Jump to content

BC på natoammunisjon 7,62 x 51


Bondøl`n

Recommended Posts

146grs - m63 prosjektilet i nm60 ammunisjonen har en oppgitt bc på 0.325!

 

Lurer på om ikke dette er en "gjennomsnitt-bc", fordi dette stemmer ikke overens med oppgitt kulebane til m63, sammenlignet i PCB.. der stemmer bc på rundt 0.4 ganske godt med kulebanen!

 

Sikkert noen her inne som kan utdype...

Link to comment
Share on other sites

146grs - m63 prosjektilet i nm60 ammunisjonen har en oppgitt bc på 0.325!

 

Lurer på om ikke dette er en "gjennomsnitt-bc", fordi dette stemmer ikke overens med oppgitt kulebane til m63, sammenlignet i PCB.. der stemmer bc på rundt 0.4 ganske godt med kulebanen!

 

Sikkert noen her inne som kan utdype...

 

 

jeg har brukt mye NM60 (nato ammo, vanlig type, 146 grs FMJBT kule) å kommet fram til at en BC på mellom .400 og .425 stemmer bra. både i AG3 og i skarpskyttergevær

 

mest nøyaktige resultater i PCB har jeg fått med BC .421. så jeg lurer på om BC på .325 er en trykkleif. virker ikek som forsvaret tenker veldig mye på dette egentlig.

 

nato ammo produsert etter 2002 har ikke samme kule. den heter NM231 og har en kule med stålkjerne.

den er på 139 grs, å har nok en annen BC enn NM60, men forsvaret har ikke laget noen ny prosjektiltabell for det nye prosjektilet. jeg tror ikek det har samme bane som NM60, men har ikke testet. tror ikke skyting på lange hold og kulebanetabeller har prioriet i forsvaret. desverre

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den nye ammoen er nok mangelen på tabbeler det minste problemet...

 

 

warthog

hehe den funker jo.....

 

jeg har en bekjent som var med hærens solreiser i fjor høst-vinter.

han fortalte om 200 kasser kassert 7,62X51 ;)

videre fortalte han om mye funksjoneringsfeil i norge. osv.

 

 

jeg vet også at flere lot-er av denne ammoen er sperret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...