Jump to content

Jack Russel. Ikke registrert i NKK/FCI??


leoestby

Recommended Posts

Har ett ønske om en Jack Russel terrier. Har sett noen i Sverige som avler Jack Russel som jakthunder.

 

Dette kommer til å bli vår første hund, og jeg som eier har hensikt å bruke den til Hijakt/blodspor.

 

Viss den ikke er NKK/FCI godkjent, hvilke konsekvenser har dette for meg og hunden?

 

 

 

Ellers er jeg takknemmelig for all info om Jack Russel fra dere, og ikke minst valget mellom tispe/hann hund??

 

Beklager om det er tråder om dette fra før....

Link to comment
Share on other sites

I norge er parson mer jakthund enn jack, ja. Lange føtter er ingen hindring i hi. Størrelsen på kroppen har mer å si. Har jaktet med mange parsons i hi og sett noe bra og mye som ikke er fullt så bra... Man må være nøye med hvor man kjøper hund og være sikker på at foreldrene er brukt på jakt og skutt vilt for. At hunden er testet i kunsthi betyr ikke at det er en hund som er tøff nok når det kommer til ekte jakt. Har ei tispe på snart to år og kompisen en hannhund på snart fire. Disse har vi skutt en 10-15 grevlinger for de siste to sesongene. Tispa fungerer godt som kortdriver på rådyr og.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

på denne siden finner du også endel info om parson kontra jack russell terrier samt noe bakgrunnshistorie:

http://parsonrussell.no/parson_kontra_j ... errier.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Mitt inntrykk er at flere parson enn jack russells anvendes til bl.a. revejakt her i Norge, men det viktigste er nok å se litt på bredden av jaktmeritterte og/eller praktisk jagende hunder i de linjene du søker. Som med alle andre arvelige egenskaper ligger det mer informasjon i å granske linjene i bredden fremfor bare å se på foreldrene. Selve det å teste en hund på kunsthi eller i praktisk jakt er jo ikke arvelig, derfor er det fullt mulig å finne brukbare hunder selv etter "umeritterte" foreldre, men det bør selvsagt finnes godt med jagende og/eller meritterte hunder i slekten rundt den hunden du velger (uansett rase). Selv to praktisk jagende foreldre kan gi avkom som ikke fungerer i praktisk jakt, det har du aldri noen garanti for, men med stor bredde er iallefall mulighetene for suksess godt tilstede :D

 

For egen del har jeg solgt 11-12 hunder til jakt, for det meste revejakt, men også grevling, mink, hjort... Samtlige har så langt fungert i den jaktformen de er ment å brukes til. I tillegg er 14 hunder merittert på offisielle hiprøver (revesprenger) og noen flere på grytkaraktärsprov (hikaraktertest) i Sverige.

 

Lykke til på søket etter hund uansett rase du måtte velge! Jeg håper en terrier vil få et godt liv hos deg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler at du starter på http://parsonrussell.no dersom du er interessert i parson. Der finner du en lenke til oppdrettere og de fleste har hjemmesider.

 

Når det gjelder titler og sånt, så er ikke hiprøver noe som gir en tittel i den fortand, men dersom det står at hunden er premiert på hiprøve, alternativt "Grytprov" i Sverige, vet du i allefall det :) I Sverige har de forresten en form for tittel; hunder som går godkjente hiprøver får en "J" foran navnet sitt.

 

Med hensyn til om hunder blir brukt i praktisk jakt så blir det som oftest angitt av oppdretter. Du må selv velge hvor mye du vil stole på slike uttalelser selvfølgelig, siden det ikke gir noen offisielle "meritter". En hund under 1 - 1 1/2 år er sjelden brukt i praktisk hijakt, da har de i såfall begynt veeeldig tidlig. Det er også vesentlig om hunden har best anlegg på rev eller grevling i forhold til hva du tenker å jakte på.

 

Ta en titt og prat gjerne med flere oppdrettere før du bestemmer deg. Dersom du er fersk som hundeeier og hijeger er det selvfølgelig også veldig viktig at du har erfarne folk med deg, både for din og hundens del!

 

-Enhver ansvarlig oppdretter registrerer sine parson russell terrier i NKK. Om noen IKKE gjør det kan man heller ikke ta for gitt at evt. stamtavleopplysninger er riktige og hunden får samme "status" som en blandingshund, dvs. reduserte muligheter for deltakelse på prøver/utstilling osv.

Link to comment
Share on other sites

Og husk at de store oppdretterene med masse paringer og flotte resultater nødvendigvis ikke er de som har de beste jakthundene. Min opplevelse i dette miljøet er at mange fokuserer på eksteriør, mens jaktegenskaper havner lengre bak i køen. Jeg ville fått tak i hund der oppdretterene jakter selv hvis jeg hadde hatt mulighet. Grunnen til dette er at jaktegenskapene på terrierene i norden er for dårlig dokumentert til at man får et ekte bilde av jaktlyst osv. Jakter de med hundene selv så har de ihvertfall 1. hånds kunnskap om hvordan hunden fungerer.

 

Revefoten: Tispa mi er 1,5 år og er skutt 5 grevlinger for :) Det går ann å starte tidlig hvis du kjenner psyken på hunden og den er tøff nok til det.

 

Menn parson er en artig rase, grei å ha i hus og masse jaktlyst, så anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...