Jump to content

Kikkertsikte for innendørsbruk


tutigard

Recommended Posts

Hei! Er på utkikk etter et sikte til bruk på en luftrifle som er koblet opp mot en skyte simulator. Avstanden er ca 8 meter, så jeg har til nå ikke funnet et sikte som klarer fokus på så kort avstand. Kvaliteten på sikte spiller nesten ingen rolle, da dette kun blir brukt på simulatoren, og justering gjøres på simulatoren, og ikke siktet. Det blir heller ikke utsatt for rekyl eller fuktighet, så lenge det klarer fokus på kort avstand er det godt nokk, fokusen må kunne være skarp på 3-4x forstørelse minimum.

 

Flott om noen har erfaring med noe som kan passe meg.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige AO kikkerter med nærgrense 30' eller 10-15y og oppover fungerer på simulatoren.

 

I farten kommer jeg på 4-5 modeller som alle koster under og rundt 1000 lappen her på Jaktdepotet, hva andre har som priser vet jeg ikke så det får du sjekke selv

 

Nikko Stirlig Mountmaster AO 4x32 = 595,- (5y)

Nikko Stirlig Mountmaster AO 4x40 = 645,-(5y)

Nikko Stirlig Mountmaster AO 3-9x40 = 845,-(10y)

Nikko Stirlig Mountmaster AO 4-12x50 = 1195,-(10y)

De ovenstående kommer med montasje til 11mm.

 

Bushnell Rimfire 3-9x32 = 795,-

 

Simmons Rimfire

 

Opp i pris

Leupold EFR

Bushnell Elite 3200/4200AO - samtlige variable med 40 åpning har 10y som nærgrense.

S&B FT 10-50x56

Buriis har som regel 40Y og 25y(Black Diamond) som nærgrense

Litt usikker om Sightron har noen modeller med kort nærgrense. Hør med Jaktfall om det.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige AO kikkerter med nærgrense 30' eller 10-15y og oppover fungerer på simulatoren.

 

I farten kommer jeg på 4-5 modeller som alle koster under og rundt 1000 lappen her på Jaktdepotet, hva andre har som priser vet jeg ikke så det får du sjekke selv

 

Nikko Stirlig Mountmaster AO 4x32 = 595,- (5y)

Nikko Stirlig Mountmaster AO 4x40 = 645,-(5y)

Nikko Stirlig Mountmaster AO 3-9x40 = 845,-(10y)

Nikko Stirlig Mountmaster AO 4-12x50 = 1195,-(10y)

De ovenstående kommer med montasje til 11mm.

 

Bushnell Rimfire 3-9x32 = 795,-

 

Simmons Rimfire

 

Opp i pris

Leupold EFR

Bushnell Elite 3200/4200AO - samtlige variable med 40 åpning har 10y som nærgrense.

S&B FT 10-50x56

Buriis har som regel 40Y og 25y(Black Diamond) som nærgrense

Litt usikker om Sightron har noen modeller med kort nærgrense. Hør med Jaktfall om det.

 

Heisann! De kikkertene jeg har prøvd til nå simulatoren har hatt 10y som nærgrense, men ikke fungert godt nokk, da det blir fort rett under 10m jeg skyter på. Men den nest øverste du nevner kunne vært noe! Skulle gjerne hatt noe mer en 4x men man kan vel ikke få i pose å sekk.

 

Til dere andre: Takk for gode tips, men det blir nokk litt overkill i de prisklassene ja. Med tanke på at dette kun blir brukt på simulator og blir aldri juster på kikkerten kan det være så dårlig kvalitet som bare det, så lenge den klarer nogenlunde skarp fokus på kort nokk avstand.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper en kikkert med 10Y grense og variabel forstørrelse er det ikke noe problem. Paralakse problematikken er størst med mest forstørrelse - ergo kan du skru ned og få klart bilde på mye kortere avstand enn 10y.

 

Jeg bruker(brukte) en Elite 4200 6-24 inne med ca 7m avstand.

Link to comment
Share on other sites

Denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/optics-3-9x40-ao-essencial-1048613 er nok en passe kikkert da, tenker jeg. Luftgeværsikte men billigere går det vel nesten ikke an å gjøre det!

 

Står mer om siktet her: http://www.bsaoptics.com/scope.aspx?productID=460

 

Lurer på hvordan XXL faktisk klarer å levere dette siktet billigere enn Bsaoptics.com klarer selv (124,90 dollar)... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/optics-3-9x40-ao-essencial-1048613 er nok en passe kikkert da, tenker jeg. Luftgeværsikte men billigere går det vel nesten ikke an å gjøre det!

 

Står mer om siktet her: http://www.bsaoptics.com/scope.aspx?productID=460

 

Lurer på hvordan XXL faktisk klarer å levere dette siktet billigere enn Bsaoptics.com klarer selv (124,90 dollar)... :shock:

 

Har fakktisk akkurat sett på det siktet, det blir nokk et slik! :)

Nå får jeg vel bare gå opp å smiske med velferdskontoret å få de til å kjøpe inn:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...