Jump to content

Ei rifle til metallsiluett og blinkskyting.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter ei rifle som bør ha følgende i fra fabrikk:

stivt løp ( bull barrel)

frittflytende løp

ferdig bedda ( forskjeftet legger seg ikke innpå løpet ved skyting i fra sandsekk og lignende)

god glassfiber/kunstoff stokk uten tommelhull

gode oppgraderings/utbyggingsmuligheter

 

 

kaliberlista er da:

.243 Winchester

.260 Remington

7mm-08 Remington

.270 Winchester

 

pris: maks 10 000.

Sauer kommer ikke på tale.

 

Jeg har ikke søkt enda, men det skjer nok til sommeren.

 

Så, hva skal jeg se etter ?

Link to comment
Share on other sites

Comming soon, på Finn.

Låskasse,Tikka M55,retta etter alle kunstens regler.

Pipe,Lilja,70 cm lang, 19 mm munning, kamret i 260 Rem.(SS)

Boberg sporterstokk,pilar og plastbedda.

Sightron 8-32x56,20 moa Pic. skinne.

Håndtverkere,A.Rafdal og R.Hansen.

Skal vel duge til både det ene og andre :shock: .

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har nevnt Howa 1500 hogue enda.. Den blir med på grublelista den også.

Jeg er ikke sikker på om framstokken er stiv nok sånn at den ikke legger seg innpå ved anlegg mot rispose eller bruk av 2 fot.

Det er den ikke. Du kan evt få deg en Hogue-stokk med "full bed", men til den prisen melder vel mange andre stokker seg også.

 

Sjekk denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25790548

Link to comment
Share on other sites

pris: maks 10 000.

Sauer kommer ikke på tale.

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil ha Sauer? Bortsett fra prisen da..

 

Ble det slik at du skulle satse på ei rifle til metallsilhuett Grov Rifle Silhuett først, eller har du funnet noe annet som du synes er mer intr?

Link to comment
Share on other sites

Til 10000.- får du en pent brukt Steyr SSG. Den er klar til MS rett ut av esken umodifisert og går inn i reglementet med en høvelig kikkert på toppen. Du får den i 243 men jeg anbefaler 308 pga levetid på pipa som er 8000 skudd + med moderate ladninger.

 

SSG'en har fin balanse, fint stillbart avtrekk og meget rask tenntid. ( kula er uta av løpet på denne før tennstempelet på R700 har truffet hetta ) Orginalskjeftet gir et meget godt grep og fint rekylopptak.

 

Dette er den rifla du vil score best med av fabrikkrifler rett ut av esken. Et bra alternativ er Sako 75/85 Varmint men skjeftet på SSG har bedre skyteegenskaper.

 

Bare husk følgende kriterier for ei 4,6kg rifle til MS: Topp avtrekk (helst 0,5kg trykkpunkt), superrask tenntid, all vekt på munning (kikkert, låskasse og bakskjefte bør være så lett som mulig), Helst 90 grader/vertikalt pistolgrep. Kikkert med stor dot eller grov stolpe.

 

Det aller beste du kan gjøre er å kjøpe en Anschuts mod 54 Siluett og kopiere skyteegenskapene til denne til en grovkaliber. Det har jeg prøvd på i 30 år og enda ikke fått til..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kikkert med stor dot eller grov stolpe.

 

Det aller beste du kan gjøre er å kjøpe en Anschuts mod 54 Siluett og kopiere skyteegenskapene til denne til en grovkaliber. Det har jeg prøvd på i 30 år og enda ikke fått til..

Ikke helt enig i retikkelpreferansen, jeg foretrekker tysk nr 4 eller lignende. Jeg unngår kikkerter som har medforstørrende retikkel.

 

edit: Når jeg tenker meg om så kan det jo hende det er f.eks. tysk nr 4 du tenker på når du skriver "grov stolpe", og da er vi jo vi er ganske enige alikevel.

 

Er derimot enig i tankene rundt Anschutz 54MS, den er utrolig god å skyte med, så hadde man funnet noe tilsvarende i grovkalibret ville det vært fint.

(Nå snakker vi altså om Grov rifle Silhuett, slik at ingen missforstår og tror at Anschutz 54MS også kan brukes til Produksjon)

 

Det blir en avveining man må gjøre, om man vil ha et dedikert våpen til hver øvelse eller om man vil skyte flest mulig øvelser med samme våpen. Hveem har vel i tråden her antydet at han vil kjøpe Grov Rifle Silhuett først.

quote="Hveem"]001:

Pga at Sauer er noe som alle har. Jeg er ikke akkurat noe "flokkmenneske".

Ja, blir vel noe sånt noe. En får se om en kommer over noe pent brukt også.

Det skal også på smelldemper på rifla.

Innen metallsilhuett er det ikke så mange som bruker Sauer, og det er Sauer 202 det er snakk om. Sauer 200STR blir for tung for de internasjonale øvelsene.

 

Husk at det er begrensninger i bruksområde (innen MS) på rifler med lyddemper påmontert.

 

Jeg er ikke sikker på om framstokken er stiv nok sånn at den ikke legger seg innpå ved anlegg mot rispose eller bruk av 2 fot.

Du skal skyte nasjonal programmer da skjønner jeg? for elelrs er MS rifle en stående øvelse ut til 500 meter...

Det er ingen nasjonale øvelser innen MS hvor man får legge an mot en sandsekk (eller rispose om man heller vil bruke maten på den måten). Det finnes en liggendeøvelse, men skytteren må holde rifla selv, uten kunstig støtte som tofot, sandsekk, osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei 001!

 

Siktemidler:

 

Jeg mente tysk no.1, grov stolpe. Helst uten sidestolper.

 

Fra viltmålskyting har jeg erfaring fra hva som fungerer best for de fleste. De fleste ikke skyter best med det de prefererer. Den vanskeligste skytegrenen jeg vet om er viltmål 10m luft og tildels 50m løpende villsvin. Her kan folk trene i årevis med "prefererte" retikler. Til slutt ender man på sitt personlige toppnivå. Det rare er at hvis man da konverterer til en stolpekikkert fortsetter resultatene å øke til den enkelte skytter selv om man ikke kan fordra retikkelet.

 

Viltmål har vært OL-gren helt opp til nå og dermed har skyteteknikkene og utstyr vært igjennom den vitenskapelige "kværna" til de store. "Fasiten" derfra er slik at du ikke blir tatt seriøst hvis du dukker opp med noe annet enn grov stolpe®. Hvorfor skal de bry seg om en skytter som starter med et maxpotensial på 585 av 600poeng istedet for en som starter med 600 av 600. Jeg har selv blitt "utsatt" for dette. Jeg skyter nesten bedre idag som avdanket veteran uten noe særlig treningsmengde enn jeg gjorde da jeg trente 30000+ skudd i året. Eneste endringen er at jeg konverterte til 2-stolper da jeg sluttet å skyte og trene aktivt..

 

Hvorfor det er slik har jeg fått lange utredninger om av utenlandske trenere. Det er mye psykologi inn i bildet. De grove retiklene fungerer bla best når stressnivået er på topp. Da er det lettere å "time" inn treff. Prøv selv :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville foreslå en Remington LTR eller noe slikt eller rett og slett en Tikka T3. Disse er relativt vanlige, men det er ikke uten grunn. Folk kjøper disse fordi det er gode rifler til den bruken du stipulerer. Som sikte kan du jo velge en Zeiss Victory med et fint retikkel som f.eks. 43 e.l. Mange som har slike sikter, igjen fordi det er gode greier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...