Jump to content

Gjengestandarder kikkertbaser-låskasse


Vizla

Recommended Posts

Sitter i litt for lang avstand fra våpenskapet for en nærmere titt. Lurer derfor på om det er forskjellige standarder på gjengene til låskassen ved montering av kikkertbaser?

Evt. hvilken diameter og gjengestigning som er å foretrekke?

 

Bakgrunnen for mine grublerier er at jeg skal prøve meg på å frese en Pic-skinne til Sauer 200 STR. Ikke særlig fornøyd med den som jeg kjøpte av JD.... Rekylkreftene herjer hardt med denne skinna pga 1080gram kikkert+ 120gram montasje.

Link to comment
Share on other sites

Er vel enten 6-40 eller 6-48 på de fleste US riflene? Mer eller mindre i alle fall. En av de er mer vanlig enn den andre, husker ikke hvilken, men det går på gjengestigning, ikke diameter. Skal du opp i dimensjon er det så vidt jeg vet 8-40 som er alternativet. Men Sauer har vel sikkert metrisk?

Holder i massevis (nesten i alle fall) dersom du limer basene og bruker 6-40/48. Limte basene på en 340Wby, gammal Zeiss 3-12x57 (ca 800g dersom jeg ikke husker feil?) og det holdt så lenge jeg hadde børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker den "store skruen" rett foran 11mm sporet som rekylklakk, så unngår du problemet med hard belastning på tynne festeskruer som 6-48. Selv har jeg brukt en ommaskinert KenFarrell Accuracy International Steel Picatinny- 20 MOA base. Den bruker 6-48 skruer og de to fremste hullene har lik avstand, og passer rett i STRens to fremste hull. De bakerste hullen må borres og gjenges. Jeg har i tillegg til å bruke den store skruen som rekylklakk, også sandblåst og limt skinnen med metallepoxy. Må jo være sikker på at ting sitter fast :mrgreen:

 

normal_picatinny200str.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke særlig fornøyd med den som jeg kjøpte av JD.... Rekylkreftene herjer hardt med denne skinna pga 1080gram kikkert+ 120gram montasje.

Hadde problemer med min JD-skinne jeg også. Oppdaget det ikke før miragbånd-skruen plutselig var skeiv og treffpunktet flytta seg noen cm vertikalt. Løsningen min var å sause inn glideflatene med gjengelås. Nå ser den ut til å sitte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...