Jump to content

Gamle data til 45-70


martinJ

Recommended Posts

Da det var litt penger til overs, og godkjennt søknad allerede var iboks, ble jeg igår den lykkelige eier av en Marlin 1895g, har skaffa til veie det meste for lading, mangler kun kuler, og disse burde dukke opp fra Clarry Haglund hvert øyeblikk (300, 350 og 405grn).

Ser av ladebokens 3. utgave (midten av 90 tallet) at det her er endel data som bruker Vihtavuori N135, dette passer meg bra, da jeg har dette kruttet fra før, ser dog ikke N135 nevnt i vihatavuoris tabeller.

Det jeg lurer på er om disse dataene fortsatt er brukbare ? (hart hørt at en ikke skal bruke eldre data)

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

ladeboken jeg har setter 135 kruttet som universal kruttet til 45/70, så start lavt, Har du kjøpt ny ? Ballard eller micro groove ?

Jeg driver i lekeland med min marlin nå og holder på og jobbe opp koseladninger med pistolkrutt. Mulighetene er mange.

Link to comment
Share on other sites

@martinJ

Hva slags hylser har du? Jeg leste også i Ladeboka (utgave 5) at N-135 er et bra universalkrutt. Men i de Starlinehylsene jeg har får jeg ikke plass til stort mer enn startladningen før det blir skikkelig komprimert ladning. Mener å huske at jeg ikke fikk noe særlig over 500m/s med 300grs kule før det ble plassmangel. Så jeg har gått over til N-133, og det har blitt noee bedre. Men det beste hadde nok vært å bruke N-130. I Ladeboka er det brukt Remingtonhylser, så det er sikkert bedre plass i dem.

 

Forøvrig kan jeg anbefale Skinnersikter! Jeg har slike på min 1895 Cowboy, og jeg er veldig fornøyd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Har Remington hylser, bestillt fra alvestad, da kulene fra Haglund ikke har ankommet ennå har jeg ikke kommet igang med ladinga så jeg har ikke gjort meg opp noen mening om kvaliteten og volumet ennå.

Jeg har ikke kjøpt noe fabrikkammo da denne ble i overkant dyr.

Snakka med den lokale våpenpushern tidligere idag, og han hadde n130 i butikken, så da regner jeg med at jeg plukker opp dette snart. I mellomtiden skal jeg kose meg med å pusse vekk brun guffe fra nyervervelsen (lagringsfett??) samt smøre, klikke og ta ladegrep en rekke ganger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet en dønn safe startladning igår! 0 gr med N135. Dette gir meget lavt trykk, og er et bra utgangspunkt for subladninger også! Praktisk talt lydløs.. Kulebanen er så som så...... Skal man starte så lavt kan magnumhetter være lurt for å få en tilbakemelding på at avtrekket fungerer :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...