Jump to content

Sikter til safari dobbeltrifle ?


flanged

Recommended Posts

Har over en lengre periode studert Merkel 140 dobbeltrifle. Personlig er kaliber 375 H&H av størst interesse, men jeg ønsker et sikte i tillegg til de faste nedfrest fra fakrikken.

 

Hvilket sikte er hensiktsmessig til et slikt våpen ?

Er det produsert holdbare rødpunktsikter til slike våpen ?

 

34_-490151755.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dobbling er jo åpne sikter da.. :D

 

Docter II eller III lyspunkt sikter er bra, og utrolig små og lette (tåler lett rekylen).

 

Aimpoint Micro-H fungerer også bra, men er litt større.

 

Leupold VX3 1.5-5x20 Heavy Duplex i Gloss finish - Safarikikkerten over alle andre, bla pga laaang øyeavstand, lav vekt, solid og pen å se på i gloss utgave.

 

Schmidt og Bender 1.25-4x20 Safari. Du må ha safariutgaven pga. øyeavstanden (er noe vanskeligere å få tak i).

 

Personlig ville jeg ha hatt en kravepatron i dobbeltrifle, spesielt på farlig vilt! (9.3x74R, 450 Nitro Express, 470 Nitro Express eller 500 Nitro Express er flott kaliber i ei slik rifle)

 

Just my 2 cents..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

375 H&H er ikke noen 'legendarisk' DB rifle patron. Den var laget for repetergevær. Hvis du er DB frelst, så er det vel bare krave som gjelder? H&H laget jo en kraveversjon av .375'n. Den heter vel bl.a 'flanged' og har litt mindre ytelse.. Du får sikkert laget en DB i det kalibret, men det koster nok en ikke liten haug med £ eller $ eller kroner. Det nærmeste da er vel den fine 9,3 X 74 R. Den velter det meste, i hvertfall nord for middelhavet :)

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig jeg har blandet 375 H&H Mag med 375 H&H Flanged Jaktfalken.

 

Kommer ikke til å jakte på så "farlig" vilt at jeg trenger en kravepatron. 416 Rigby er vell et DB kaliber, men ingen krave ? Trur jeg skal studere disse Nickel siktene bedre, noen som veit om importør i Norge ?

Link to comment
Share on other sites

"9.3x74R"

 

Det er så ymse når man skal inn i afrikanske land - og derfor ville jeg valgt bort denne som DG - da den ikke holder kravet i alle land.

 

Om de bryr seg med det - er èn ting :wink: .

 

En annen ting - er:

 

Hvis de vil bry seg med det - kan det bli kjempeproblemer :( .

 

Forøvrig så valgte jeg et "vanlig" baksikte på min 375 H&H - da jeg syntes at det var litt for "lett" å komme for høyt med express-sikter.

 

Av samme årsak har jeg valgt "vanlig" på min storviltrevolver.

 

Før valget - stod jeg på banen med timer - og noterte tid/antall gode treff med div. sikter.

Tiden var omtrent det samme - men med express-siktene, var antall sentertreff dårligere (for høyt).

 

Det kan jo komme av min elendige ferdighet.

 

Men et valg måtte jeg ta!

Link to comment
Share on other sites

Fullt mulig jeg har blandet 375 H&H Mag med 375 H&H Flanged Jaktfalken.

 

Kommer ikke til å jakte på så "farlig" vilt at jeg trenger en kravepatron. 416 Rigby er vell et DB kaliber, men ingen krave ? Trur jeg skal studere disse Nickel siktene bedre, noen som veit om importør i Norge ?

 

 

416 Rigby har jeg selv, og selv om du får den i dobbeltrifler, er det først og fremst en boltriflepatron akkurat som 375 H&H. 416 Rigby er ofte omtalt som en perfekt DG (Dangerous Game) patron i en boltrifle fordi den mater lett, har ikke magnumbelte og kan operere effektivt ved lave trykk som sikrer enkel ekstraksjon. Den har en flott kombinasjon av stopping power og skuddtakt i ei boltrifle.

 

Shadob nevner kaliberkrav, og hvis en skal kunne jakte alt i Afrika med dobbeltrifle og med PH'er som følger regler bør en vel strengt tatt ha ett .400 eller større kaliber, og en kravepatron.

