slapp ladning med en 200gr kule er saken.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en god del med frontier sin kobberbelagte kule rn230 grain med n310-krutt i min smith m&p, men faren er overhengende for at man ikke merker dobbelladninger i og med stort tomrom i hylsa. 310-kruttet har så bratt trykk-kurve at man lett kommer opp i maksladninger og ugjevne ladninger ved små vektvariasjoner på kruttmålet. Selv har jeg valgt n340 til samme kula og får da minimalt med tomrom i kula, roligere rekyl, gjevnere ladninger og bedre resultater.Men her på kammeret finnes like mange meninger enn folk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen: Dette er høyaktuell, nyttig og interessant info - takker. Pussig det du nevner - hvorfor er det slik? Hipshot - jeg deler så gladelig evt. forsøk, men det blir et halvt år til da jeg bor i utlandet! Chopper: Helt enig i vurderingene dine, jeg har prøvd hele rekka fra 310 til 350 i 45 acp, og klart riktigere med langsomtbrennende krutt i 45. Årsaken til 310 er/var pga. en dag å kanskje feste en demper på pistolen, og ønska en kjapp og kontant start-bevegelse i rekylen for at den skulle orke å drive mekanismen, pluss mindre slam i demperen. Ang. dobbeltladninger: Det er enkelt å si at "Dette kommer jeg aldri til å få gjort" - men faktisk KAN ting skje, uansett om man er aldri så konsentrert. Selv kaster jeg alltid patronene jeg er den minste i tvil om - samt kikker alltid oppi hylsa etter at kruttet er fylt i. Man ser fint en dobbeltladning også med 310.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...