Jump to content

Rypejakt på vestlandet


Simdow

Recommended Posts

Bare å gi en lyd vist dere skal ha nr til han som solgte oss jaktkort, om det er mye fugl der no vet eg ikkje, vi var der første helgen det åpnet, å da var det flokker på flokker med rype.

Eg holder til på askøy, utenfor bergen vist du vet kor det er da :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De som sier at det er mye fugl på Hamlagrø, vil jeg påstå ikke vet hva mye fugl vil si, eller at de er særs dårlig vant fra andre steder. Jeg med flere har jaktet der hele mitt liv, og har aldri opplevd "mye" fugl, slik som beskrevet tidligere i tråden. Selvsagt gode dager innimellom, men jevnt over langt ifra mye fugl. Dog, fine naturopplevelser.

 

Vi som jakter sammen har ved flere anledninger snakket om å dra til andre steder hvor det er mye rype, men har istedet endt opp med å traske rundt i terrenget her hjemme. Vanedyr :)

 

Vi dro til Aurland en sesong, da så vi skikkelig mye fugl. Ikke uvanlig med fra 8-10 ryper i sekken på en dagsjakt. Dette er i området som Kristoffer Clausen oppholdt seg det året han bodde ute.

Link to comment
Share on other sites

Eg får ikkje tak i nr og navn til han på hamlagrø. Husk at det er mange terreng på hamlagrø da, vi snakke med noen som hadde prøv seg et annet sted å der var det lite. Når vi var der så var det første helgen i sesongen og det var sykt med rype. Tok opp flokker ganske ofte, og så noen orrhaner, skaut min første der opp :) Den største flokken med rype eg sto å så på var det vertfall 30 stykker i.

Link to comment
Share on other sites

Du skjøt din første på Hamlagrø, gratulerer :) Har du jaktet rype lenge? Jeg har jaktet på Hamlagrø i 20 år, så jeg skulle ha nok erfaring til å påstå det jeg skrev i innlegget mitt over - Hamlagrø er langt fra det du beskriver det som.

 

Jeg var der første helgen iår som alle andre år, og alle andre helger frem til slutten på nov, da det ble for mye snø til å ta seg frem i. Jeg er kjent i området, og går da på de beste stedene, og opplevde IKKE "sykt med rype".

Link to comment
Share on other sites

Siden du sier det ikke er så mye rype på Hamlagør, vet du om noen plasser der det er mye, spesielt lirype/orrfugl.

Jeg jakter med hund.

 

simdow

 

Hvis du søker et terreng med spesielt mye liryper og orrfugel hvor du kan jakte med hund på vestlandet, er jeg redd det vil koste noen kroner.

På Hardangervidda rett øst for vannskillet betales det mangen hundre tusen kroner for å jakte med hund etter liryper.

Terrenger hvor det i det hele tatt er lov åjakte med hund er en stor mangelvare på vestlandet.

( og det er ikke ulven, men sauen som holder hundene borte fra terrengene)

Link to comment
Share on other sites

På selve vidda er det helt hvit, å umulig å jakte :wink:

Men i noen av sidedalene finnes det kansje noen muligheter.

Prøv veigdalen/vivelid sameige. En og en halv times skitur fra garen. (Kåre vivelid- Eidfjord)

 

Kansje ommrådene rundt reinsnos ved odda også har noe kortsalg.

Søk bonde reinsnos på 1881

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...