 

Hvis du ikke skal jakte farlig vilt, kan du også mest sansynelig bruke 9.3x74R lovlig de fleste steder - og da blir rifla billigere. Hvis du absolutt skal ha 375 H&H i ei dobbeltrifle, bør du velge 375 H&H Flanged som ble laget nettopp for dobbeltrifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Føler personlig at 375 H&H er en litt mer legendarisk patron i dobbeltrifle Jabb :)

 

470 Nitro Express er vel det vanligste "Afrikakaliberet" i en dobbling som er ment for det farligste viltet.. Hvis du skal ha bestefaren til denne patronen, som trolig hadde vært den største hadde det ikke vær for teite regeler i de tidligere koloniene, er det 450 NE du skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen :)

 

Skal studere kalibermulighetene bedre siden våpenet "kan" bli brukt på storvilt i f.eks Afrika..

Synes forøvrig jeg har fått gode innspill på sikte :) Regner med at de overnevnte siktene også kan brukes på grøvere kaliber enn 375 H&H ?

Link to comment
Share on other sites

De overnevnte siktene er ment til de tyngste kalibrene en har sikte på. En slags magisk øvre grense er kanskje .45 kalibrene når det gjelder kikkertsikter på jaktrifler. Når en begynner med .505 Gibbs og større kaliber hører strengt tatt ikke kikkert hjemme lengre da rekylen begynner å bli så tung at det er stor fare for å få kikkerten i ansiktet, pluss at dette er rene stopping kalibre med krum kulebane og som er laget for å legge ned angripende vilt - skuddtakten er som oftest ganske lav, såfremt det ikke er en godt trenet skytter med dobbeltrifle. På de holdene en bruker disse kalibrene er holdene ofte korte, og det vektlegges å ha robuste sikter som er raske å bruke.

 

Selv bruker jeg den nevnte Leupolden på .416 Rigby, og det er ikke noe problem med øyeavstanden, såfremt en ikke har skikkelig "rubber-neck" :shock::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen :)

 

Skal studere kalibermulighetene bedre siden våpenet "kan" bli brukt på storvilt i f.eks Afrika..

 

Hvis riflen for det meste skal brukes på europeisk jakt som elg og villsvin, og du ikke absolutt må jakte de største dyrene i afrika, lovlig i alle landene, tenker jeg helt klart 9.3x74R. - Billigere i innkjøp, lettere tilgjengelig, større utvalg og ikke minst lettere å bære. 9.3x74R trenger også noe mindre trening/tilvenning for å beherskes enn de andre, og krever ikke en like ekstrem kikkert med tanke på lang øyeavstand. Kikkerter med større lysåpning er nok ønskelig på europeisk jakt. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tanken er å investere i en allrounder på jakt f.eks i Afrika. Målet mitt er ikke å nedlegge mest mulig bøffel, men storvilt som f.eks Eland og Oryx er av interesse. Nå er slike våpen i utgangspunktet såpass dyre i investering at kaliberet BØR også dekke f.eks Bøffel !

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet har annonsert Merkel 140 i 9.3x74R til 33.900,- - Dette er nesten halvparten av prisen jeg har sett 470 NE annonsert til. Så derfor mener jeg at 9.3x74R er betydelig billigere, og det er et mer anvendelig allroundkaliber.

 

Anbefaler forøvrig tråden: Grove Safari-kalibere! Noe for deg?: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=31487&hilit=safari+kaliber

Link to comment
Share on other sites

Tenkte mest på kaliberlære med tanke på den tråden. Rino er jo en aktiv Afrikajeger og han har hatt, og har kanskje fortsatt en dobbeltrifle i 9.3x74R?

 

Du kan jo søke rundt på kammeret, eller bruke accuratereloading.com sitt forum hvor det står mye om "Afrika". Dobbling i tunge kalibere er vel nesten som ei hagle, og brukes mest uten kikkert, selv om rødpunkt kan være noe for folk med redusert syn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kalibervalg og valg av sikter til bruk i Afrika er alltid interessant, og det er alltid et godt og hett tema rundt leirbålet. Og som ALDRI kommer til å bli ferdig diskutert.

 

Det siste først, eller- Hvis man ser på valg av sikter så vil det bli som å diskutere damer. Noen liker blonde og noen brunetter, noen liker tynne og noen tykke osv.

