Jump to content

ikke bra avtrekk på brno fox.


villmann

Recommended Posts

Høres ut som en jobb for en dyktig børemaker. Men det er jo ting en kan sjekke ut først. Nå kjenner jeg ikke til BRNO avtrekk, men ta stålet ut av stokken å se om det kan ligge feks kruttslam, tørka olje rester eller messing spon i div plasser i avtrekket. Om så, blås det bort/fjern det. Min Sauer 200 kan bli plaget av dette når det går lang tid mellom en skikkelig rengjøring. Ellers så leverer vel Timney utmerkete avtrekk til de fleste BRNOèr. Men et sånt avtrekk med med snellert skal jo i utgangspungtet være et avansert og bra avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Høres pussig ut. Har selv en Fox, og synes riktignok at avtrekket er noe sært, men når en har fått stilt snellerten, er det jo ikke halvgærnt.

 

Uten snellertopptrekket er avtrekket på hele fem kg! Hva vitsen med det er, må gudene vite... Er jo nesten like ille som avtrekket på en Baikal dobbeltrifle jeg klikket med en gang i en butikk (ja det er det verste jeg noensinne har vært borti...). Trykker man inn snellertavtrekkeren, skal det bli på tja, ca en kilo. Blir det ikke lettere når du trykker inn snellerten, er det nok en jobb for børsemaker.

 

I midten, mellom avtrekkerne er det en justeringsskrue. Det er den du har prøvd å justere? Her justerer man krypet, ikke tyngden. Denne skruen må ikke skrus for langt inn, for da går ikke snellerten i inngrep. Da må den litt ut igjen. Her må en prøve seg frem for å finne det som passer for en selv. Null kryp er jo kjekt på bane, men en vil kanskje ha bitte litt å gå på når man er på jakt.

 

Jeg vil ha minst mulig kryp, så justerer skruen såpass at snellerten nesten ikke tar. Er jo knapt mulig å nappe et skudd ut i åtteren engang da.

 

Vær for øvrig obs på at denne skruen kan skru seg ut selv. Ikke veeeeldig lett å finne igjen den i skogen for å si det sånn! Jeg må i hvert fall stadig vekk skru den litt inn igjen. Vet ikke hvor lett det er å få tak i en slik skrue om den skulle bli borte, men de har den neppe på Maxbo...

 

Til vanlig jaktbruk ser jeg i grunn ikke nytten av systemet i det hele tatt. Har vurdert å bytte til noe annet, men har aldri klart å finne noe alternativ. Kanskje avtrekket til CZ 527 passer? Timney? God knows...

 

I mellomtiden får en bruke hva man haver!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg dimmet militært i `83 kjøpte jeg en Fox av kompanisjefen, denne hadde jeg i mange år helt til min bror overtok den.

 

Jeg tok frem denne underlige saken i fjor og prøvde et jaktfeltstevne og sannelig var avtrekket helt ræva...

 

Det ko-stens refererer (justerbar skrue) til er ikke kryp i avtrekket, men inngrepet på selve snellertfunksjonen. Her skal du ha tunga i rett munn for ikke å få "slam fire"

 

Avtrekket (hovedavtrekket) er ikke justerbart, det kan justeres med å polere flatene som utgjør inngrepet, samt polere overføringsarmen fra underbeslaget og opp i øvre avdeling...

 

Avtrekket er nemelig delt i to for å gjøre ting litt komplisert, og det er her årsaken til det ræva avtrekket ligger.

 

Et slikt avtrekk kan ikke under noen omstendigheter bli bra, fordi konstruksjonen tillater det ikke.

En børsemaker med litt god tid og motivasjon til å skru på ei slik dritbørse kan nok tilpasse et Timeny avtrekk, dette er nok den eneste muligheten til å få et avtrekk som er akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Justere inngrepet? På min blir det i hvert fall mindre kryp jo mer jeg justerer skruen inn, helt til den ikke går i inngrep. Da må jeg ta den litt ut igjen. Uten kryp er det umulig å skyte dårlig.

 

Avtrekket er bare en vanesak, så jeg bryr meg ikke så mye med det, men har prøvd .223 med Timney, og det er bedre synes jeg. Derfor kunne jeg tenkt og byttet etter hvert.

 

Å kalle det ei drittbørse er litt å ta i synes jeg. Fox er ei lett og hendig børse som er tilpasset kaliberet den kom i, og presisjonen er kjent for å være bra. Synes det er kjekt at presisjonen etter tjue år er på under èn cm på hundre meters hold jeg, og det med tre forskjellig kuler i forskjellige ladninger. Nye børser klarer ikke bedre de... :wink:

 

Men folk har jo forskjellige erfaringer, og noen børser er nok dårligere enn andre, men min er i hvert fall bra! :)

Link to comment
Share on other sites

.222 Remington er en usedvanlig god patron til bla Rådyr og revjakt, jeg bruker min også på jaktfelt og synes dette er det optimale får å kunne skyte bra.

 

Rekyl= null

Smell= svært lite

 

kostnader= mindre enn større patroner

 

osv, osv.

 

Forutsettningen for å skyte bra eller opp mot hva jeg kan prestere avhenger av hva jeg skyter med, første bud stokken; den må passe både lengde og ikke minst høyde, uten god kinnkontakt er det bare å glemme å produsere små samlinger. Brno Fox har en meget lav kolbeprofil og gir ikke god kinnkontakt, selv med 32 mm kikkertobjektiv.

 

Avtrekket må være rent, uten noe som helst kryp og mine avtrekk er det, justert til 1,5 kg

 

Brno Fox har et avtrekk som best kan sammenlignes med panseråpneren til en Fiat Ritmo...og desverre ikke så mange muligheter til å få forbedret det heller.

 

Det er bra at dere synes at Brno Fox ikke er ei dritbørse, for da blir overgangen til Sako Vixen eller AI astronomisk... :D

 

Den har nemlig; god stokk, meget bra avtrekk og min setter samlinger på 200 meter som de fleste rister på hodet av...Nevnte jeg at finshingen er superb ?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen mekanisk grunn til at avtrekket ikke skal bli meget bra. Det kreves kun kyndig personell! En 601 med samme avtrekket er så glatt at avbryter du avtrekket glir avtrekker forover. Dette har jeg sett med egne øyne. Dette krever kunnskap+tolmodighet+grundig polering... Jeg kjenner en person som virkelig kan dette..

en det kan vi ta på pm!

Link to comment
Share on other sites

er avtrekket på fox slik som på 601 ?

 

Har ikke bilde av avtrekket til Fox, men det er nok veldig ulikt det til 601. Foxen sitt ser mye mer komplisert ut, med bla to avtrekkere. Det bakerste er snellerten som trekker opp og gjør "hovedavtrekket" lettere.

 

Dagens snellerttyper er vel slik at man kun har en avtrekker, men skyver det forover for å spenne opp. Mulig CZ527 har dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...