Jump to content

ny kniv


østeberg

Recommended Posts

skal ha meg en ny kniv men så klare je ikke helt å besteme meg så lurte litt på noen tips om hvilken av de tre som er best :wink: kniven skal egentlig brukes til alt mulig rart fra spikking til å flå litt.vist jeg ikke har mulighet til å bruke flå kniven min.(har glemt den hjemme ett par ganger og det er ikke altid like artig å flå med en cold steel tanto) detta blir en kniv som altid skal henge i beltet på tur. er viktig at det er lett og sette opp kniven igjen også etter bruk.

 

 

har sett på disse tre: http://www.knifecenter.com/kc_new/store ... s=RC4PCPMB" target="_blank" target="_blank

 

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... ts_id=2154" target="_blank" target="_blank

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=826" target="_blank" target="_blank

 

1) esse

2) ontario rat 3

3) fallkniven f1

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefale ESEE 4. Har den selv, og kunne ikke bedt om bedre kniv for mitt bruk. Den passer til alt, ROWEN herdet 1095 stål holder eggen veldig lenge, tåler utrolig hardt bruk og er lett å sette opp.

Fit and finish er helt topp.

Coatingen på bladet er den beste jeg har vært borti og ESEE har en no questions asked garanti, ødelegger du kniven får du ny, uansett.

 

Kjempe bra folk som står bak produktene sine.

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver du har kommet fram til :D Har Ontario RAT3 og Fallkniven F1 og er godt fornøyd med begge. Syntes imidlertid prisen var i overkant stiv på Ontario-kniven. Den får du for rundt 60$ i US, både hos knifesupply og chestnut ridge knifes.

 

Edit: Billigst hos chestnut ridge, ca 62$. Har handla der et par ganger uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

detta blir en kniv som altid skal henge i beltet på tur

Hvis du vanligvis har med "spesial-kniv" på jakt, og skal ha en kniv som ikke bare er med på samtlige turer, men ellers også, vil jeg anbefale noe slikt som denne.

 

Den er liten og lett, skaftet er så kort at jeg med mine never ikke får tak med lillefingeren, men det gjør ingenting i praktisk arbeid. Slaktet 3 elg (nåja, to kalver og ei kvige) med den i høst, det gikk helt OK. Og den har "links-slire"*, så jeg har den hengende på venstre side (så er høyre ledig for multiverktøy eller annen kniv). Jeg legger aldri merke til at den er med, eventuelt unntatt når jeg har tung sekk, og strammer hoftebeltet.

*Ved å løsne to små skruer, kan man skifte festet så den blir "rett" - synes den er grei som links.

Link to comment
Share on other sites

Har en Fällkniven F1.

Kniven er knall, men etter en del bruk har jeg kommet fram til at den for min del har litt for kort blad til å være allroundkniv, og litt for tykt (eller muligens feil fasong) til finarbeid.

Det avgjørende er dog zytelslira. Kniven holder seg der den skal være, men den klirrer vilt ved den minste antydning til bevegelse.

Dette alene gjør at jeg nå er i ferd med å anskaffe ny kniv, da en god slire fort koster like mye.

Finnes også lærslirer til Fällkniven, hvordan disse er vet jeg ikke.

 

Som eneste kniv til alt mulig bruk vurderer også jeg ESEE. Virker som et gjennomtenkt produkt og en seriøs produsent.

Har noen erfaring med ESEE knivene fra 4 og større sammenlignet med Fällkniven F1 når det kommer til bladlengde, tykkelse og fasong? En ting er teori noe helt annet er praktisk bruk.

 

Det eneste negative jeg til nå har registrert med ESEE er at knivene kommer med "sjørøverlogo". Noen som vet om noen kommer uten dette?

 

Antar forøvrig at ESEE også er en del letter å sette opp enn Fällkniven som jo også er et pluss.

 

Hvis du går for Fällkniven ville jeg forresten droppa oksideringa. Med mindre den har blitt endra de siste årene slites den raskt ved bruk. Også her er ESEE såvidt jeg har skjønt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...