Jump to content

jakt radio


skoging

Recommended Posts

vurdere å skaffe me en ny jakt radio men veit ikke kva en skal gå for ? når det gjelder hunter f1 , lafayette ,zodiac.icom osv det er jo så mange av dei men kven anbefaler dere ?

kan en lagre dei fekvensene en ønsker på desse radioene ? kan vere en fordel så ikke alle jakt lagene rundt deg høyrer på deg ? nokon av desse vann tette? er det lisens som skal betales kvart år eller har dei gått bort fra det eller er det eg som roter ? fortell meg deres erfaring

Link to comment
Share on other sites

Har en NordIcom som Jaktdepotet solgte (selger?), billig radio. Rekkevidden er like bra som resten av guttene på jaktlaget som bruker Icom.

 

Det som er det dårlige med min NordIcom er at menyen er unødvendig dårlig laget, må ha med brukanvisningen for å se hvilken frekvens jeg har inne. Det er bare et a4 ark som er bretta sammen så tar ikke så mye plass å ha med seg. Uansett det største minuset med denne modellen slik jeg har opplevde det.

 

Har ikke hatt noen problemer med den og har kjøpt ekstra mikrofon, skogs antenne, ekstra batteripakke og har ledning for å få lyden rett i hørselsvern til Peltor. Batteri holder ca 1 uke med mitt brukt, så greit batteri kapasitet 2000mAh.

 

Det du må se etter er om radioen har mulighet for å legge inn "Pilot" kode for da kan dere som jakter samme bruke en kanal uten at alle andre hører hva som blir sagt.

 

Hadde jeg hatt penger der og da til en Icom så hadde jeg ikke kjøpt Nordicom pga dette med menyen eller har den fungert 100% meg.

Link to comment
Share on other sites

Denne radioen jeg har : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22108184

 

Har også brukt denne som jeg lånte før jeg kjøpt selv : http://no.lafayette.se/default_INFO_M3. ... age_id=124

 

Lafayetten fungerte utmerket og ikke noe å utsette på den, men var ikke så mange dagene jeg lånte denne, så sikkert noen som eier den som kan uttale seg om denne modellen og hvordan den er å leve med.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd denne?

 

 

Jepp, jeg og en håndfull bekjente har en slik. De har vært brukt på elgjakt i flere år, aldri noen problemer, like god på sending/mottak som de til salgs i norge til 10x pris.

Om den mot formodning skulle gå istykker, kjøper jeg en ny slik fremfor å bruke på tusenvis på en her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd denne?

 

 

Jepp, jeg og en håndfull bekjente har en slik. De har vært brukt på elgjakt i flere år, aldri noen problemer, like god på sending/mottak som de til salgs i norge til 10x pris.

Om den mot formodning skulle gå istykker, kjøper jeg en ny slik fremfor å bruke på tusenvis på en her til lands.

 

Monofon /ørepropp og slikt er det av samme typer vi har fra før ? stikkere tenkte jeg på da !

Hordan er batterikapasitet ?

Link to comment
Share on other sites

"standardkanaler" som jakt1, jakt2 osv må legges inn, men det er veldig enkelt, bare å gå på rett frekvens og lagre. Frekvenser finnes på http://www.frekvenser.no, du kan også lagre politi/amk/brann osv osv.

 

Batterikapasiteten er topp, jeg lader den iblant i bilen, har ladet den 2 ganger etter jeg kjøpte den, å har brukt den ganske mange dager på jakt.

Den "earpiecen" som er med er en enkel ørepropp med knapp/mikrofon og en klype for å feste på jakken, enkelt, men fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

Solrikioo: Ja slik tenkte jeg også, men så viser det seg at den er god nok til å bruke, virker godt skrudd og er kompakt og fin. Kjøper heller 10 sånne enn 1 icom.

Det er vel begrensa hvor stor forskjell det er på innmaten, men de "norske" opererer kanskje med en vanntetthetsgaranti, det gjør desverre ikke den billige. Men har brukt den i snø og regn, å det funker det.

Link to comment
Share on other sites

Det du må se etter er om radioen har mulighet for å legge inn "Pilot" kode for da kan dere som jakter samme bruke en kanal uten at alle andre hører hva som blir sagt.

 

Med innlagt "pilotkode" kan alle andre fortsatt høre deg, men du hører bare dem som har samme "pilotkode" som deg selv!

Link to comment
Share on other sites

Solrikioo: Ja slik tenkte jeg også, men så viser det seg at den er god nok til å bruke, virker godt skrudd og er kompakt og fin. Kjøper heller 10 sånne enn 1 icom.

Det er vel begrensa hvor stor forskjell det er på innmaten, men de "norske" opererer kanskje med en vanntetthetsgaranti, det gjør desverre ikke den billige. Men har brukt den i snø og regn, å det funker det.

 

Den er jo som regel innfor jakka unansett. Hehe.

 

Inmaten er nok ikke helt lik, men lik nok til at den dekker samme funksjoner.

 

 

 

Glemte et par spørsmål til ! Er det standard antennefeste for langpisk og utgangseffekt (watt). Var jo billig radio da !

 

Ser ut som det er "SMA" antenne plugg. og den sender 5W/4W

 

 

En som selger på finn.no med grei fortjeneste. ;)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24817516" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det du må se etter er om radioen har mulighet for å legge inn "Pilot" kode for da kan dere som jakter samme bruke en kanal uten at alle andre hører hva som blir sagt.

 

Med innlagt "pilotkode" kan alle andre fortsatt høre deg, men du hører bare dem som har samme "pilotkode" som deg selv!

 

Joda skulle vell ordlagt meg litt annerledes, men sjansen for at jegere i samme terreng bruker samme kanal og samme pilot kode er vell ikke så stor?

 

Hvis noen bruker samme kanal så det vell bare å bytte? om noen har interesse av bare å lytt så vær-se godt å la de lytte.

Tror de hadde gått lei av å høre på oss ganske fort, da vi ikke snakker så ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til dere som har Hong Kong-radioer!

Er det noen av disse som har "pilot-kode" og "memory only"-modus(radio'n operer kun på de lagrede frekvensene)?

 

Særlig den siste funksjonen ser jeg på som alfa omega om man skal være frekk å kjøpe Hong Kong radio. Alle kan jo være enige i at det å holde etheren ren og pen er det viktigste, så om man kan forsikre seg om at man ikke ramler inn på uønskede frekvenser er det ingen andre som tar skade av at man har en slik radio.

 

Jeg må innrømme at skulle disse billige radioene ha denne funksjonen må jeg iallefall vurdere de i forhold til legitime radioer til 10x prisen. Er jo tross alt kun en selv det går utover skulle man bli fersket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte denne FDC FD-790 VHF 136-174mhz og datakabel. Da kan man legge inn frekvenser. Og det er et valg på radioen for å bruke kun de som er lagret.

 

Kjekt for de som ikke aner hva de trykker på eller hvilken kanal dem skal bruke.

 

Skal kjøpe en ny radio til svigers og da er dette et must.

 

Om den har pilotkode (regner med du mener "kryptering"? så man ikke kan høre om man ikke har samme kode på frekvensen?) tror jeg ikke den har, har iallefall ikke funnet noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...