Jump to content

Hvorfor er ikke kal 38 og 44 riktig dia?


357

Recommended Posts

Fordi at kaliber og kulediameter ikke alltid er det samme. "alle" vet at .30 kaliber er 7,62mm, mens kulene er .308 som blir 7,82mm.

 

Når det gjelder enkelte kalibernavn som .38 SPESIAL, .357 MAGNUM og .44 MAGNUM er navnet i seg selv som er viktig, altså var det å finne noe som var nytt og evt kunne selge bra viktig. At det så bra ut i annonsen med andre ord.

 

Jeg for min del har utviklet et nytt kaliber som heter .32 Squib.

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med var kammrene i en sylinder rett boret (muligens med en svak kon :) ). "Plutselig" bestemte man seg for å lage kulene sylindriske i steden for med helbase, men man beholdt patronens navn. Det var lettere å lage en innsnevring i kammeret. Dermed har kaliber.44 en diameter på .429 tommer (som var diameteren på helen). Grunnen til denne endringen kan jeg tenke meg var at patronene ble kraftigere etter hvert som årene gikk og det å støpe eller presse blykuler med helbase med en "tøffere" legering ble for tungvint i industriell fremstilling av disse. Legg merke til at kaliber .45LC kom på markedet etter denne endringen slik at den har nominell diameter på .454 tommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har utviklet et nytt kaliber som heter .32 Squib.

Den er allerede utviklet,den.

Det er en .32 S&W Long med svak wadcutterladning (ca 1,2 gns N310). Påtreffe ofte i feltløypene.

 

Og ikke minst finnes der en .38 Squib. Det er en .38 Special ladet med 105 gns kule og 2 gns med krutt.

Det finnes en SubSquib også, det er en .38 Special ladet med 105 gns kulen satt langt ned i hylse, og ladet med 1,5 gns krutt. Begge påtreffes i feltløypene. :(

 

Du har vel på en måte funnet opp hjulet på nytt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...