Jump to content

kombi/drilling hagle som 17 åring og på åte/lokkejakt.


Mads

Recommended Posts

Hei. Har drevet å surret litt med det med å bruke hagle på revejakt og har somregel BARE dårlige erfaringer med å bruke hagle. Jeg jakter hare på høsten, men har fått dilla på lokkejakt og er veldig ivrig om dagen. Tenkte på å kanskje kjøpe meg kombi/drilling? i type:

 

"Baikal IZH 94 Taiga 12/76-. 308 win."

 

Hva tror dere om å gå for kombi/drilling til åte/lokkejakt på rev?

 

kan jeg bruke kombi/drilling på småviltjakt som 17-åring??

 

Tar også gjerne imot noen tips for revejakt med hagle om dere har noen!!

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Og på våpenkortet kommer det til å stå "dispensasjon fra 18-årskravet" Så du kan kjøpe ammunisjon også. Vel og merke om du fyller vilkårene får dispensasjon.

 

 

Men ikke kjøp kombi i .308, eller en annen rillepatron. I hvert fall ikke ny. Den holder seg ikke i verdi, hvis du vil selge den. Uansett, ville jeg kjøpt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 16 og har kjøpt egen rifle og jeg får kjøpt ammo aleine :P

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg sett på bruktmarkedet.

Kan anbefale Tikka M77K, Jeg har en i 12/70 - .222 REM :P

.222 får man vmax til og den stopper inni reven så det er en veldig fin kailber på rev.

+ at det nesten ikke er rekyl i .222 men det smeller som F :lol:

Link to comment
Share on other sites

hehe.. slik jeg ser dette så er vel det lureste å kjøpe rifle? men dette synes jeg er så rart siden det ikke er NOEN regler som sier at det faktisk ER lov å bruke rifle på småviltjakt som 16og 17 åring alene? Jeg ringte inn til politiet også men han ba meg ringe inn til elverum våpenkammer siden han ikke kunne finne noe som sa at det var lov eller ikke lov. Men slik jeg har forstått det så følger aldersgrensa viltet, ikke våpenet.

 

Vi får se med tiden ;p

er drittlei å jakte rev med hagle nå, har bare dårlige erfaringer med det og skal gjøre et nytt forsøk nå når det kommer nysnø over nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke det er noe problem å skyte rev med hagle bare holdet er riktig og man bruker skikkelig ammo,

patroner som feks winchester xtended og wingmaster er fine på reven. Ellers anbefaller jeg deg å

skaffe deg ei rifle i cal 6,5*55, supert allroundkaliber som i tilleg er lovlig på storvilt, utvalget i

fabrikk ammo er veldig godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan man som 14 åring bruke rifle under revejakt, hvis man er med en voksen som holder de aktuelle krav? (som har jaktet lenge nok og hatt jegerprøven osv..)..

 

Mvh Erik

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende har samtykke fra foreldre eller foresatte og er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år.

http://www.dirnat.no/jegerproven/

 

Er nok det.. Siden Rev er småvilt og man kan jakte rev med Rifle aleine når man er 16 :wink:

Link to comment
Share on other sites

"skjønne hvorfor jeg ikke har kjøpt meg det før"

 

Det tenkte jeg i -80 også.

 

Jeg kjøpte da en gravert Merkel med en Zeiss 1,5-6x42 i hakemontasjer.

 

Og jeg bestemte meg den gang for at den skulle brukes fra fjære til høyfjell.

Noe som er blitt effektuert.

 

Litt slitasje på blånering, og noen hakk i kolben har det blitt, men påpasselig med "å rette på alle feil fra i går" - ser den vakker ut i dag også.

 

Er man interessert i storviltjakt i tillegg - så kan det ikke være tvil om hva første våpenet skal være :!:

 

Og kanskje det eneste :?:

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe der! jeg har hagle fra før, så ser ingen vits i å kjøpe kombi. venter mye heller til jeg er 18 år å investerer i rifle.. som han lenger oppe her nevnte med ammunisjon, ja sant det, vurdere å kjøpe litt kraftigere ammunisjon ja, siden det blir en del jakting over nyttår på rev nå, både med hund og lokkejakt og åtejakt, noen som har noe tips på hagle ammunisjon som funker fint på revejakt? har drevet å brukt noe gyttorp patroner i nr. 4. men har ikke hatt noe annet erfaring enn at reven løper like FORDØMT jævli selvom jeg sikter i hjerte/lunge regionen.

 

Har kartlagt 2 hi nå som jeg veit det er aktivitet i, så regner med at det blir fint der når det kommer valper litt utpå våren.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært på null idag - skulle mine jaktvåpen vært en drilling og en dobbeltrifle.

 

Ikke hadde man trengt alarm, ingen bekymringer for innleverte søknader, krangling med POD osv :)

 

Og i tillegg - blitt godt vant med de få man hadde :wink: .

 

Men jeg ville valgt svingmontasje - istedet for hake - da man hadde vært mye friere til å kunne hatt flere diverse optikk på de samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...