 

Jeg vil anbefale deg å titte på forskjellige løsninger og velge det du personlig syntes faller best i din smak. Jeg foretrekker Leupold, men du vil kanskje like andre kikkerter bedre osv!

 

Til moderate kalibere vil så å si alle kikkertsikter ”i praksis” vil fungere, men til tunge kalibere med mer rekyl vil nok kanskje små rødpunktsikter som for eksempel Docter være ypperlig og et bedre valg med tanke på rekyl. Og da særlig i en montasje som kan tas av og på uten verktøy og uten treffpunktendringer. Når sant skal sies så SKAL ALLE montasjer på ei dobbeltrifle etter min smak kunne tas av og på!

 

En tanke angående optikk på dobblinger: Svært mange dobbeltrifler (SBS) reagerer svært på vekten som et kikkertsikte og montasje utgjør. Det vil derfor kanskje være smart å velge den letteste løsningen som utfyller dine forventninger og ønsker. (En ting som i alle fall er smart er å bestille dobbeltrifler med optikk montert på fabrikk. Dette for å unngå kjedelige ”krangeler” i ettertid ved evt omreguleringer. Og det KAN være svært kostbart..)

 

 

Når det er snakk om allroundkaliber i ei dobbeltrifle til afrikajakt vil jeg vel si at det starter med 9,3 og ender med 450/400, og kanskje til og med 500/416. Grøvere kalibere vil jeg ikke kalle allround!

 

Jeg ville kanskje vurdere å tenke litt praktisk hvis jeg skulle gi noen råd ang kalibere. Hva du evt skal bruke rifla til utover Afrika osv. Her i Norge er jo 9,3 ypperlig til all jakt og alt vilt.

 

Jeg vil kanskje strekke meg så langt som å si at hvis du ikke har planer om, eller kommer til å jakte stort farlig vilt mer enn en eller to ganger så er det ikke noen vits i å velge noe grøvere enn 9,3 til 450/400. De er kapable til å felle ALT vilt, og du vil som sagt ha et kaliber som er veldig allround her hjemme også. Vær så snill å ikke missforstå. Jeg sier ikke at grøvere kalibere ikke er smart, men du spurte om allroundkaliber og min mening!

 

Ja, jeg vet at det liksom er slik at jo grøvere jo bedre, men hvis du skal legge MASSE penger i et våpen så ville i alle fall jeg legge pengene i et våpen jeg ville få masse glede av utover den relativt korte tiden jeg tilbringer i Afrika. Og for å ha sagt det, ”grøvere er ikke alltid bedre”…

 

Beklager at jeg ikke er mer spesifikk, men du tar opp temaer som er svært personlige og selv om det lett blir mye ”synsing” og meninger er det vel kun deg som skal bruke det kikkertsiktet og dobbeltrifla du til syvende og sist velger.

 

Lykke til med valg av både rifle og evt optikk.

 

 

Du kan jo se litt på denne videoen for inspirasjon i dobbelrifle skyting (spesielt fra 2:25 og utover): http://www.youtube.com/watch?v=6ctKnrFgl2s&feature=related

 

2:46 i filmen ser det ut som at PH'en kommer til å få en jobb å gjøre, da det ser ut som skyteren er i ferd å evakuere :lol:

 

Jeg vil ikke være noen dommer i noen sak, men jeg har tilfeldigvis filmen som klippene er hentet fra og filmen viser etter min mening en jeger/jegere som er til de grader "overgunned". Det er svært mye elendig skyting i filmen og jeg tør påstå et jegeren ville være tjent med å skyte et kaliber han behersker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser nå at mitt 375 H&H valg egentlig ikke er det optimale allroundkaliberet alikevell i en dobbling. Takk til Rino og Jabb for gode tilbakemeldinger basert på erfaringer :)

 

Nå har valget truffet på en dobbling i kal 9,3x74R, så da står jeg vell litt mer fleksibelt til når det gjelder sikte ??

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Bjørn.

 

Ut i fra hensynet til rekyl/kaliber/optikk vil du kunne bruke alle sikter som i praksis egner seg til all jakt hvis du går for 9,3.

 

Jeg ser du bor ganske nær meg. Ta kontakt hvis det er noe jeg kan bistå med. Jeg kommer til å trene en del før afrikasessongen starter nå og du har full anledning til å evt prøve deg litt med mine rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...