Jump to content

Luger problemer


andreasnordland

Recommended Posts

  • 2 years later...

Stemmer det.. man må visst være registrert ja.

 

Nuvel, det går på polering av L-hendelen i sideplata og den fjærbelastede "knotten" i "sear". Vanskelig å forklare og noe man helst ikke bør gi seg ut på uten litt erfaring.

 

Ny ejektor vanskelig å få tak i, jeg solgte et stort parti orginale og ubrukte til Tom Heller aka Hellerarms, jeg har muligens noen liggende igjen (må i såfall sjekke dersom aktuelt).

Link to comment
Share on other sites

Er vel fjærbladet til oppspenneren(den som holder tennåla i oppspent stilling) eg trenger,ejektor er vel den som kaster hylsene opp og ut fra pistolen.

Problemet virker det som,er at sluttstykket/tennåla ikke klarer å hekte seg opp i den såkalte "sear pin(?)" som står på venstre sida av gaffelen med ei bladfjør til oppspenn,slik at når sluttstykket treffer nye patronen som blir ført frem i kammeret,så er tennåla ute og treffer tennhetta(har heldigvis ikke hatt nok kraft til å avfyre patronen).

 

Har du noe slikt på lur,eventuelt sjekke om du har?

 

Virker ikke som det er enkelt å få tak i...

Link to comment
Share on other sites

Åja, den bladfjæra.

 

Litt rart om den ikke gjør jobben sin.. Men det hender at de er ørlite for lange, altså slik at "sear" ligger i spenn fremover. Det kan føre til at tennstempel ikke holdes tilbake. Som en funfact er ble de laget ørlite for lange av Mauser, slik at de heller kunne tilpasses ved installasjon. Er den nylig installert på pistolen?

Har liggende, men litt rart om den fjæra er utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Virker som at det er bladfjæra som er problemet ja,hadde en ekstra som eg prøvde,den var merkbart strammere.

Monterte denne på,men var fortsatt samme funksjonsfeil,om bare på halvparten av vekslingene denne gangen.

 

Sammenligna også den "sear pin" med en annen eg har,men fant ut at de var helt identiske,og uten noe synlig slitasje eller slitekanter.

Den gamle fjæra har stått på pistolen i årevis,men den har knapt vært i bruk.

 

Skjønte ikke helt det med at "sear" kan stå i spenn forover,når eg har hatt gaffelken demontert(uten sluttstykke) og kontrollert bevegelsen til "sear",har den gått helt i retur virker det som. Så antar at den står i rett posisjon,men.....tja ikke godt å si egentlig.

 

Blir bladfjæra for stram,vil vel avtrekket bli horribelt tungt,så spennet bør vel ikke være for høyt heller...

Hadde vært greitt å fått tak i nye deler,for å bruke eliminerings-prosessen ;)

Er de brukte de fjærene du har liggende?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønte ikke helt det med at "sear" kan stå i spenn forover,når eg har hatt gaffelken demontert(uten sluttstykke) og kontrollert bevegelsen til "sear",har den gått helt i retur virker det som.

....

Er de brukte de fjærene du har liggende?

 

Dersom fjæra er ørlite for lang, vil det føre til at sear ikke går helt i retur mot gaffelen. Men det er noe man lett oppdager når den er demontert slik du gjorde.. så da er det nok ikke det som er problemet. Holder en knapp på koblingen sear/L-hendelen.

 

For jeg antar hakket på tennstempel og sear ok ut?

 

Sjekk at den fjærbelastede "knotten" på sear går inn og ut uten friksjon og at L hendelen inni sideplata som trykker denne "knotten" ser grei ut. L-hendelen er en følsom liten sak (som for øvrig er herdet og ikke kan bøyes). Pinnen som holder L-hendelen kan settes på feil vei, greit å sjekke med det samme..

 

Er noen deler i forbindelse med avtrekket skiftet?

 

Nye deler ja, Mauser produserte reservedeler.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke det du nevner seinere i dag,skal først en tur i båt og deretter på jaktskyting på skytebana med kjerringa.

Så kan eg prøve å ta noen bilder for å supplere litt med,så får vi se om det går an å ta en "easy-fix" av problemet :)

 

Kl.21 edit: Vart visst en lengre tur med båten i dag,så bilder og videre feilsøking får taes en anna dag

Link to comment
Share on other sites

Trodde eg hadde fått fiksa problemet nå,men nei...

 

Helt fra starten så glapp jo den mye omtalte sear pin'en enden på tennåla under veksling,slik at pistolen ikkje hadde oppspent tennål etter veksling(etter første skudd,med skudd nr 2 i kammeret).

