Jump to content

Jakt/friluftsklær til sjefen og kiddsa


ComKFOR

Recommended Posts

God aften.

 

Nå begynner ungene nærmer seg 5 og 7 og de allerede er garvede friluftsmennesker og glade i å være ute. Og de siste årene har de stadig lyst til å være med lengre og lengre ut i villmarken på både jakt og fiske eller bare tur.

Så da begynner det å melde seg ett behov for litt mer en parkdresser og kanskje tenke litt mer jaktdress til dem.

Sitter og ser igjennom sortimentet til ABC fritid og ser at noen av prisene der er ganske hyggelige og at produktene ser greie ut, men hvordan ligger det an med erfaringer.

Kan jeg kjøpe en "allround" friluftsdress til kiddsa og kjerringen her og allikevel ha dem med på helgeturer i varierende vær??

Tåler de å bli brukt såpass at man kan stole på dem godt oppi fjellet eller inni skogen en ukes tid der de brukes i tett skog eller fjellris og tørkes ved bålet?

 

Jeg ser jo at selv de dyreste klærne må jo lappes og limes og hittil er den dressen jeg selv har likt best faktisk en 2000 kroners sak fra Navigare.

 

 

Søker erfaringer fra folk som har / har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte JJ-jaktdress fra ABC-fritid til jentungen i sommer. Denne ser ut til å være svært så solid. Den kommer aldri til å bli utslitt før hun har vokst fra den i hvert fall. Og jeg kjøpte den stor... Hun har ikke brukt den så mye enda, men synes den er helt grei selv. Den er ikke helt lydløs, men den er vanntett og varm, og det ser ut som om den er sydd godt sammen med kraftig stoff. Stoffet kan virke litt stivt, men det blir kanskje mykere med et par vask? Vil i hvert fall tro denne dressen tåler det meste av normal bruk.

 

Tittet på en annen jaktdress for unger her om dagen. Det var Pinewood mener jeg. Den er nok hakket finere, med mykere stoff og sikkert en anelse mer behagelig å gå i. Problemet var at denne kostet over dobbelt så mye, og om den er verdt det, er en annen sak. Tipper den feks er mer sårbar for glør fra bål enn JJ'en.

 

Når det gjelder jaktklær til økh, kan jeg også anbefale JJ-jaktdress der og. Rimelig og bra. Jeg har tråkket rundt i min siden 2006, og den holder like bra enda. Godt fornøyd i forhold til pris. Jeg har ikke behov for en dress som koster tre ganger så mye da jeg ikke er ute mer enn ti - femten ganger i løpet av høsten.

 

Dette er i hvert fall økonomiske tips! Blir det lange, tunge turer i fælt høstvær og piskende vind og isnende kulde, ja da kan det nok hende man bør satse på noe dyrt og fint, for kvaliteten bør jo være bedre når dressen koster fem, seks lapper i stedet for under to.

Link to comment
Share on other sites

Her er hva jeg skrev til Magasinet ang. den nye utgaven av Dovrefjell Fjellmann:

 

"Hei.

Jeg kjøpte en Dovrefjell Fjellmann Classic jaktdress for noen måneder siden og har nå fått brukt den endel under forskjellige forhold.

Har også en gammel utgave av dressen slik at jeg har fått sammenlignet gammelt og ny modell.

Skriver derfor noen ord om mine erfaringer med et lite håp om at man blir lyttet til.

 

For det første er snittet på den nye buksa i trangeste laget.

Jeg er nokså normalt bygd men måtte opp en størrelse for at buksa ikke skulle bli for trang i livet med det resultat at den blir noe for lang i beina.

Buksa strammer også over knær og i baken under gange i oppoverbakke, noe den gamle typen ikke gjør i den grad.

Den er også såpass trang i beina at den må lirkes over jaktstøvlene mens den gamle typen var romslig sydd i beina.

 

Stoffet i den nye dressen er litt vel "plastaktig" og glatt, noe jeg føler var bedre på den gamle modellen som er laget i et bomullslignende ytterstoff.

Det nye stoffet har allerede fått hull etter bålgnister, noe den gamle modellen ikke har fått et eneste av etter mange års bruk.

Det nye stoffet har allerede flosset seg der det gnisser slik som f.eks. innsiden av anklene.

Dette tok lang tid på den gamle modellen selv om jeg etter noen års bruk hadde slitt hull på både ytterstoff og membran på innsiden av anklene.

 

Selve membranen på den nye typen virker å danne mer kondens på innsiden enn den gamle og slipper også relativt kjapt gjennom vann i skikkelig regnvær eller i våt krattskog.

 

Alt i alt syns jeg den gamle modellen var bedre enn den nye, og fungerte bedre som tur- og jaktdress.

Vel er den gamle modellen tyngre enn den nye, men nå syns jeg den nye modellen virker for pinglete og skjør.

Den gamle modellen hadde selvsagt sine små svakheter den og, men det rent funksjonelle var en god del bedre og dressen tålte også praktisk bruk over tid.

Jeg mener å huske at jeg ga en tusing mer for den gamle typen, noe den i høyeste grad var verdt.

Den billige jaktdressen er nå ikke lengre bare billig i pris, men har etter min mening også blitt billig i form og funksjon, noe som gjør at jeg neppe kjøper denne dressen en gang til.

Som lett regntøy i lett regn er den sikkert grei nok, men som jaktdress brukt til virkelig jakt og tur faller den gjennom så det holder.

Synd, men noen ganger var ting bedre før i tiden."

 

Sagt med andre ord; styr unna og kjøp noe annet isteden.

Fikk forøvrig ikke engang et svar fra Magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Syting er ikke noe problem. Som sagt er de vant til å være ute.

Syte gjør de når de ikke får være med.

Undertøy har de plenty av. Men skallet må byttes.

 

Derfor jeg trenger innspill.

 

Har sett den Dovre dressen på Sparkjøp tror jeg. Den virket grei nok egentlig, men håper på å finne noe som folket har brukt på sine håpefulle.

Link to comment
Share on other sites

Syting er ikke noe problem. Som sagt er de vant til å være ute.

Syte gjør de når de ikke får være med.

Undertøy har de plenty av. Men skallet må byttes.

 

Derfor jeg trenger innspill.

 

Har sett den Dovre dressen på Sparkjøp tror jeg. Den virket grei nok egentlig, men håper på å finne noe som folket har brukt på sine håpefulle.

sarkjøp å vel være en fin ting, billig er det også, de vokser jo fort ut av klærene, og kjøpe dresser opp under 2 lapper er vel ikkje nødvendig sånn eg ser det, må jo impregnere klærne ofte, godt klær innenfor dressen er jo en must.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...