Også med uladd pistol(og uten magasin i) kunne en dra sluttstykket helt bak(spenne opp),og når en slapp denne fra bakre posisjon slik at den lukket med full kraft,så vart ikkje tennåla oppspent.

Den glapp forbi sear pin tydeligvis.

 

Fant ut at bladfjæra var muligens litt for slakk,så bøygde tilslutt denne litt slik at spennet var større mot tennåla.

Nå griper den tennåla hver gang eg slipper sluttstykket fra bakre posisjon. Mission accomplished trodde eg nå!

 

Men ved prøveskyting i sted,så skjer NESTEN det samme.

Etter første skuddet så virker avtrekkeren som om skuddet er avfyrt. Men når eg studerer sear pin sin bevegelser samtidig som eg drar i avtrekkeren,så står sear pin i ro!

Den burde jo bevege seg ut og inn når avtrekker presser på denne via "lenkestykket"(veit ikkje navnet på denne plata over avtrekker).

Patronen i kammeret(patron nr.2) såg ut til å ikkje ha merker i tennhetta etter tennåla,noe som forsterker min tro på at tennåla står oppspent og klar,men blir ikkje utløst.

 

Mistenker at noe forskyver seg,eller kiler seg i forbindelse med dette "lenkestykket" og sear pin .

 

Myggen vart for overveldende til at videre feilsøking og testing måtte utsettest :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sliter fortsatt med denne.... :roll:

 

Det som er merkeligt er at når eg drar sluttstykket helt bak uten magasin i pistolen,og slipper det fram slik at det har full kraft,så hekter tennåla hver gang og en kan ta avtrekk. Dette skjedde ikke før eg bøygde bladfjæra litt slik at den var mer spenn i.

 

Men når eg avfyrer et skudd og den har ladet ny patron i kammer,så virker det ikke som at tennåla hekter?!? Ser heller ingen merker etter tennåla lenger i patronen i kammeret. Avtrekker gir ingen respons,er kun "seig" men har full bevegelse.

 

Setter pris på flere gode innspill og tips,eventuelt tilbud om nye deler som kan være aktuelle for meg å prøve å bytte ut.

Dersom noen av dere har noe sånt liggende,så gi meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

hei. det er ikke en tidligere eier som har filt litt på kontaktflater slik at det glipper under rekylbevegelsen? gammelt fett er vel fjernet regner jeg med, hadde vært ok om du kunne låne avtrekksdeler m tennstempel hos noen for å luke ut problemer. ligner på feil som oppstod da undertegnede hadde sin debut i hin hårde dager på luger.

Link to comment
Share on other sites

Du har kansje rett i det du sier blackhawk,hadde meg en ny demonteringsrunde med pistolen for å granske etter avvik.

Demonterte sluttstykket og inspiserte både tennål/stempel og sear. Desse har eg eit ekstra sett av liggande.

 

Sear'en såg ut til å være ganske grei,men bytta ut den nåværende med reservedelen da eg syns den var mindre slitt.

På tennåla/tennstempelet såg eg meir tydelig slitasje(emuligens vært involvert i noe sliping?) opp imot det andre tennstempelet eg hadde liggende.Anleggsflata den skal gripe sear med,var meir skrånende såg det ut til. Skifta da også denne ut.

 

Rengjorde godt og satte inn med olje,og monterte sammen.

 

Det gjorde visst susen,nå kan en skyte flere skudd etter hverandre uten å lade manuelt :)

Einaste som fortsatt er en "skavank",er at eg av en eller anna grunn av og til må trekke av to ganger på avtrekker for at neste skudd skal gå av. I tillegg viss eg har mer enn

5 skudd i magasinet,så kiler neste patron seg loddrett fast(kula pekende opp) i kammeret etter å ha kasta ut tomhylsa.

 

Men er nå fremgang i mine øyne i alle fall :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gammel tråd, men gjelder p08 problemer.

 

Har en 1936 mod P08, som alltid har fungert uten funksjonsfeil med fiocchi 115gr, men nå vil den ikke veksle pga, att hylsen ikke blir kastet ut, virker som om "sluttstykket ikke går langt nok bak"

Drar jeg kneet 0.5 cm bakover kaster den hylsen og er klar for neste skudd, trodde det kunne være for svak anmmo, men er fortsatt fra samme lot.

Har nå prøvd s&b 123gr, fungerte muligens bedre, men maks 2-3 skudd før samme problem oppstår, det samme skjer med magtech 124gr.

 

Svakere fjær er vanskelig å skaffe, og lurer på om det er normalt att om du slipper kneet veldig forsiktig fram, att det stopper opp, under 0.5 cm fra å bli lukket helt. men skal ikke mye til før den detter i posisjon hvis du rører den.

 

 

Er også innterisert om noen skulle ha noen nyttige reservedeler å selge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...